Home page link.
Svenska Engelska

Slik arrangerer du en kreativ workshop på 1, 2, 3, 4, 5!

Post-it lapper, flipovers og fargerike tusjer ligger fremme, og vi er klare for idédrodling. Men hva skal til for å gå ut av en kreativ workshop med nye, gode ideer? Her er våre beste tips.

Publisert

30. juni 2023

Workshop er en glitrende måte å jobbe frem ideer og retninger på, og en soleklar favoritt hos oss i Spoon. Flere hoder sammen kan gjøre underverker for å sette fart på en kampanje, strategi eller arrangement. Men hvordan får man magi og ikke kaos ut av å workshoppe sammen? Her er fem tips til å arrangere en vellykket workshop.

 

1. Finn fokus!

Den viktigste forutsetningen for å lykkes med en kreativ workshop, er en godt definert oppgave. Still deg følgende spørsmål: Hva skal vi egentlig løse i denne workshopen? Og vær helt konkret. Aller helst skal oppgaven kokes ned til et kort, presist og inspirerende fokusspørsmål. “Hva slags sommerkampanje skal vi ha?” er ikke et fokusspørsmål, og dermed heller ikke utfordringen vi skal løse.“Hvordan kan vi få svensker i Norge til å kjøpe mer grillmat?” Der begynner vi å snakke fokus. Sørg for at alle som er med i workshopen er klar over hvilken utfordring som skal løses.

2. Ta med de riktige folka

Alle som deltar i en workshop blir som små ambassadører for ideene dere har skapt sammen. De vil ideen vel og vil at den skal bli realisert. Ta derfor med de som har lyst til å være med og de du tenker er essensielle for å få ideen gjennomført – altså de du trenger for å lage de gode ideene og de du vil at skal heie på og ha eierskap til utfallet fra workshopen.

3. Leken disiplin

Merket du i punktet over at det å «være kreativ» eller full av gode ideer ikke er en boks du må sjekke av for å bli med? Gode ideer kommer nemlig ikke bare av seg selv, de må jobbes frem. Heldigvis har vi noen gode kreative prinsipper vi kan lene oss på. Det de koker ned til er å si ja, være leken og tenke stort når det er tid for det, og så tørre å skrelle bort og konkretisere når det trengs. Alt til sin tid.Jeg lover deg at alle kjenner på mild frykt i starten når de sitter der med blanke post-it-lapper og det er tid for å hamre ut ideer for første gang. Men en god workshop-fasilitator har en plan som sørger for at alle deltakerne kommer trygt i havn med ideer de ikke visste de hadde.

4. Lytt høyt!

Hvis en god idé dukker opp i en workshop, men ingen hører det – har det da skjedd? Den beste workshopdeltakeren er hun som løfter frem andres ideer. Lytt, og si det høyt når du hører noe bra. Ofte er vi ikke klar over selv at vi har kommet på en god ide, eller at de tre ordene vi skrev med litt usikker skrift på tavla faktisk kunne vært et himla bra slagord eller en perfekt pay off. Vi pleier å oppfordre deltakerne til å være hverandres “markeringstusj”, det er et fint mantra å ha med seg inn.

Den beste workshopdeltakeren er hen som løfter frem andres ideer.

5. Skru på workshop-modus

Multitasking hører ikke hjemme på en workshop. Det går ofte fort, er intenst og krever at alle som er med, er helt med. Så mute andre oppgaver og sørg for at alle som er med har tid til å være der. Sørg heller for pauser hvor deltakerne kan lese e-post, fylle på kaffen eller få med seg siste spurten på femmila.

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-previews-BW-25.jpg

Julia Krohn

Kreatør og rådgiver

julia.krohn@spoonagency.no 478 99 829

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook