Home page link.
Svenska Engelska

Skanskas grensesprengere

Grensesprenger-kampanjen skal sørge for at de beste nyutdannede søker seg til Skanska som den mest interessante arbeidsgiveren for dem som vil mer. Med klima som hovedtema er kampanjen bygget rundt en lagkonkurranse der deltakerne får vist at de har de som skal til for å hjelpe Skanska å bygge verdier gjennom det grønne skiftet mot en klimanøytral virksomhet i 2045.

Kunde

Skanska

Prosjekt

Grensesprenger

År

Fra 2021

Utfordring

Skanska er et av verdens ledende entreprenørkonsern med stor vekt på forskning og utvikling, noe som er spesielt viktig for å ta de neste stegene mot målene i Parisavtalen som Skanska har forpliktet seg på.

Med høye ambisjoner for klimakutt og en klimanøytral virksomhet i 2045, står Skanska foran enorme faglige utfordringer når de skal skape nye verdier gjennom det grønne skiftet. Her er det helt avgjørende å sikre at de skarpeste hodene blant de nyutdannede ser på Skanskas verdier og oppgaver som de mest attraktive i markedet.

I en tøff konkurranse om talentene er utfordringen å sørge for at Skanska framstår som den mest ambisiøse og framtidsrettede i bransjen, og det beste stedet å utvikle seg for framtida.

Mål

Hovedmålet med kampanjen er å styrke Skanskas omdømme blant de beste nyutdannede ved å vise at Skanska er den ledende klimapådriveren i bygg og anleggsbransjen, og et sted hvor unge talenter har mange muligheter til å utvikle seg, sprenge grenser og bidra til å løse store og livsviktige utfordringer.

Et annet viktig mål med kampanjen er å sørge for at HR i Skanska får konkrete leads som de kan følge opp videre, og ikke minst møte personlig i løpet av finalehelgen. Der vil de kunne se på nært hold hvordan kandidatene arbeider og samhandler under press, og hvordan de fungerer i team.

Det var viktig for Skanska at kampanjen bygger opp under deres egne verdier om å bygge for et bedre samfunn og ta klimakampen på fullt alvor – og vise at Skanska ønsker å finne dedikerte talenter med høye faglige ambisjoner.

Vi valgte derfor å bygge kampanjen rundt en lagkonkurranse der studentene selv setter sammen et lag og løser noen innledende oppgaver, som Skanskas egen fagjury vurderer når de velger de fem lagene som inviteres til en finalehelg.

Tematikken i oppgavene handler om Skanskas klimautfordringer, og slagordet viser at dette handler om store verdier på alle plan: «Kutter du klimagassutslippet vårt, kutter vi studielånet ditt». Alle på vinnerlaget får dekket master-delen av studielånet, pålydende ca 155 000 kroner, straks mastergraden er godkjent.

Ved å knytte konkurransen så tett til kunnskap, utdannelse og klima, ville vi vise at Skanska er ute etter de mest dedikerte, de som vil mer. «Grensesprenger» er en del av den overordnede employer branding-kampanjen «Vi vil mer», der vi helt fra start i strategiprosessen la grunnlaget for en kampanje i flere steg, med ulike målgrupper.

Landingssiden for Grensesprenger bygger dermed på samme løsning og design som vi bygget for den første Vi vil mer-kampanjen.

Selda Ekiz, fysiker og programleder, ble både finalevert og frontfigur i kampanjen som åpnet løpet for å vekke målgruppens interesse. De aller fleste i målgruppen ble tidlig kjent med henne som vitenskaps-entusiast i Newton på NRK, og hun målbærer budskapet med høy troverdighet.

Resultater

Etter at finalen i første sesong var over, fikk to av deltakerne på vinnerlaget tilbud om fast jobb i Skanska – og begge er nå på plass. Det viser at konkurranseformatet tiltrakk seg de rette folkene, og at konseptet med en finalehelg som rekrutteringsarena fungerte bedre enn vi hadde våget å håpe på.

I september 2022 startet markedsføringen av sesong to av Grensesprenger, og denne gang doblet vi antall lag som leverte oppgavebesvarelser og kvalifiserte seg til konkurransen. Denne gang ble studentene utfordret til å bidra med nytenkende forslag til hvordan Skanska kan bli mer sirkulære, en oppgave som krever både innsikt og innsats.

Kampanjeløpet høsten 2022 ga nær elleve millioner visninger av de ulike Grensesprenger-annonsene på et bredt spekter av kanaler: Facebook, Instagram, Google, Snapchat, YouTube, LinkedIn og utendørs nær studiestedene via Clear Channel.

I løpet av de seks første ukene fikk flere enn 265 000 personer i målgruppen med seg kampanjen, bare på Facebook og Instagram. De påmeldte lagene kommer fra hele ti ulike studiesteder, noe som betyr mye for en oppdragsgiver med høye ambisjoner for mangfold.

Påmeldte lag

0

Totale visninger av kampanjen, alle kanaler medregnet

0

Personer nådd på LinkedIn, hver av dem fikk i snitt se tre annonser for Grensesprenger

0

Unike brukere i målgruppen ble nådd via Snapchat

0

Visninger på TikTok

0

Visninger på display-annonser, med høyere synlighet og lavere kostnad enn benchmark

0

Visninger på YouTube

0

Vil du vite mer om dette prosjektet?

Andre arbeider vi er stolte av