Home page link.
Svenska Engelska
spoon-portrett-marthe

Sju mattrender vi tror på akkurat nå

Det er ingen som vet hva som vil bli store mattrender i 2023. Men det er stor sannsynlighet for at den vil oppstå på TikTok, og innholdsrådgiver Marthe Dypvik Jensen ser allerede noen tydelige tendenser som vi tror vil vokse videre i år.

Publisert

28. februar 2023

Nye mattrender dukker stadig opp. Noen forsvinner like fort som de oppstår, mens andre er kommet for å bli. Det er nok ikke like mange som spiser godtekrokodiller med hockeypulver nå som i august 2020, men jeg tipper mange fortsatt lager den bakte fetapastaen som sørget for at butikkene var tomme for fetaost i starten av 2021.

Mattrendene oppstår på TikTok

Når vi snakker om trender, kommer vi ikke utenom TikTok. Kanalen er den store kilden til sosiale trender og ideer til innhold, nesten uansett innholdskategori. Til og med merkevarene lar seg inspirere av den stadig voksende plattformen når de skal komme med produktnyheter. I USA får du nå både “pancake cereal” på boks og “pink sauce” på flaske i butikkene, begge basert på virale TikTok-oppskrifter.

Hva som vil bli den neste virale matretten er det vanskelig å si noe om, annet enn at den mest sannsynlig vil oppstå på TikTok. Likevel er det noen trender vi har ekstra tro på i tiden fremover:

 

1. Boards i alle former og fasonger

Alt blir diggere om det danderes pent på et brett! Det startet med speke- og ostefat, såkalte charcuterie boards, og nå i det siste har vi sett det i form av butter boards og cream cheese boards. På lik linje med den evigpopulære tapasen, er dette sosial mat som er dekorativ og enkel å dele.

2. Funksjonell mat

Det neste er funksjonell mat, som vi også ser er en del av de største søketrendene på Google. Dette er mat med næringsstoffer som er spesielt gunstige for helsa eller utseendet. Vi ser det i form av fermentert mat som skal gi deg bedre tarmhelse, smoothier som skal øke hårveksten, eller denne virale gulrotsalaten som sies å kunne “balansere hormonene dine”.

Gulrotsalat er trendy på TikTok

Gulrotsalat er trendy på TikTok

3. Alkoholfri drikke

Å kutte ut eller redusere alkoholforbruket har vært i vinden en stund. Både salgstall og utvalget i butikkene og på Vinmonopolet viser at nordmenn på ingen måte er ferdig med trenden. Hos Vinmonopolet ble det slått rekord i salget av alkoholfri drikke i fjor.

Den nyeste drikketrenden innenfor dette temaet er #damplifestyle som denne uka kom opp i 29 millioner visninger på TikTok. Fenomenet betyr å ha et alkoholinntak som ligger et sted mellom å være helt tørrlagt, for så å drikke mye på en gang – ikke helt ukjent for oss som er en del av den norske drikkekulturen. Formålet er å ha et mer bevisst og kontrollert forhold til alkohol.

Det spås i tillegg at vi vil se mer avanserte mocktails, nye typer te og urtedrikker, flere sprit-etterligninger og musserende alkoholfri vin smaksatt med blant annet kaffe.

4. Fisk og sjømat på boks

Dette var vel trenden som overrasket oss mest da den begynte å dukke opp i fjor, men som likevel kanskje ikke er så overraskende når vi ser den i sammenheng med søketrendene. Nøkkelord og fraser som “hermetikk” og “mat med lang holdbarhet” har hatt en voldsom økning.

Fisk og sjømat på boks er sunt, tilgjengelig, kan lagres og er i mange tilfeller en rimelig matvare. Den hermetiske sjømaten serveres gjerne i form av lekre boards sammen med små kjeks, urter, sitron og annet tilbehør. Hashtaggen tinnedfishdatenights er en egen greie, der man går på date – og ja, spiser fisk på boks.

Vi har allerede sett at flere ledende norske matinfluensere har inngått samarbeid med de største produsentene av fisk på boks i Norge i år.

Boksmat har tatt av på TikTok

Boksmat har tatt av på TikTok

5. Sparetips

Renteheving, høye strømpriser, økt miljøbevissthet og generelt usikre tider har har gitt økt interesse for sparing og sparetips. Det er ikke lenger flaut å gå i lavprisdisken, dele sparehacks, lage mat av rester, drive med dumpsterdiving eller velge lavprismerker.

Saker av denne typen som vi nå lager for kundene våre får alltid får svært gode resultater enten de publiseres på nettsider, i nyhetsbrev eller i sosiale medier.

6. Eksperimentell mat

I tillegg til at mat skal være enkelt, er det å eksperimentere noe av det som er mest typisk for maten som lages på TikTok.

Vi ser det i form av ris som stekes i vaffeljern, gele som fryses til is i fryseren, fylte wraps som varmes i brødristeren, egg som kokes i airfryeren og så videre. Kort oppsummert nye vrier på bruk av både ingredienser og utstyr. Og jo mer oppfinnsomt, jo bedre.

Krispy risvaffel var en av de store mattrendene på TikTok

Krispy risvaffel var en av de store mattrendene på TikTok

7. Poteten gjør comeback

Det ser også ut til at poteten er på vei inn i varmen igjen, den er jo tross alt sunn, kortreist og billig – og krysser dermed av på en del ting som er viktige for mange akkurat nå.

Bruken varierer stort og vi ser den for eksempel i form av knuste poteter i ulike former og bakt med ulike smakstilsetninger. Ja, til og med potetmelk er spådd en fremtid som utfordrer til de andre variantene av plantemelk.

Så får vi se om det blir mulig å bestille seg en potetmelk-latte på Kaffebrenneriet innen året er omme.

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-previews-BW-15.jpg

Marthe Jensen

Innholdsrådgiver

marthe.jensen@spoonagency.no 996 34 404

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook