Home page link.
Svenska Engelska
Bilde av innholdsprodusent Meta Biorn

Dette tror vi blir mat- og drikketrendene i 2024

Mat- og drikketrender er kontinuerlig i endring og de forsvinner gjerne like raskt som de oppstår. Innholdsprodusent Meta Biørn har tatt et dypdykk i året som har gått og gir deg en oppsummering av hva vi tror blir mat- og drikketrendene i 2024.

Publisert

20. desember 2023

2023 har bugnet av de lekreste “charcuterie boards” og de mest kreative og originale måtene å servere tradisjonelle matretter på. Vi har sett ost smelte på repeat, skorper som skrapes og vi har virkelig kjent på ASMR-lyden av et vellykket «soo crispy»-måltid. Bildene har blitt skarpere, lyden bedre og inspirasjonen nærmest umettelig. Fra fluffy ”Cloud Bread” til crispy pastachips. Mange mattrender har blitt virale på TikTok, og vi forventer ikke noe mindre i de kommende månedene og årene. Her er det vi tror slår an i 2024:

 

Økt helsefokus og smartere matlaging

Helsefokuset har vokst og vi ser at det reflekteres i forbrukernes valg av mat og drikke i hverdagen. Etter år med pandemi, renteheving, høye strømpriser, økt miljøbevissthet og generelt usikre tider har også spisevaner og dagligvarehandel endret seg dramatisk. Fokus på økonomi, bærekraft og helse vil sette sitt klare preg også på mat- og drikketrendene: Vi spiser bedre for å holde oss friske, eksperimenterer mer på kjøkkenet hjemme og matlevering har blitt en naturlig del av hverdagen for mange. Vi handler også smartere, bruker færre råvarer, deler spare-hacks og er mer opptatt av å bruke opp restene vi har i kjøleskapet.

Kunstig intelligens har selvsagt også nådd kjøkkenet. Vi ser en økende nysgjerrighet rundt det å AI-generere oppskrifter basert på råvarene du har i kjøleskapet, slik at du kan redusere matsvinn og spare penger.

 

Koffein, ekte plantebasert mat og varmende chili

For niende år på rad har Whole Foods Markets Trends Council sluppet sin årlige trend-prognoserapport med ti forventede mat- og drikketrender i 2024. Koffein med ekstra fordeler, å gå tilbake til det grunnleggende i det plantebaserte, kompleks varme fra chili rundt om i verden og vannkonservering og forvaltning er blant trendene Whole Foods spår for 2024.

Brand Watch har også publisert en rapport der de har analysert mer enn 165 millioner globale nettsamtaler for å undersøke hva og hvordan vi snakker om mat og drikke i 2023. Mange av dem vil vi nok også se neste år. Brand Watch har sett på dagens kulinariske trender, forbrukernes spise- og drikkevaner, restaurantopplevelser og innsikt i matlevering. Dette er noen av funnene:

“Bowls”

“Bowls” har utviklet seg til en estetisk nytelse – perfekt å nyte alene til frokost, lunsj eller middag. “Bowls” er mest populært til middag, etterfulgt av frokost. Smoothie bowls, Poké Bowls og Rice Bowls er blant de mest nevnte i nettsamtaler.

Snacks og appetizers

Gen Z og millennials elsker snacks. Snacks-forbruket økte under pandemien – sannsynligvis fordi det å være hjemme innebar å kjede seg og derfor lettere bli fristet. I en undersøkelse fra 2020 sa 88 prosent av forbrukerne at de spiste mer eller samme mengde som før pandemien. Hvordan har snacking utviklet seg?

Forbrukere snakker mindre positivt om småspising. Positive omtaler av snacking har gått ned med 10 prosent. Gen Z snakker ikke bare mer om snacking enn Gen X og Baby Boomers, de snakker også mer negativt om snacking – i denne sammenhengen betyr det at forbrukerne snakker om å prøve å spise mindre, å spise sunnere og om å ha lyst på visse typer mat.

Den umettelige kjærligheten for “Charcuterie boards”

“Charcuterie boards” har vært en merkbar trend de tre siste årene og ser ut til å forbli en dominerende inspirasjon på sosiale medier også i 2024.

Ostebrett og ostetallerkener er blant de mest populære valgene. TikTok-videoer med hashtaggen #charcuterieboard har blitt sett 1,6 milliarder ganger i skrivende stund, og nesten 400 000 personer har snakket om charcuterie på nettet det siste året.

Mens nettsamtaler om ostebrett har gått ned det siste året, har omtalen av smørbrett økt med over 180 prosent, og dessertbrett med 136 prosent. Smørbrett består ofte av en fjøl med mengder av påsmurt smør, gjerne smaksatt med hvitløk eller urter, servert med brød eller kjeks. Sjokolade er go-to-maten for dessertbrett. Fra sjokoladedekket fruktfat til småkaker og praliner. Det finnes mange variasjoner for de som har sansen for søte fristelser.

Ifølge nettsamtaler er dette de mest populære matvarene for charcuterie boards:

  • Ost – 98 000 omtaler
  • Grønnsaker – 40 000 omtaler
  • Kjøtt – 22 000 omtaler
  • Frukt – 20 000 omtaler
  • Desserter – 11 000 omtaler
skjermbilde mattrend tiktok skjermbilde mattrend tiktok skjermbilde mattrend tiktok

Soppkaffe og soppens magi

Sopp har fått ny popularitet. Den blir mye brukt i veganske retter, som erstatning til kjøtt, og til og med i kaffe. Soppkaffe er et sosialt mediefenomen med enorm vekst.

