De viktigste tingene jeg har lært av å jobbe med Norges største merkevare
Hvordan jobber man med de aller største merkevarene, som helst skal nå alle, til enhver tid og i alle kanaler? Her er syv ting jeg har lært av å jobbe med en av Norges aller største annonsører.
Publisert
24. mai 2025
Ei din egen historie
Merkevarebygging er fryktelig enkelt og forferdelig vanskelig. Alt man trenger å gjøre er å ha et par gode kjerneverdier som man knagger all sin kommunikasjon på – uavhengig av kanal, mottaker, vær og føreforhold. KIWI har vært veldig gode, over veldig lang tid, til å være konsistent Kjapt, trygt og billig og å sørge for Sunnhet til folket.
Få byråene til å jobbe sammen
Mange markeds- og kommunikasjonsavdelinger virker som de ønsker å holde byråene på armlengdes avstand og bytter dem ut med jevne mellomrom for å få inn friskt blod og nye tanker. For meg, som jobber i byrå, er dette helt uforståelig.
Et byrå bruker tid til å bli kjent med merkevaren, rekruttere de beste folkene og sette sammen riktig kompetanse. Lar man byråene gjøre dette, samtidig som man bygger en kultur for samarbeid på tvers av miljøene, kan man høste stor gevinst i form av lojalitet, gjensidig tillit og leverandører som kjenner og kjemper for merkevaren i like stor grad som egne ansatte.
Vær liten, selv om du er stor
En stor merkevare trenger ikke store avdelinger for kommunikasjon og markedsføring. Så lenge man har stålkontroll på kjerneverdiene, vil et lite team kuratere merkevaren mer effektivt – med litt hjelp utenfra.
Mat er viktig
Mat er viktig for folk, men også butikken. Ikke bare er vi avhengige av mat for overlevelse, vi bygger nær sagt alle sosiale relasjoner rundt en felles opplevelse av mat og drikke. I tillegg er butikken veldig viktig. Særlig på steder det ikke bor så mye folk er butikken oppslagstavle og møteplass. Vi treffer naboen på butikken. Det er den som gjør at vi kan ha bosetning over hele landet.
Store merker må ha flere ben å stå på
Markedsførere snakker ofte om at man må finne det ene som gjør merket unikt, og sentrere all markedsføring rundt dette. Dette mener jeg er feil, særlig for store merkevarer. For det første vil man nå et stort publikum, med en rekke ulike preferanser. Da trenger man bredde i markedstiltak for å treffe. For det andre står man tryggere på flere føtter. Dersom én merkevareverdi, én posisjon eller ett kundeløfte blir utfordret, har man flere å falle tilbake på.
Store merkevarer må ha flere tanker i hodet på en gang, skal de speile sitt publikum. Man må bygge posisjoner på ulike områder – om det er pris, nærhet, ansvar eller andre faktorer som bygger relasjon til kundene.
Sett folk først
Med 15 000 medarbeidere er KIWI en av Norges aller største arbeidsgivere. Det er også den eneste merkevaren, så vidt jeg vet, som har vokst uavbrutt i omsetning siden 1979. Dette tror jeg skyldes at man tar vare på og satser på egne medarbeidere. Gjennom arrangementer, etterutdanning og en bli-sett-kultur bygger man lojalitet, tillit og tusenvis av merkevareambassadører som er stolte av jobben sin og gir kundene en litt bedre opplevelse.
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Fspoon-previews-bw2-3.jpg)