Home page link.
Svenska Engelska

Skal du fornye merkevare­­­­identiteten? Her er ni tips på veien

Å fornye en merkevareidentitet kan være en komplisert prosess: Det finnes mange interessenter, sterke følelser og mye som står på spill. Vi i Spoon oppdaterte merkevaren vår i høst – og brukte vår egen metode på oss selv.

Publisert

15. desember 2023

Start med begynnelsen

Vår egen prosess begynte som et svar på flere kollegers krav om at vi måtte oppdatere merkevaren vår for å tydeligere speile hvem vi er og hva vi gjør. Kommunikasjonslandskapet og kundenes behov endres, og våre egen kompetanse og våre tjenester utvikles kontinuerlig. En eller annen gang i fjor ble vi tvunget til å innse at måten vi presenterte oss eksternt ikke stemte med hvem vi var internt. At mange ansatte kjente på akkurat det, gjorde at vi kunne hoppe over det første viktige steget i alle vellykkede organisasjonsforandringer: å erkjenne behovet for endring. Det sparte tid og energi. 

 

Lag en tydelig brief

I starten gjorde vi en generaltabbe som kommunikasjonsbyrå: Undervurderte behovet av å gi oss selv en tydelig brief. Vi bare jobbet på, men hadde ingen tydelig eller felles visjon for hva vi ville lage. Det er en feil vi alltid vil at oppdragsgiverne våre skal unngå, men selv gikk vi rett i fella. Da vi innså det, tok vi noen steg tilbake og laget en brief som sendte oss på rett spor. 

 

Involver medarbeiderne

Med 140 ansatte som alle er profesjonelle i kommunikasjonsfaget, ville det være ganske koko å ikke involvere dem. Alle deltok. Og ja, det går an å lage en prosess som ikke tar urimelig lang tid. En undersøkelse, noen korte digitale workshops, en fysisk workshop på hvert kontor og vips: vi hadde verdifull innsikt og masse forslag å jobbe videre med. 

 

Lytt til interessentene dine

Vi brukte innsikt fra kundeundersøkelser og kundeansvarlige for å sikre at vi begynte i riktig ende: med våre kunders behov. Deres suksess er en forutsetning for vår suksess. 

 

Sett sammen et kjerneteam

Selv om du kan samle innsikt fra en stor gruppe, må du ha en engasjert og sammensveiset arbeidsgruppe som gjør selve jobben. Vi er heldige og har kunnskap om merkevarestrategi, design og tekst internt. Gruppa hadde mandat til å lage strategien, tekstene og det visuelle. Dessuten fikk de en utfordring – det var et krav at den nye merkevaren skulle fungere i alle land vi har kontorer. 

 

La eksterne se på det

Selv om vi har all den kompetansen som trengs for å lage en oppdatert merkevare, trengte også vi ekstern hjelp. 25 års kompetansebygging og god geografisk spredning er bra, men det kan også gjøre at vi vrir og vender for mye på ting. Det ble mange varianter av logoen før en glitrende designer fra søsterbyrået vårt, OhMy, kom med vinnerforslaget.

Ikke gjør det så komplisert

Vi bestemte oss for å fokusere på spørsmålene Hva, Hvordan og Hvorfor,  tillegg til våre verdier og vår grafiske profil. Vi utviklet i tillegg en brand book som er mer omfattende. Den er i utgangspunktet et verktøy for markedsføringsteamet vårt, men er åpen for alle interesserte.

 

Stol på prosessen

Joda, vi hadde MANGE ulike forslag. Det har blitt skrevet kjempemange ord som aldri kom med i endelig brand book. Det var ikke sjelden to skritt frem og ett tilbake. Det var iblant frustrerende, men også helt normalt, naturlig og nødvendig. Da vi lanserte den nye merkevaren, hadde vi i alle fall stress-testet det ordentlig. 

 

Mål suksess

Det er for tidlig å si hva kunder og potensielle kunder synes om den oppdaterte merkevaren vår. Men når det gjelder den andre viktige interessent-gruppen – medarbeiderne våre – tør vi allerede påstå at det har vært suksess. Alle de nye profilproduktene med ny logo forsvant på et blunk. 

 

Vi kunne også lagt til et tiende punkt: Sørg for en bra lanseringsfest! Men det tipper vi dere klarer å ta hånd om selv. 

 

Hvordan gikk det? 

Nysgjerrig på resultatet av rebrandingen vår? Her er heispitchen:

 

Spoon er et strategisk og kreativt kommunikasjonsbyrå. Vi bruker ekte historiefortelling for å hjelpe kundene våre med å lykkes. Hensikten vår er å skape meningsfulle samtaler mellom mennesker og merkevarer. 

 

… og her er vår nye grafiske profil. Vi elsker den. Håper du også gjør det!

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/Siv-Marte.png

Marte Ramborg

CEO Spoon Sweden/CEO Spoon Group

marte.ramborg@spoon.se 970 07 199

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook