Home page link.
Svenska Engelska

Søkemotoroptimalisering / SEO / SEO for AI

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-previews-bw2-4.jpg

Marius Hole

Digital lead / Designer

marius.hole@spoonagency.no 920 66 095
https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-preview-0005-kopi-e1701422390125.jpg

Torunn Maria Holm

Strategisk rådgiver

torunn.holm@spoonagency.no 417 64 146

Bidrar nettstedet ditt til å drive konverteringer og leads?

Hvor godt er innholdet tilpasset søkemotorene og AI?

Med rett innhold, til rett person, i riktig øyeblikk kan du treffe flere kunder med svar på det de faktisk leter etter. I dag skjer ikke dette bare på Google. Stadig flere bruker AI-plattformer som ChatGPT og Gemini som sin første kilde til informasjon. Det betyr at synlighet i AI-søk blir like kritisk som tradisjonell SEO.

Søkeord på Google og AI-plattformer

46 % av alle produktsøk starter på Google, og 90 % av alle klikk skjer på den første resultatsiden. Samtidig bruker 59 % av befolkningen AI-tjenester til jobb og karriere, og 65 % av unge mellom 16–24 år bruker AI aktivt. Det er et skifte på gang i søkevanene våre.

For å lykkes må nettsiden din være bygget og strukturert slik både Google og AI foretrekker, ellers blir du ikke prioritert som kilde.

God kjøpsreise med riktig innhold

Hvordan lage innhold som faktisk engasjerer? Jo, ved å tilpasse det til hvor i kjøpsreisen brukeren befinner seg. Noen søker inspirasjon, andre sammenligner, mens de mest kjøpsklare trenger tydelige og enkle handlingsutløsere. Kundereisen er derfor et effektivt rammeverk for å planlegge og produsere innhold.

Resultater fra kunder:

Vi har hjulpet flere selskaper med å løfte sin digitale synlighet, både i tradisjonelle søk og i AI-plattformer:

  • Røroshotellene: 22 % økning i rombestillinger, dobling av trafikk (fra 7000 til 16 000 besøk), 58 % av trafikken fra organiske søk inkl. AI, og førsteplass i søk om «Røros».

  • Norske tog: 310 % økning i SERP-trafikk, 474 % økning i visninger i «people also ask»-feltet, og sterk synlighet i AI-søk på togreiser.

  • Kaffestuggu: Førsteplass i AI-søk om kafeer og servering på Røros, og 55 % av trafikken fra organiske søk.

Andre kunder vi har hjulpet inkluderer Aspelin Ramm og Handelens hus.

Hvordan kan Spoon hjelpe deg med SEO og AI-optimalisering?

Vi tilbyr et helhetlig løp som både driver trafikk, sikrer relevans og øker konvertering:

  • Tekniske audits (analyse av dagens tilstand)

  • Keyword discovery og søkeordsanalyse

  • Søkemotorannonsering (SEM)

  • Webanalyse og tag management

  • Optimalisering av landingssider

  • Innholdsanalyse og rådgivning

Konvertering, søkemotoroptimalisering (SEO) og optimalisering av landingssider

Med datadrevet analyse kan du forstå målgruppens ulike behov og søkeatferd, for så å tilpasse innholdet og nettstedet deretter. Ved å drive rett trafikk til rett side sørger du for økt måloppnåelse. Kontinuerlig A/B-testing sikrer at landingssidene konverterer, og at alle CTA-er er relevante og velfungerende.

AI-optimalisering tar dette et steg videre. Spoon tilbyr:

  • Trafikkanalyse

  • Analyse av URL-struktur

  • Strukturert data

  • Teknisk oppbygging av innholdsseksjoner og anbefaling av nye innholdstyper

  • Wireframes av data- og innholdsstrukturer

Vil du vite mer om hvordan vi kan hjelpe deg med AI-optimalisering?

Fyll inn skjema, så tar vi kontakt!

Kontakt oss