Home page link.
Svenska Engelska
spoon-portrett-torunn

Fem tips til å maksimere små markedsbudsjetter

Digitale markedskampanjer får best effekt om vi ivaretar kundereisen fra topp til bunn. Her er tips til å maksimere små markedsbudsjetter.

Publisert

27. september 2022

Kundereisen i 2022 er mer kompleks enn noen sinne. Den er langt fra lineær, den foregår over mange ulike kanaler og plattformer, og det går raskt. Kundene er velinformerte, illojale og det er mye som skjer mens de befinner seg i “The Messy Middle”.

Med små markedsbudsjetter er det lett å tenke at det er best å fokusere på enten toppen eller bunnen av kjøpstrakta, og ofte er kanalvalget tatt før kampanjen er laget. Utgangspunktet for avgjørelsen er gjerne et mål om å nå “alle” på små budsjetter. Men hvorfor skal du nå alle når du egentlig ikke har råd til å nå alle, og når alle uansett ikke kommer til å kjøpe produktet ditt?

Med de fantastiske mulighetene digitale medier gir oss, er vår erfaring at det er mye mer å hente hvis du legger opp til et mer helhetlig, 360-graders kampanjeløp – selv med små markedsbudsjetter.

En stor forskjell på en fysisk og digital kundereise er at kunden ikke nødvendigvis evaluerer deg opp mot de konkurrentene du vanligvis sammenligner deg selv med, men med den forrige gode digitale opplevelsen de hadde

– Torunn Maria Holm, Innholdsrådgiver

Tenk 360!

Med en 360-graders tilnærming til kampanjen ivaretar du hele kundereisen fra topp til bunn. Du roper ut på toppen av trakta for å bygge kjennskap og rekkevidde, og du lytter og forstår for å bygge relasjoner med målgruppen din lenger ned, og du får kanskje en konvertering helt i bunnen. Du legger dessuten til rette for å nå flere i sin foretrukne kanal, for “alle” er ikke på Facebook, og “alle” er ikke på TikTok.

Digital markedsføring har gitt oss uendelig med muligheter for å måle og optimalisere – et potensial mange ikke benytter seg av. Vår erfaring er at 360-kampanjer bygger mer verdifull rekkevidde, engasjerer målgruppen og sikrer trafikk til nettsiden, samtidig som den sørger for at den organiske trafikken og engasjementet vokser. Og ja, den kan generere salg og bygge merkevare.

Her er våre fem tips til hvordan du kan lage en mer helhetlig kampanje som sikrer maksimal utnyttelse av markedsmidlene:

 

1) Forstå hvordan målgruppen tenker

I stedet for å begynne planleggingen på toppen av trakta, begynner vi lenger nede med å finne målgruppens intensjon for å kjøpe produktet ditt. Målgruppens intensjon er selve fundamentet i en 360-kampanje, og det finnes mange ulike verktøy du kan benytte for å finne den. Søk og betalt søk er mer enn en distribusjonskanal, det er en gullgruve av forbrukeratferd og kjøpsintensjoner. Søkene avslører målgruppens tankesett, og dette tankesettet kan brukes til å utvikle kreative konsepter, reklame, innhold og landingssider på tvers av alle kanaler, også offline.

2) Bli kjent med målgruppen din

Medievaner er i konstant endring, og målgruppens vaner endrer seg raskt. Å tenke omnikanal er grunnleggende, men du må også forstå hvordan målgruppen din bruker de ulike kanalene. Hvilke medier oppsøker de for å få informasjon som påvirker kjøpsatferden? Hva slags type innhold liker de å konsumere; tekst, bilde eller video? Kan kontekstuelle annonser være nyttige? I denne fasen utelater vi ingen medier eller formater, men tilpasser oss målgruppens vaner.

Søk og betalt søk er mer enn en distribusjonskanal, det er en gullgruve av forbrukeratferd og kjøpsintensjoner.

– Torunn Maria Holm, innholdsrådgiver

3) Evaluer deg selv før målgruppen gjør det

Målgruppen kommer til å evaluere deg og måle deg opp mot konkurrentene dine, på tvers av alle kanaler og også offline. Holder nettsiden din mål? Hvordan presterer du i søk? Er budskapet ditt tydelig? Er det enkelt å kjøpe produktet ditt? Er de sosiale kanalene dine tilpasset målgruppen og den informasjonen de er på jakt etter? Er annonsene tilpasset målgruppens interesser og laget for å engasjere? Hvilket inntrykk vil målgruppen få ved å lese om deg på nett? Hvordan ser anmeldelsene ut?

En stor forskjell på en fysisk og digital kundereise er at kunden ikke nødvendigvis evaluerer deg opp mot de konkurrentene du vanligvis sammenligner deg selv med, men med den forrige gode digitale opplevelsen de hadde.

 

4) Bygg verdifull oppmerksomhet og rekkevidde

Mange merkevarer bruker mye av markedsmidlene på annonser og reklame på toppen av trakten, samtidig som de stiller få krav til at disse annonsene skal prestere på nivå med innholdet som ligger lenger ned i trakten. De nøyer seg med å nå en viss demografi med en optimal frekvens og ganske lav klikkfrekvens. Her vender vi i stedet tilbake til målgruppens intensjoner og bruker innsikten vi har til å tilpasse annonsene så de treffer den riktige målgruppen, til riktig tid og i tråd med målgruppens vaner. Vi nøyer oss sjelden med frekvens, men bruker de mulighetene vi har for å tilpasse og engasjere den mest verdifulle målgruppen.

5) Ikke begynn før du er klar

Dette er kanskje en selvfølge, men ikke start kampanjen før alt det grunnleggende er på plass. Produktet ditt er tilgjengelig, nettsiden er optimalisert og korrekturlest, sosiale medier er bemannet og du har lagt opp kampanjeløpet og tilpasset budskapene fra topp til bunn. Sånn; nå er du klar!

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-preview-0005-kopi-e1701422390125.jpg

Torunn Maria Holm

Strategisk rådgiver

torunn.holm@spoonagency.no 417 64 146

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook