Home page link.
Svenska Engelska

En innføring i mikroinfluencere

Om du vil bygge kjennskap for din merkevare blant spesifikke målgrupper, kan det være lurt å vurdere et samarbeid med en såkalt mikroinfluencer. Mikroinfluenceren har kanskje ikke det største nedslagsfeltet, men troverdigheten til slike profiler er høy blant deres følgere.

Publisert

27. september 2023

Influencere er ikke hva det engang var. Bare for noen få år siden var tittelen forbeholdt dem som hadde stor rekkevidde og ofte fikk oppmerksomhet i media. Nå kan nesten hvem som helst fungere som influencer og de viser seg å være verdifulle og effektive innflytelser på akkurat den målgruppen du vil nå.

Hva er en mikroinfluencer?

En «mikroinfluencer» har gjerne mellom 1 000 til 20 000 følgere, og de kommer i mange forskjellige varianter. Vi ser alt fra gamere, lokale idrettsutøvere, karismatiske tenåringer, hobbykokker og aktivister i dette segmentet. Troverdigheten til denne type influencer er ofte høy, fordi det de legger ut oppleves som nært og ekte. Det generer mye engasjement blant deres følgere.

Hvorfor mikroinfluencere?

Forbrukere blir bare mer og mer bevisst på innhold de opplever som reklame og innhold de opplever som ekte anbefalinger. Her er særlig de unge oppmerksomme. Selv om det kanskje er et betalt samarbeid velger mikroinfluenceren å sette egne ord på produktet eller tjenesten, og kommer ofte med sin personlige vri på hvordan innholdet lages. Med andre ord skreddersydd etter hva deres følgere engasjerer seg i, og i tråd med den dialogen de har med sine følgere fra før.

Ofte vil bruken av mikroinfluencere virke mer autentisk for målgruppen enn om du går for et kjent ansikt. Klarer man å finne en god og lojal mikroinfluencer med teft for å skape innhold, en som byr på seg selv, kan man både motivere og engasjere målgruppen du ønsker å nå.

Det var nettopp denne nærheten vi ville ha da vi jaktet på den perfekte gjengen til Instagramkontoen CCVestsiders. Kontoen skulle gjøre CC Vest kjent og attraktiv for en yngre målgruppe. Vi så etter noen fra CC Vests nærområde, som hadde under 2000 følgere på Instagram, som var motebevisste og flinke til å ta bilder. Denne strategien viste seg å være en suksess. Profilen har godt med engasjement og har vist seg å være direkte salgsutløsende for butikkene på CC Vest.

Hvorfor fungerer influencer marketing?

Du har sikkert hørt begrepet “Word of mouth”? Der et budskap spres muntlig fra en person til den neste. Personen er så fornøyd med produktet eller tjenesten at de er både villig til å snakke om det og til og med anbefale det til andre.

I en kjøpsprosess ser forbrukeren ofte etter råd og anbefalinger fra noen man kjenner til. I dette tilfellet kan det være mikroinfluenceren du ser deg selv i og stoler på.

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-previews-BW-26.jpg

Eirin V.H. Gresko

Innholdsprodusent

eirin.gresko@spoonagency.no 922 40 903

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook