Home page link.
Svenska Engelska

Slik kan du bygge en god lederprofil på Linkedin

Fra digital Rolodex der vi samlet visittkort og kontakter, til en arena for å dele meninger, perspektiver og å holde seg faglig oppdatert. Brukes kanalen riktig, kan LinkedIn gjøre mye bra for din bedrifts merkevarebygging og employer branding. Vi viser deg hvordan du kan bygge en god profil.

Publisert

9. januar 2023

Synes du dette blir for langt å lese? Nederst finner du en sjekkliste for deg som vil prøve å bygge en god lederprofil på LinkedIn!

LinkedIn har vært i stadig forandring siden sin spede start for snart 20 år siden. Sammenlignet med mange andre sosiale mediekanaler, er det fremdeles en relativt liten kanal. Men i stadig flere bransjer er det en viktig kilde til nyheter og faglig påfyll. I tillegg har det å ha en LinkedIn-bruker fått en enorm verdi i søkemotorene – google en kollega og se hva som dukker opp blant de tre øverste treffene.

Mange av dem som er aktive på LinkedIn er høyt utdannede og engasjerte mennesker som søker godt innhold som gjør at de holder seg oppdaterte og relevante i jobben sin. Og særlig de siste årene har kanalen bidratt til en spennende utvikling: Tankelederinnhold har flyttet seg fra tunge whitepapers til lettere og mer personlige betraktninger som inviterer til spørsmål og diskusjon.

 

Hva er bra tankelederinnhold?

Edelman og LinkedIn har i sin Thought Leadership Impact Study fra 2022 spurt hva folk får ut av tankelederinnhold. 71 prosent svarer at det «holder meg oppdatert innen den nyeste tenkningen innenfor mitt fagfelt» og at det «utfordrer mine tanker og holdninger og hjelper meg å generere nye ideer». 68 prosent svarer at det skaffer dem innsikt om fremtidige trender som kan påvirke deres bransje og nesten like mange svarer at det hjelper dem å forstå̊ de utfordringene som preger deres bedrift og bransje akkurat nå.

Fra samme rapport kan vi trekke ut tre kjennetegn på godt tankelederinnhold:

  • Det bringer nye tanker og synspunkter til bordet
  • Det deler nyttig og relevant innsikt
  • Det legger vekt på å formidle verdifull kunnskap i stedet for at avsender skal selge sine egne produkter og tjenester

Å ta rollen som tankeleder er altså noe mer enn å være en ekspert på sitt fagfelt. Du må ville dele verdifull kunnskap, tørre å mene noe og ønske å høre andres synspunkter.

LinkedIns egen Editor in Chief, Tequia Burt, har sagt følgende om hvordan tankelederskap bør utarte seg i 2023: The thought leadership that will excel in 2023 will be focused on the moment, tailored to the audience’s needs, and will offer something to make them think differently. Legg merke til tre deler av denne setningen: Øyeblikket, altså noe som skjer akkurat nå, publikums behov og noe som får dem til å tenke annerledes.

Kevin Marasco, CMO i tech-selskapet Zenefits, sier at godt tankelederskap krever «authenticity, having a point of view, and delivering something of value». For å lykkes, bør du altså være personlig og ekte, tørre å mene noe og å snakke om temaer folk faktisk bryr seg om.

Og enda viktigere, mener vi: Du må skrive om ting du faktisk bryr deg om. Om du bare skriver om ting det er «riktig» eller «lønnsomt» å skrive om, er det vanskelig å engasjere andre. Du må være autentisk og skrive om ting du brenner for.

Med dette som bakteppe: Her er noen tips til hvordan du kan bygge en LinkedIn-profil som inviterer til diskusjon, engasjement og ny innsikt.

Du må skrive om ting du faktisk bryr deg om. Om du bare skriver om ting det er «riktig» eller «lønnsomt» å skrive om, er det vanskelig å engasjere andre.

– Torfinn Solbrekke, strategisk rådgiver

1) Velg en arena der du kan vinne

Se etter temaer og timing som gjør at du og din bedrift kan eie og lede samtalen. Er det noen aktuelle temaer som byr på utfordringer for dine kunder eller samarbeidspartnere akkurat nå? Finn den uventede vinkelen, noe andre ikke har tenkt og som utfordrer diskusjonen. Det finnes alltid en kreativ og uventet måte å angripe en problemstilling på, og slik kan du skille deg ut fra konkurrentene dine.

