Home page link.
Svenska Engelska
Digital rådgiver André Skjeggestad på B2B-seminar

Derfor bør marked og salg være bestevenner

Digital rådgiver og kreatør André Skjeggestad har vært på en sjuårig studietur innom tech-miljøet, og kommer tilbake til Spoon med verdifull erfaring fra “den andre siden”.

Publisert

25. januar 2024

Vi fikk en ekstra god start på 2024, da Spoons tidligere kreatør André Skjeggestad spaserte inn i 7. etasje på Rebel som vår nye digitale rådgiver. Velkommen tilbake, André!

 

De siste sju årene har han jobbet som konseptutvikler og tjenestedesigner i teknologibyrå. André var også medgründer av HR-selskapet Huma, der han har vært markedssjef og kreativ leder. 

 

Vi spurte om han kjapt kunne dele noen høydepunkter fra de viktigste lærdommene for B2B, som han tar med seg fra studieoppholdet utenfor Spoon?

Andrés beste B2B-lærdommer

1. Markedsavdelingen må bruke selgerne for det de er verdt! 

Det er selgerne som kjenner produktet deres best, og ikke minst kundene. 

– Er det et sted i kjøpstrakten folk ofte setter seg fast, eller vegrer seg for å gå videre? Spør selgerne! De kan finne ut hvor usikkerheten finnes og hvorfor – så du kan lage innhold som trygger kjøperne på et tidlig tidspunkt, påpeker André.

– Noen selgere kan til og med skrive – bare husk å renskrive tekstene etterpå og fjern alt stammespråk og kompliserende formuleringer, legger han til med glimt i øyet. 

2. Marked kan være selgerens beste venn! 

De kan legge til rette for at alle leads får svar på det de lurer på, når de lurer på det.

– Med nyttig innhold som svarer ut kundens behov, kan markedsavdelingen sørge for at kunden nesten er kjøpeklar når selgeren kommer inn i bildet, sier Spoons digitale rådgiver. 

Når marked og salg samarbeider, kan dere måle resultater med mer presise KPI-er enn CTR og CPV, påpeker André Skjeggestad.

Når marked og salg samarbeider, kan dere måle resultater med mer presise KPI-er enn CTR og CPV, påpeker André Skjeggestad.

3. Dere har tilgang på skikkelig kule tall!

Med et tett samarbeid mellom salg og marked, har dere også mulighet til å rapportere på flere spennende tall, til stor glede for både økonomisjefen og daglig leder. Det kan for eksempel være:

 

Lead til deal: Ta tiden på hvor lang tid det tar å lande en deal. Følg med på dette over tid, og gjør justeringer underveis. Hvilke endringer gir effekt og får avtalen raskere i boks?

 

LTV/CAC: Lifetime Value og Customer Acquisition Cost forteller oss om vi tjener penger på produktet/tjenesten eller ikke. Hvor mye er et kundeforhold verdt, versus hva bruker dere på å skaffe kunden? Regn ut!

 

Close rate/Spend: Test kvaliteten på markedsføringen deres. Det kan for eksempel gjøres ved å doble annonsebudsjettet over en relevant periode og følge med på hvordan antall leads og close rate utvikler seg. 

– Dersom begge deler dobler seg er det jo helt supert, da er det bare opp til salgs- og økonomiansvarlig å velge hvor mange deals de vil ha ut ifra budsjettet. Dersom close rate ikke øker tilsvarende, bør dere ta en prat med byråene deres, fastslår André.

 

Lurer du på om André har erfaring som også kan være nyttig for din bedrift? Ta gjerne kontakt for en uforpliktende prat!

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2024/01/IMG_2352.jpg

André Skjeggestad

Kreatør og digital rådgiver

andre.skjeggestad@spoonagency.no 472 91 443
https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-previews-bw2-.jpg

Inger-Marit Knap Sæby

Seniorrådgiver og kundeansvarlig

inger-marit.saeby@spoonagency.no 928 98 287

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook