KIWI kjemper forbrukernes sak: Slik ble Skolekravet stemmen til alle jenter som aldri har turt å si ifra om kjipe situasjoner på skolen på grunn av mensen.
For ti år siden lanserte KIWI, som første dagligvarekjede, en egen bind- og tampongavtale som ga kundene hver fjerde pakke gratis. For å markere tiårsjubileet lanserte KIWI i 2022 en forbedret avtale som ga hvert andre bind gratis.
I forbindelse med jubileet gjennomførte KIWI i samarbeid med Respons Analyse en landsomfattende undersøkelse. Målet var å finne ut om norske jenter har opplevd ubehagelige situasjoner som følge av at de mangler bind og tamponger på skolen.
Svaret var overraskende. Hele 77 prosent i aldersgruppen 16-24 år sa at de hadde opplevd ubehagelige situasjoner og kjent på utrygghet. Et brudd med retten til et trygt og godt læringsmiljø i skolen.
KIWI er utfordreren som kjemper forbrukernes sak. Hva er mer naturlig enn å kjempe for at jenter skal ha et trygt læringsmiljø på skolen, også når de har mensen?
En kommersiell aktør som KIWI kommer ikke inn i skolene med kommersielle produkter og budskap, selv om KIWI, i samarbeid med konkurrenter og leverandører, gjerne ville delt ut gratis bind og tamponger på skolene. Det vil ikke regelverket tillate dem å gjøre. For å få gjennomslag for gratis bind og tamponger i skolen må derfor beslutningstakere, i form av politikere lokalt og sentralt, anerkjenne at det er et samfunnsproblem og deretter prioritere og avsette midler. Dette er en lang prosess, og det er lett å gi opp i kampen mot byråkratiet og utdanningssystemet.
Januar 2022 lanserte KIWI Skolekravet, et krav til myndighetene om gratis bind og tamponger på norske skoler og studiesteder.
Kampanjesiden Skolekravet.no ble publisert på siden av KIWI sine faste kanaler. Der oppfordret vi unge jenter til å dele sine historier om det å få mensen på skolen uten tilgang til bind og tamponger. Det engasjerte; nesten 4000 unge jenter delte sine personlige historier på nettsiden.
Utdrag fra historiene ble brukt i sosiale medier der vi illustrerte problemet som igjen genererte mer engasjement og nye historier. En egen Instagram- og Facebook-kanal som kun omhandlet Skolekravet ble lansert. Alt i egen tone of voice og adskilt fra KIWI sin hovedprofil. Her delte vi nyheter, historier, kronikker, meninger og presseoppslag.
På KIWI sine egne flater, som i nyhetsbrev, sosiale medier, nettside og internkommunikasjon, fortalte vi hvorfor KIWI tar kampen. Internt lanserte KIWI gratis tilgang til bind og tamponger for sine egne ansatte.
Alle historiene delt på Skolekravet.no ble samlet i en egen bok. I boken inkluderte vi også appeller fra helsesykepleiere, leger, lærere, psykologer, UNICEF og andre støttespillere. Vi delte også oppskriften på hvordan hver og en kan ta kampen videre inn mot sine lokalpolitikere og skole. Boken ble overlevert av KIWI til politikere på Stortinget og lokalt ute i distriktene.
Unike personer nådd i SoMe
0
Historier delt på skolekravet.no
0
Fylkeskommuner som innførte gratis bind og tamponger
0
Nesten 4000 historier ble delt på Skolekravet.no. Historiene genererte igjen nytt innhold i form av videoer, SoMe-poster og artikler delt i Skolekravets SoMe-kanaler.
Resultater fra annonsering i sosiale medier: 11.749.768 annonsevisninger, 1.786.993 unike personer nådd, 98 % kvinner.
Skolekravet fikk KIWI hele Norge til å snakke om mensen. Blant annet ble de invitert til Dagsnytt 18 sammen med politikere, og satte dagsorden med over 717 artikler i riksdekkende presse. Engasjementet spredte seg i form av kronikker, redaksjonelle saker, via influencere og i sosiale medier. Gratis bind og tamponger på videregående skoler har blitt innført i fire fylker: Vestland, Trøndelag, Nordland og Viken.
I samarbeid med Norstat gjennomførte KIWI en undersøkelse for å måle resultatene. Den viste at 79 % har hørt om Skolekravet (mål: 40 %) og av disse vet 1 av 5 at KIWI står bak. 72 % av kvinner i alderen 18-29 år liker budskapet godt (mål: over 50 %). KIWI økte signifikant på parameteret bærekraft og samfunnsansvar i Q1 2022 og gikk fra 17 % til 22 %.
KIWI opplevde også en salgsøkning på 35 % av bind og tamponger i kampanjeperioden.
Skolekravet vant gull i Gulltaggen i kategorien beste innholdsmarkedsføring og gull i ANFO Effekt i kategorien bærekraft.
Aksjonen fikk også bronse i den internasjonale og anerkjente kåringen Cresta Awards i kategorien Social Impact.
Trigger Oslo, Alexander Reklame, Han Som Tegner, MVH og Carat Norge.