Som vi ser med de siste drikketrendene, liker forbrukere å eksperimentere og prøve nye ting. Soppkaffe er et alternativ for forbrukere som ønsker å redusere kaffeinntaket, enten fordi de ønsker å bli mindre avhengige av koffein eller fordi de opplever mageproblemer eller uro etter å ha drukket vanlig kaffe. Flere prøver seg også på andre koffeinfrie erstatninger til kaffe, som løvetann. Det er vanskelig å si om denne trenden vil holde seg eller forsvinne raskt, men soppkaffe er et hett tema akkurat nå. Det hevdes også at soppkaffe er svært helsebringende og at folk vil tro du har tatt botox etter å ha startet med det.

Adaptogen glede:
Ashwagandha-sopp i smoothies, Reishi-sopp i snacks, Chaga-sopp i kaffe og ginseng i daglige retter. Helse på sosiale medier handler ikke bare om hva du spiser, men også om hva du tilsetter!

Watertok

Å drikke mye vann er ingen hemmelighet for en sunn livsstil, men vanlig vann kan bli fort kjedelig. Så det er ingen overraskelse at det er en ny TikTok-trend på gang: Dagens vann, gjerne i kombinasjon av en motivasjonsvannflaske som gir en indikator for hvor mye vann du har drukket i løpet av dagen.

Videoer med hashtaggen #WaterTok deler «vannoppskrifter» for smaksatt vann med null kalorier for å øke vanninntaket ditt. Folk blander pulver og sirup i de store muggene sine for å lage drinker som «bursdagskake» eller «havfruevann», og disse videoene har blitt sett nesten 380 millioner ganger. Å legge til smaker kan hjelpe folk som sliter med å drikke nok vann og gjøre det mer interessant uten å bytte til kullsyreholdige sukkerdrikker. I følge nettsamtaler er de mest populære smakene sitron, jordbær, appelsin og kokos.

NoLo-trenden fortsetter

Yngre generasjoner drikker mindre alkohol av en rekke årsaker, inkludert helseproblemer, for å spare penger, og en endring i oppfatningen om at folk ikke trenger å stole på alkohol for å ha det gøy på en fest. Ifølge Vinmonopolet er det grunn til å merke seg at salget av alkoholfritt fortsatt vokser. Det går temmelig sikkert mot nye salgsrekorder for alkoholfritt i 2023. “For første gang i historien skal vi over én million liter,” sier Jens Nordahl, presseansvarlig i Vinmonopolet.

Flere og flere kjendiser utvider drikkevaremerkene sine til å inkludere alkoholfrie alternativer som energidrikker og mocktails. Ifølge nettsamtaler er dette de tre mest populære mocktailversjonene:

  • Mojitos, med 3 600 omtaler
  • Margaritas, med – 2 500 omtaler
  • Martinis, med 1 600 omtaler

 

Fermentering

2024 handler om å utforske nye smakshorisonter med funky fermenterte drikker og mat. I likhet med surdeig er fermentering en mattrend som har eksistert i noen år, og livsstilsentusiaster og bio-hackere sverger til vannkefir og kombucha. I nettsamtaler rundt fermentering ser vi en gjenoppblomstring av langvarig fermentert mat som surkål og kimchi sammen med helt nye retter. I 2022 tok syltet hvitløk fart med #pickledgarlic, TikTok-videoer som fikk over 309 millioner visninger.

 

Plantebaserte delikatesser

Si farvel til kjøtt og hei til nyskapende plantebaserte sjømatalternativer, grillet frukt og grønnsaker. 2024 markerer ikke bare en trend, men en livsstilsendring med fokus på å fylle tallerkenen med ekte planter. Vi ser en økende trend på å ta tilbake det naturlige i det plantebaserte, som fokus på mangfold og grønnsaker som en anvendelig matvare på kjøkkenet.

Mat som medisin og kvinnehelse

Helse er i fokus, og maten vi velger styrker immunforsvaret, er plantebasert, sunn, glutenfri og full av supermat. Vi ser at forbrukernes fokus på helse reflekteres mye i deres valg av mat og drikke. Mat for å styrke immunforsvaret, balansere hormoner og forbedre PMS, plantebaserte måltider, sunne drikkevarer, glutenfrie og allergivennlige alternativer, samt supermat, preger nettsamtaler om mat og helse.

 

“Food-Challenges”

“Food-Challenges” går viralt med hashtag-trender som pusher grensene for kreativitet. Hva med å lage en gourmet-rett på under fem minutter? Eller hva kan du lage til middag med kun 4 råvarer?

 

Konklusjon

2024 ser ut til å bli et spennende år for mat- og drikketrender, drevet av sosiale medier og forbrukernes økende fokus på økonomi, helse og kunstig intelligens. Fra “Bowls” til “Charcuterie boards” og innovative alternativer som soppkaffe, reflekterer trendene en stadig skiftende matkultur. TikTok fortsetter å være en sentral påvirkningsfaktor, og maten blir ikke bare til nytelse for ganen, men også en vei til bedre helse og smartere, økonomisk matlaging. Vi er spente på fortsettelsen!

Vil du ha siste innsikt fra Spoon rett i innboksen?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt!

Ja, jeg vil melde meg på

Vil du vite mer?

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-previews-BW-18.jpg

Meta Biørn

Innholdsprodusent

meta.biorn@spoonagency.no 481 10 216

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook