Home page link.
Svenska Engelska

Community management: Skap positivt engasjement i sosiale medier

Terskelen for å ta kontakt med en bedrift eller merkevare har blitt lavere, og tilbakemeldingene kan være synlige for alle. Det er gode grunner til å bruke mer tid på community management, skriver innholdsprodusent Mille Marie Kornfeldt. Her er våre beste tips til å skape positivt engasjement i sosiale medier.

Publisert

20. mai 2023

Måten vi henvender oss til bedrifter for å gi dem ris, ros, spørsmål eller ønsker har endret seg. Fra å slå på tråden eller sende e-post til kundeservice til å velge raskeste og enkleste vei: sosiale kanaler.

I noen tilfeller kan disse tilbakemeldingene være synlig for alle, noe som kan oppfattes som skremmende og risikabelt. Men med god community managament – innholdsforvaltning og dialog med følgerne i sosiale medier – får du en gylden anledning til å vise frem merkevaren fra sin beste side. Og om det gjøres riktig, kan du forlenge effekten og engasjementet fra innholdet du har brukt mye tid og penger på å produsere.

Å kunne svare raskt og på riktig måte kan også være med på å snu en kundes dårlige opplevelse til noe positivt, fordi de føler de blir møtt med forståelse og at noen er der for å hjelpe dem. Du får muligheten til å gi merkevaren eller bedriften en tilstedeværelse og en personlighet som er spiselig for kundene og følgerne dine. Du får svare på spørsmål flere helt sikkert lurer på, og du får rette opp i mulige misforståelser for andre enn akkurat dem som kommer med tilbakemeldingen.

Community management blir derfor et stadig viktigere satsingsområde for mange bedrifter. Her er fire tips til deg som vil få til hyggelige samtaler med publikummet ditt i sosiale medier og på den måten øke det positive engasjementet for merkevaren din.

 

1) Skap dialog, ikke monolog

Se på community mangament som en helt vanlig samtale. Besvar spørsmål, men husk å stille noen spørsmål også. Skap dialog og vær nysgjerrig på dem som følger deg! Da er det lettere å ha kontroll over omtalen og å bygge et godt omdømme.

2) Engasjer følgerne dine

Svar og reager på alt som kommer inn fra følgerne dine og repost gjerne et innlegg, historie eller en melding. Vis dem at du er til stede og at du bryr deg om det de sier og forteller. Kommenter, lik og del på ditt eget, men også på andres innhold. Ikke la spørsmål og tilbakemeldinger bli stående ubesvart lenge.

Vis dem at du er til stede og at du bryr deg om det de sier og forteller. Ikke la spørsmål og tilbakemeldinger bli stående ubesvart lenge.

3) Bruk humor

Vis at du er et levende menneske, ikke en robot. Svar med en avslappet, muntlig tone, og prøv deg på litt humor der det passer seg. Bruk gjerne tidsaktuelle referanser og GIFer i samtale med følgerne dine. Benytt emojis for å gjøre språket ditt mer uformelt og levende – la high fives og hjerter sitte løst!

4) Tilbakemeldinger er gull

Det er fort gjort å bli navlebeskuende og bare snakke om det du bryr deg om. Men det er ikke nødvendigvis det følgerne dine ønsker å se eller høre. Spør dem hva de vil vite mer om. Er det noe de lurer på? Har de noen tilbakemeldinger til bedriften din? Alle tilbakemeldinger er gull verdt, enten det er ris eller ros. Ris kan brukes til å snu en negativ oppfatning til noe positivt, og med god community management er det enkelt tilgjengelig. Ikke vær redd for å ta tak i det noen sier om deg eller bedriften din – det er mye verre om sure tilbakemeldinger blir stående ignorert og ubesvart.

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-previews-BW-22.jpg

Mille Marie Kornfeldt

Innholdsprodusent

mille.kornfeldt@spoonagency.no 918 34 693

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook