Home page link.
Svenska Engelska
katt som sover i hengekøye - illustrerer merkevare som tar sommerferie

Derfor bør ikke merkevaren din ta sommerferie

Selv om markedsavdelingen tar sommerferie, betyr ikke det at merkevaren din må ta en siesta. Her får du vite hvorfor.

Publisert

29. juni 2023

Sommerferien er i mine øyne en gyllen mulighet til å øke merkevarens synlighet og engasjement gjennom sosiale medier. Likevel velger mange å la merkevaren ta sommerferie sammen med de ansatte. Her er fem grunner til hvorfor du bør gjøre det motsatte.

 

1. Økt bruk av sosiale medier

Sommerferie = masse fritid. Og hva gjør vi med den? Vi surfer! Da tenker jeg ikke på bølgene som slår inn mot solfylte strender, men de digitale bølgene på sosiale medier. Vi skroller, klikker, liker, og deler som aldri før. Hva betyr det for merkevaren din? At du sannsynligvis vil nå mange flere i målgruppen din og at du mest sannsynlig vil oppnå høyere andel aktiv oppmerksomhet.

2. Lavere annonseringskostnader

Sommerferien er en skikkelig godbit for markedsbudsjettet ditt. Fordi mange merkevarer tar en pause fra det digitale rampelyset og reduserer annonseringen. Hva betyr dette for deg? Jo, mindre konkurranse og en mulighet for merkevaren å skinne som en solstråle – uten å måtte tømme feriekassen!

3. Mulighet for sommeraktuell annonsering

Sommeren i Norge er kort, og vi nordmenn er mestere på å nyte hver eneste solstråle. Tilbyr du produkter eller tjenester som er relevante for sommeren, er det åpenbart smart å øke annonseringen i denne perioden. Alt fra badetøy til grillutstyr har økt etterspørsel i sommermånedene, og ved å annonsere disse produktene eller tjenestene på sosiale medier, kan du effektivt nå ut til forbrukere som er i kjøpsmodus. Forbrukerne er som regel ikke ferdigkjøpt for sommeren i juni.

4. Mulighet for mer engasjement

Sommerferien gir gode muligheter for å skape mer engasjement og samhandling med merkevaren din. Mens vi alle koser oss med sol, sjø og softis, har vi også god tid til å engasjere oss mer i innholdet som møter oss på skjermen. Dette kan for eksempel gjøres med fotokonkurranser eller sommerrelaterte tips og triks. Fra solnedganger til sand mellom tærne, grillfester og badehopp – det er mye brukerskapt innhold målgruppen kan tenke seg å dele i sommerferien.

5. Merkevaren din trenger ikke sommerferie

Trenger markedsavdelingen en pause fra kontorlivet? Absolutt. Men selv om solen skinner og markedsavdelingen bytter ut kontorstoler med strandstoler, betyr det ikke at merkevaren din skal legge seg i en hengekøye og ta siesta. Og det er nettopp derfor vi i Spoon er her for å bistå! Vi kan gi merkevaren din den oppmerksomheten den trenger mens du dypper tærne i havet og slurper i deg en iskald smoothie. Vil du vite hvordan? Kontakt Torunn Maria Holm for å vite mer.

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-preview-0005-kopi-e1701422390125.jpg

Torunn Maria Holm

Strategisk rådgiver

torunn.holm@spoonagency.no 417 64 146

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook