Blogg

Fire stiltips før du lager innhold til sosiale medier

Publisert 28. april

muffin-eksempel.png
Det er enkelt å lage innhold når alt du egentlig trenger er en mobil, men er det egentlig en god idé?

Skal du lage en stor TV- eller boards-kampanje, vil du sannsynligvis ikke filme og ta bilder til kampanjen med mobilen din. Lager du innhold, for eksempel til sosiale medier, er det derimot veldig vanlig å bruke mobilen – og det er forståelig. Levetiden for innhold i sosiale medier er kort, og det skal være raskt og kostnadseffektivt å produsere. Du bør likevel tenke deg godt om før du tar frem mobilkameraet.

Innholdets formål er å nå målgruppen, bygge merkevare og generere et salg eller en konvertering. Derfor etterstreber vi alltid å lage innhold som får bredest mulig dekning i målgruppen. Hvilken stil innholdet får varierer veldig, og det er det flere gode grunner til.

Dersom enkel og rimelig produksjon, som gjerne ser litt hjemmelaget ut, er det som fungerer best i målgruppen du ønsker å nå, så kjør på! Men har du testet at det stemmer?

Her er våre fire stiltips før du går i gang med innholdsproduksjonen:

1) Stilen din bør gjenspeile målgruppen du ønsker å nå
Hva slags stil målgruppen fortrekker er helt og holdent avhengig av hvem du vil nå. Det er her det blir utfordrende når målgruppen er “alle”. “Alle” er ikke én målgruppe, og du vil sannsynligvis ikke nå “alle” dersom du kun lager én variant av innholdet ditt. Demografi, interesser, kunnskap og mye mer avgjør hvilken stil målgruppen din foretrekker. Du trenger ikke å utelukke noen, men bruk heller de fantastiske mulighetene digital markedsføring har for å tilpasse og variere.

Vi jobber mye med mat, og kan være ganske kresne og strenge på hvilken kvalitet matbilder skal holde. Og det skal vi være, hvis vi ønsker å nå de som har høy interesse og kunnskap om mat og matlaging. Dersom målgruppen ikke er så interessert i matlaging, og synes det er vanskelig å lykkes – da skal det se hjemmelaget ut. Hvorfor? Fordi målgruppen identifiserer seg med det enkle bildet og tenker at denne retten kan til og med jeg lykkes med.

Dette vet vi fordi vi har testet det. Og vi vet også at dette gjelder kun Facebook. På Instagram når matinnholdet nesten utelukkende til en målgruppe med høyere interesse og kunnskap om mat, og da skal bildet holde høyere kvalitet for å treffe.

Stilen skal selvsagt ikke gå på kompromiss med merkevareidentiteten din, men en god huskeregel er at det ikke er du som skal like hvordan innholdet ser ut. Det er målgruppen du forsøker å nå som skal like det.

Dersom målgruppen ikke er så interessert i matlaging, og synes det er vanskelig å lykkes – da skal det se hjemmelaget ut. Hvorfor? Fordi målgruppen identifiserer seg med det enkle bildet og tenker at denne retten kan til og med jeg lykkes med.
Torunn Maria Holm, innholdsrådgiver

2) Tenk kvalitet over kvantitet
Det stilles ganske store krav til innholdsprodusenter i dag, med høyt produksjonstempo for å kunne holde en kontinuerlig tilstedeværelse i digitale kanaler. Å tenke på kvalitet fremfor kvantitet handler ikke bare om å lage finere ting med dyrere utstyr. Det handler om gjøre det riktige forarbeidet for å finne ut hva som fungerer best i den målgruppen du ønsker å nå. Planlegger du godt, kan du også tenke langsiktig for hvordan innholdet kan gjenbrukes i fremtiden eller tilpasses på enkle måter for å nå flere i målgruppen.

Bruker du litt tid på å lage ulike innganger på både tekst og video, når du potensielt flere og får bredere dekning i målgruppen. Bruker du tid på å etablere maler som er enkle å tilpasse, går det raskere hver gang du skal lage innhold.

Her ser du hvordan det samme budskapet traff ulike målgrupper avhengig av om budskapet ble presentert som en video, karusell eller lenkepost. Utgangspunktet for målgruppen var den samme.
Her ser du hvordan det samme budskapet traff ulike målgrupper avhengig av om budskapet ble presentert som en video, karusell eller lenkepost. Utgangspunktet for målgruppen var den samme.

3) Teste, teste, teste
Den eneste måten å vite hva som funker best i målgruppen er å lage innhold, teste og sjekke analysene. Hvem er det som klikker på lenkene? Hvem ser videoene? Hvilken inngang fikk bredest dekning i målgruppen? Hvem kommenterer og engasjerer seg? Hvordan fungerer liste-artikler i forhold til tema-artikler?

Har du forresten lagt merke til at du leser en liste-artikkel? Det er fordi vi har testet at dette formatet funker veldig bra for å få deg til å lese innholdet vårt.

Den eneste måten å vite hva som funker best i målgruppen er å lage innhold, teste og sjekke analysene.
Torunn Maria Holm, innholdsrådgiver

4) Følg med
Digital markedsføring endres hele tiden, og det går fort. Både fordi målgruppen endrer seg og fordi teknologien og mulighetene endrer seg. Har du funnet noe som funker, så tar det ikke så lang tid før du ser at det ikke funker slik det pleide. Fortsett å teste og følge med på analysene, og benytt deg av mulighetene for tilpasning som digital markedsføring har gitt oss.

Vil du vite mer?

TORUNN_HOLM_SPOON.jpg

Torunn Maria Holm

Innholdsrådgiver