Dette tror vi blir de store sosiale medier trendene for 2023
Synes du det er vanskelig å vite hvilke sosiale medier-kanaler du bør være tilstede på? Vi har samlet de viktigste SoMe-trender i 2023 som vil være viktig å tenke på når du skal lage en strategi i 2023.
Publisert
3. januar 2023
1. UGC: User Generated Content – brukergenerert innhold
TikTok og Instagram er fylt med mikroinfluencerne og vanlige mennesker som deler sine daglige liv med verden. Folk på sosiale medier har lenge etterspurt ufiltrerte og ekte hverdagsøyeblikk, og mindre av det polerte og perfekte. Og det er det er her brukergenerert innhold spiller en viktig rolle.
Markedsføring har også sett verdien i å bruke ekte mennesker til å formidle budskapene sine. UGC (brukergenerert innhold) er innhold som er skapt av brukere eller kunder av en merkevare, i motsetning til merkevaren selv. Dette kan inkludere sosiale medieinnlegg, produktanmeldelser, forumdiskusjoner og videoer. UGC er verdifullt for merkevarene fordi det gir dem muligheten til å få innsikt i kundenes opplevelser og å bygge et fellesskap og tillit hos sitt publikum. Det kan også utnyttes til markedsføring ved å vise kundegenerert innhold i annonser eller på merkevarens nettsider. UGC svarer også på ønsket om 1:1-kommunikasjon og følelsen av at innholdet blir mer personlig enn til store massepublikum.
2. BeReal er the real deal
Du har kanskje hørt noen si “Nå er det BeReal!”, og lurt på hva i alle dager de snakker om? Kort forklart er BeReal den nye it-appen som på et vilkårlig tidspunkt på dagen gir deg to minutter til å ta et bilde på front- og bakkamera. Bildet legges ut til dine følgere og er på plattformen helt til neste gang “det er BeReal”. Innlegget skal vise de ekte hverdagsøyeblikkene uten å være tilgjort. Det er ikke sikkert at man bør stille seg spørsmålet “Bør vi være på BeReal?”, men det gjorde den kjente fast food-kjeden Chipotle som var early adapters på appen. Chipotle brukte appen til å tiltrekke seg nye kunder ved å legge ut bilder om begrensede tilbud til sine følgere.
Andre sosiale medier-plattformer har også blitt oppmerksomme på denne nykommeren, og både Instagram og TikTok har adoptert BeReal-funksjonen slik at de også kan nytte godt av formatet.
Appen har per dags dato blitt lastet ned 73 millioner ganger på verdensbasis og er svært populær blant genZ. Formatet gir en mulig til å være spontan, ekte og leken.
Screenshot av appen BeReal
3. SEO og sosiale medier
Hvordan vi søker etter informasjon har endret seg betydelig de siste årene, spesielt hos den unge generasjonen. Der vi tidligere søkte svar på Google, er det nå i økende grad sosiale medier vi benytter for å finne informasjon om et produkt, et reisemål eller kanskje en jobbmulighet.
Sosiale medier og SEO (Søkemotoroptimalisering) er to separate, men likevel komplementære aspekter av digital markedsføring. En sterk tilstedeværelse på sosiale medier kan indirekte forbedre SEO ved å øke merkevarekjennskapen og autoriteten, noe som kan føre til flere tilbakekoblinger og engasjement på nettsiden din. Derfor kan bedrifter kombinere sosiale medier og SEO-innsatsen for å øke synligheten, drive trafikk og oppnå bedre online synlighet. For eksempel, når vi planlegger en reise til Barcelona, er det ikke uvanlig å søke etter “Vinbar Barcelona” på for eksempel TikTok. Der kan vi finne videoer som “Mine beste barcelonatips fra en lokalbekjent” i feeden. Vi lagrer videoen, for de vinbarene skal vi besøke.
Fremover kan det derfor være viktig å SEO-optimalisere sosiale medier-kontoene for å øke rekkevidden og gjøre det lettere for folk å finne deg og tjenestene du tilbyr.
4. Formater – video, video og mer video
Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse, men kortvideo-formatet har kommet for å bli. TikTok har nå rundet over 1 milliard brukere verden over og i Norge er det nå 30 % av befolkningen (1,26 millioner, Ipsos) som har profil, hvor 21 % sier at de bruker det daglig. Majoriteten av brukerne er mellom 18-29 år hvilket er en god plattform dersom man ønsker å nå ut til yngre brukere. Hver uke er det stadig fler merkevarer og bedrifter som tar steget ut på appen og kaster seg ut i åpent sosiale medier-farvann. Det er ikke alltid så lett å navigere seg på nye formater i en tid hvor det går fort fra viral hit til flopp, men det er verdt å prøve. Instagram Reels og TikTok er formater vi fortsetter å elske og det kommer ikke til å snu i året som kommer.