 

2) Vær relevant

Vi sier ofte at «er det for alle, er det for ingen». Begrens målgruppen til utvalgte selskaper, en bestemt bransje eller folk med en type nøkkelkompetanse. Jo mer spesifikt målet ditt og målgruppa di er, jo mer skreddersydd kan og bør kommunikasjonen være. Finn ut hva som opptar kunder, samarbeidspartnere og bransjen om dagen og skriv til akkurat dem.

 

3) Bygg tillit

Dette er avgjørende for å skape engasjement, og det er flere måter å gjøre dette på. Husk at det er lønnsomt å være raus! By på verdifull kunnskap som er relevant for leserne, men gi dem et pusterom fra rent salg. Løft frem flinke kolleger og ansatte, gjerne ledere og fageksperter. Formidle tankene personlig og autentisk, ikke med floskler og stivt, formelt språk. Vær konsistent – tankeledelse er ikke en sprint, tillit og status kommer med systematisk jobb over tid.

4) Ha en visjon

Det er ikke nok å bare identifisere bransjetrender – du bør kunne vise en forståelse av hvorfor ting skjer og hvilke konsekvenser det kan ha. Finn ut hva som er neste for kundene dine og hvilke muligheter de kan utnytte. Bruk mindre tid på produktene og tjenestene bedriften din tilbyr, og mer tid til å forklare hvordan kundene dine kan få et konkurransefortrinn i fremtiden.

 

5) Vær konsis

Folk er travle, så fatt deg i korthet. Tenk gjerne i overskrifter – hvordan ville en tabloidjournalist skrevet om det du vil mene noe om? Har du et godt bilde, en video, en infografikk eller noe annet som hjelper deg med å komme raskt til poenget? Bruk det! Har du en egen eller en annens historie som kan gi et komplekst tema et personlig preg? Bruk det også!

 

6) Mål resultater!

Begynn med slutten: Hva vil du at tankelederskapet på LinkedIn skal gjøre for deg og din bedrift? Og hvordan kan du måle det? Hva vil du at målgruppene skal gjøre etter at de har lest innholdet? Ikke legg så mye vekt på de store tallene som visninger og ansiktsløse klikk – se på HVEM som leser og engasjerer seg, og hva slags interaksjoner og kontakter det fører til.

Ikke legg så mye vekt på de store tallene som visninger og ansiktsløse klikk – se på HVEM som leser og engasjerer seg, og hva slags interaksjoner og kontakter det fører til.

– Torfinn Solbrekke, strategisk rådgiver

SJEKKLISTE FOR DEG SOM VIL BYGGE EN GOD LEDERPROFIL OG DRIVE TANKELEDELSE PÅ LINKEDIN:

  • Utover å skape oppmerksomhet, har du klart for deg hvilke forretningsmål ønsker du å oppnå?
  • Har du de nødvendige måleverktøyene?
  • Fokuserer du egentlig på de utfordringene som bekymrer kundene dine akkurat nå?
  • Er innholdet ditt for selgende?
  • Er det sikkert at det er du som skal fronte bedriften din på LinkedIn?
  • Har du klart for deg hvem som egentlig er målgruppen?
  • Lærer folk noe de ikke kan fra før av innholdet ditt?
  • Hvem kan forbedre historien du ønsker å fortelle?
  • Skiller du deg fra mengden på noen måte?

Kilder: LinkedIn og Edelman

Vil du finne ut mer om hva som virker på LinkedIn, eller lurer du på hvordan du kan bli en tankeleder innen din bransje? Da er faktisk LinkedIn selv kanskje den aller beste kilden. Vi i Spoon kan også hjelpe deg med å finne temaer og innholdstyper du kan bruke til å ta en tydelig og attraktiv posisjon innen ditt fagfelt – men også hva du er komfortabel med å skrive og mene noe om.

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/tofrinn_bw.png

Torfinn Solbrekke

Seniorrådgiver

torfinn.solbrekke@spoonagency.no 971 81 234

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook