Fra innsikt til identitet
Publisert
6. mars 2025
Da Røroshotellene kontaktet Spoon for nye nettsider, forstod de fort at behovet var større enn bare en digital oppgradering. – Spoon utfordret oss til å tenke kreativt og oppdage nye sider av vår egen merkevare, sier markedsansvarlig Ida Døhl.
I bergstaden Røros er Røroshotellene en sentral aktør. De tilbyr autentiske reiseopplevelser preget av lokal historie, mat og kultur, i tett samarbeid med lokale aktører.
I 2023 tok Røroshotellene kontakt med Spoon for å få hjelp til å lage nye nettsider som kunne vise både hotellgruppens bredde og unike tilbud. De ønsket et samlende nettsted som kommuniserte hele tjenestetilbudet, fra mat og drikke til opplevelser.
Spoon svarte: Vi må starte med identiteten.
– Vi utfordret dem til å gjøre noe med sin overordnede visuelle identitet først. For at nettsidene skulle fungere optimalt, måtte vi først tydeliggjøre hvem Røroshotellene er og hva de representerer. Identiteten deres var usynlig, og det hindret dem i å skape en helhetlig brukeropplevelse, forteller rådgiver og seniordesigner Sigurd Bjerke.
Hotellgruppens egen innsikt og erfaring viser at folk synes det er vanskelig å forstå hvilket hotell og spisested de skal velge. Det kommer ikke tydelig frem hvilke fordeler de har av å velge hotell, spisested eller opplevelser fra Røroshotellene – og hvor stor produktbredde de kan by på på Røros som destinasjon.
– Om vi kun hadde fokusert på nettsidene, hadde vi ikke nødvendigvis kunne svare til ambisjonsnivået og målsettingene om økt konvertering. Vi hadde kommet et godt stykke på vei med ny informasjonsarkitektur og mer tilgjengelige funksjoner, men med et utdatert visuelt uttrykk hadde ikke det nødvendigvis utløst den siste overbevisningen hos brukerne. Med et oppdatert visuelt uttrykk er det mer harmoni mellom funksjonene og hvem de er som avsender, forteller Marius Hole, designer og digital lead i Spoon.
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FIMG_2706-3.jpg)
Optimal prosess
«Æh, nok et kommunikasjonsbyrå som skal drive mersalg», kunne Røroshotellene tenkt før de avfeide ideen. Men de tok utfordringen på strak arm.
– Ønsket om nye nettsider ble ganske fort utvidet til ny visuell profil for Røroshotellene og de enkeltstående stedene våre. Spoon var aldri redd for å utfordre oss når vi kanskje selv ikke helt skjønte hva som var til vårt beste, noe jeg i etterkant er utrolig takknemlig for. De har vært svært behagelige å jobbe med og alltid hatt vårt beste i tankene, sier daværende markedssjef Eivind Biong.
Biong og hans kompanjong Ida Døhl inviterte prosjektgruppa fra Spoon til Røros for å teste konseptene sine. De bodde på hotellene, spiste på restaurantene og deltok på opplevelsene.
– Her lyttet Spoon til innspill, tanker og ønsker. De fikk Røros under huden på en unik måte, noe vi definitivt så resultater av i arbeidet videre med profilene, sier Biong.
Et resultat som varer
En rekke workshops og en intensiv designfase senere, er både visuell profil og nettsider på plass.
– Spoon fikk oss til å se og forstå ting om oss selv som vi ikke tidligere hadde innsett, noe som har resultert i en identitet som er både modernisert og autentisk. Vi føler at vår sjel og historie gjenspeiles i uttrykket vårt – en profil som er både tydelig, moderne, nostalgisk og sterkt forankret i Røros. Tilbakemeldingene på den nye profilen og hjemmesidene har vært overveldende positive, sier markedsansvarlig Døhl.
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FIMG_0852-1-scaled.jpg)
Ida Døhl, markedsansvarlig i Røroshotellene
Seniordesigner Bjerke i Spoon forteller at han ser på dette som en optimal prosess for et designprosjekt.
- Alle produksjoner blir bedre med gode prosesser i forkant. Samarbeidet med Røroshotellene har vært unikt, og jeg synes både vi og dem kan være stolte av resultatet.
- For Røroshotellene handlet det om å skape en tydelig sammenheng mellom deres ulike tilbud, slik at kundene lettere forstod helheten. Uten en visuell identitet ville en ny nettside risikert å bli et funksjonelt verktøy, men uten den emosjonelle koblingen som gir en sterk og varig merkevareopplevelse.