Home page link.
Svenska Engelska

Slik bruker du Linkedin effektivt

Helt ny eller litt usikker på kanalen? Med fem enkle tips kan du mestre LinkedIn bedre enn de fleste på rekordtid.

Publisert

26. januar 2023

Denne teksten er skrevet av Spoons søsterbyrå Trickle, som er eksperter i performance marketing.

Har du noen gang Googlet deg selv? Mest sannsynlig, ja. Har du lagt merke til at Linkedin-profilen din omtrent alltid dukker opp blant de øverste søkeresultatene? LinkedIn har kapret en god posisjon i søk og er ofte foretrukket kanal å bruke når personer i ditt profesjonelle nettverk vil finne ut mer om deg.

Her er fem enkle steg til å bruke LinkedIn mer effektivt enn de fleste.

 

1. Oppdater profilen din

Så enkelt som det: Last opp et profil- og forsidebilde. Fyll ut informasjon om deg selv, din rolle og erfaring. Ikke minst: skriv og motta anbefalinger. Anbefalinger er en god indikator til algoritmen på at du engasjerer deg i nettverket ditt, som igjen vil gagne spredningen din. Ikke glem at profilen din på mange måter fremstår som din CV, eller en slags personlig hjemmeside. Fullførte profiler får i gjennomsnitt 30 prosent flere visninger hver uke.

Visste du at du kan sjekke scoren på LinkedIn-profilen din? Gjennom The Social Selling Index (SSI) har LinkedIn skapt et verktøy som viser deg hvordan din profil scorer i forhold til ditt eget nettverk og innen din bransje.

 

2. Vurder å bytte til creator-mode

Creator mode er fordelaktig for deg som publiserer omtrent to poster eller mer i uka på LinkedIn. Med Creator mode får du tilgang på skaper- og analyseverktøy, innleggende dine blir løftet høyere opp på profilen din, du kan tydeliggjøre hvilke temaer du brenner for og legge til en egendefinert lenke i biografien din. I tillegg vil «følg» vil være den primære handlingen på profilen din, og antallet følgere vil vises.

I snitt oppnår creator mode-profiler mellom 15 og 35 prosent høyere rekkevidde enn ordinære profiler.

 

3. Engasjer deg i relevant innhold

Visste du at dersom du om du engasjerer deg i tre innlegg like etter at du har publisert ditt eget, kan du oppnå 20 prosent større rekkevidde? Jeg vil oppmuntre alle til å dele innsikt, kommentarer og tilbakemeldinger på LinkedIn. Dette bidrar til å beskrive oss selv utover vårt navn, stillingstittel, utdanning eller arbeidserfaring. Det er slikt engasjement folk kommer til å huske når de tenker på deg i fremtiden.

Særlig kommentarer er høyt verdsatt av algoritmen og anses som viktigere enn likes, delinger og klikk. Innsikt viser at personer som utfører fem kommentarer daglig har en rekkevidde 15 prosent høyere enn gjennomsnittet.

Men husk: Vær relevant. Algoritmen er nådeløs og kommer til å svekke rekkevidden din om du kommenterer på irrelevant innhold.

For privatprofiler vil jeg anbefale å publisere 1-3 innlegg i uken. Mer enn dette kan faktisk bli straffet av algoritmen. Ikke glem at de fleste er sjeldent innom LinkedIn, noe som betyr at en post ofte har lang levetid. Merk: Dette gjelder ikke for bedriftsprofiler, som kan publisere så ofte de vil.

 

Vær relevant. Algoritmen er nådeløs og kommer til å svekke rekkevidden din om du kommenterer på irrelevant innhold.

– Helene Kvernaas, Oslo Lead, Trickle

4. Inngå relasjoner med riktige mennesker

Hvem har du interesse av å følge? Hvem er nøkkelpersoner eller tankeledere i din bransje? Ved å sende færre og mer gjennomtenkte invitasjoner, vil du forbedre relevansen til innholdet som vises i feeden din, søkeresultatene dine og opplevelsen av å bruke LinkedIn.

Det går også andre veien: Hvem er det som egentlig følger deg? Det hjelper ikke ha tusenvis av følgere om ingen er av dem er i riktig målgruppe. Ta en temperatusjekk av følgerne dine for å se hvem de er, og for å danne et bilde av hva de ønsker å se. Studenter vil for eksempel kreve annet type innhold enn toppledere.

 

5. Show face!

Visste du at en selfie på LinkedIn gir 2,5 ganger større rekkevidde, og at bilder av mennesker gir 4 ganger mer klikk enn de uten? Vår oppfatning er at LinkedIn nærmer seg andre sosiale medier mer og mer. Vi ser at personlighet, autentisitet og åpenhet er det som skaper engasjement. Nei takk til striglede bilder, selvskryt og rosenrøde hverdager. Gi oss noe ekte og originalt!

Lyst til å vite mer?

Helene Kvernaas

Oslo Lead

helene@trickle.no