Home page link.
Svenska Engelska

Dette spår vi om markedsførings­trender i 2024

Markedsføringsbransjen endrer seg raskt. Lurer du på hvordan du best kan tilpasse markedsaktivitetene i 2024? Vi har bedt noen av våre eksperter om å titte i spåkula og komme med sine anbefalinger.

Publisert

15. desember 2023

Slå et slag for sitatstreken

– Sitatstreken gjør ikke så mye ut av seg, men den bærer bud om at her kommer det noe som er sagt av et ekte menneske. Et menneske som har hatt oppturer og nedturer i livet, som har lært og erfart og som deler sin kunnskap, erfaringer eller meninger med oss. En AI kan ikke lage sitater. I mangelen av levd liv, produserer den et slags minste felles multiplum. Jeg håper at 2024 blir året hvor vi tar innover oss at autentisitet, kredibilitet og kunnskap er kvaliteter som ikke kan kopieres. Vi trenger ikke mer generisk og repeterende innhold. Gi meg en ekte ekspert som brenner for noe! Jeg vil ha saftige sitater som opplyser, forarger og rører. Og for de som måtte lure: ja, jeg liker anførselstegn også.

– For ordens skyld: Jeg bruker flere ulike AI-verktøy i jobben min hver dag. Nye, spennende verktøy som gjør at jeg kommer raskere til resultatet, men de ER ikke resultatet. 

Torfinn Solbrekke, seniorrådgiver og sitatkunstner

Lag mer proffe, men fortsatt personlige, SoMe-filmer 

– Den amatøraktige TikTok-stilen med håndholdt kamera og ustø filming er på vei ut. Nå er det viktigere med film av god kvalitet som fokuserer på det man vil vise og som går rett på sak. Samtidig vil ikke folk ha reinspikka reklame, så seeren trenger å føle og se at det er en person som lager innholdet. Enten via naturlig voicing, eller at vi ser et ansikt eller en kropp i videoen. Hvis jeg skal tippe, kommer denne endringen av at det er mye støy i SoMe. Nå som “alle” lager content, blir det vanskeligere å fange oppmerksomheten til seerne med shaky amatørvideoer. Folk foretrekker mer proffe videoer, som likevel fremstår som personlige.

Torjus Lunder Bredvold, innholdsprodusent og profesjonell hattekokk på TikTok

Treff målgruppen bedre med mikroinfluensere

– Influensersamarbeid har lenge vært populært, men vi ser nå at stadig flere merkevarer heller velger samarbeid med såkalte mikroinfluensere. En mikroinfluenser har gjerne mellom 1 000 og 20 000 følgere og kommer i mange forskjellige varianter. Vi ser alt fra gamere, lokale idrettsutøvere, karismatiske tenåringer og hobbykokker i dette segmentet. Grunnen til at dette fungerer, er at forbrukerne stoler mer på ekte anbefalinger enn reklame. Her er særlig de unge oppmerksomme. Og selv om det er tydelig at det er betalt samarbeid, fungerer det godt fordi mikroinfluenseren setter sine egne ord på produktet eller tjenesten og kommer med sin personlige vri på innholdet. Med andre ord er innholdet skreddersydd til deres følgere. Klarer du å finne en mikroinfluenser som treffer din målgruppe, kan du derfor få langt bedre resultater enn ved å gå bredt ut. 

Eirin Hagstrøm Gresko, innholdsprodusent og trendspotter

TikTok er den nye reisehåndboka

– Det er ingen hemmelighet at sosiale medier inspirerer, og at mange velger reisemål ut fra vakre bilder og reels de ser på Instagram. TikTok har allerede blitt et populært verktøy for internasjonale reisende og er blitt som en guidebok hvor turister jakter de beste lunsjstedene og andre hotspots på reise. Med levende bilder tipser både lokale og andre reisende om alt fra lokale delikatesser til hva du bør oppleve når du besøker bortgjemte landsbyer og de velkjente storbyene. TikTok er allerede regnet som den nye Google for unge, og kanalen er spådd å ta opp kampen mot YouTube som den andre store søkemotoren i verden. For Gen Z gikk TikTok forbi Google som søkemotor allerede i 2022.

Camilla Jorddal, innholdsrådgiver og TikTok-globetrotter

Sats på bærekraftig design

– Bærekraft og fokus på klimaendringer påvirker alle bransjer og sektorer, også design. Nå når nettsiders karbonavtrykk når NRK-fronten tror jeg vi kan spå at flere vil sjekke egne nettsider og huske problemstillingen ved neste web-prosjekt. Shoutout til våre gode venner i Værsågod som adresserte dette da de utviklet nye nettsider for Snøhetta. Denne trenden tror jeg også vi ser i pakningsdesign, med mer bærekraftige og resirkulerbare materialer. Bedre for oss og bedre for verden. Kanskje leder dette oss også til en mer naturlig og organisk estetikk?

Sigurd Bjerke, seniordesigner og bærekraftig estetiker

Bruk været til din fordel 

– Programmatisk utendørsreklame har gjort sitt inntog. Knytter du disse plasseringene mot spesifikke budskap og værdata, kan du virkelig være spesifikk med stor relevans. La oss ta et par eksempler: Se for deg at sola skinner. Aktører som selger solkrem kan med enkle grep sørge for at de er synlige på digitale utendørsskjermer for å minne om å bruke solkrem – og hvor man får kjøpt den. På samme måte kan aktører som selger relevante varer når været er dårlig bruke det til sin fordel. Listen er lang, men vi kan trekke frem regntøy, støvler, paraplyer og charterreiser som noen gode alternativer. Smart, ikke sant?

Christer Sletvold, distribusjonsspesialist og annonsemeteorolog i Trickle

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-previews-BW-15.jpg

Marthe Jensen

Innholdsrådgiver

marthe.jensen@spoonagency.no 996 34 404

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook