Home page link.
Svenska Engelska

Selg heller bilen din til oss

Bruktbil-markedet går så det suser og etterspørselen er høy. Møller Bil ønsket å få flere til å selge bruktbilen sin til dem, og gikk for en ny vri med en kreativ kampanje fra Spoon.

Kunde

Møller Bil

Prosjekt

Kjøp av bruktbil

År

2023

Utfordring

2023 var et utfordrende år. Salget av nye biler stagnerte på grunn av trangere økonomi for mange, men etterspørselen av brukte biler økte betraktelig. Det merket også Møller Bil, som solgte ut bruktbiler raskere enn de fikk nye biler inn. 

 

De fleste forbinder Møller Bil med salg av nye og brukte biler, men færre vet at de også kjøper alle bilmerker fra privatkunder. Det gjør at forhandlerkjeden har behov for å bygge kjennskap til dette forretningsområdet, for å ta en posisjon i markedet der Nettbil og Rebil oppfattes som markedsledere.

Møller Bil ønsket at Spoon skulle levere kreative uttak til en kampanje rettet mot bileiere som allerede var «in market», og gjennom atferd viste interesse for kjøp og salg av brukte biler. 

 

Sammen med mediebyrået PHD hadde Møller Bil allerede satt opp en medieplan og kanalstrategi som inkluderte display, YouTube, digitalradio og podcast. Spoons løsning måtte derfor også passe inn i forhåndsdefinerte formater som satte noen kreative begrensninger. 

 

For ikke å glemme: Det var bare to uker fra bestilling til kampanjestart!

Løsning

 

Over halvparten av Norges befolkning (61%) svarer at de ikke er interessert i bil. Vi synes derfor det fort blir både skummelt og vanskelig når vi skal kjøpe eller selge bruktbil på egen hånd.

Selv om mange opplever at man får mer for bilen om man selger den selv, viste vår innsikt at mange bileiere mener det er lett å bli lurt. Det viktigste kriteriet ved kjøp og salg av bil, er følelsen av trygghet i prosessen.

For å nå målet om å få flere til å selge bilen sin til Møller Bil, var det også viktig med call to actions som fremhevet hvor trygt, kjapt og enkelt det er å selge bilen sin til Møller Bil.

Spoon utviklet derfor et kreativt konsept der målgruppen får møte sin største frykt når det kommer til bruktbilsalg: Den vanskelige kjøperen. Han som stiller spørsmålene vi ikke kan svare på, finner feil og mangler vi ikke visste om selv og som tar kontakt i ettertid for å klage på ulyder og utslitte deler.

I en serie korte videoer på 6 og 20 sekunder ser vi Den vanskelige kjøperen gjennom bruktbilselgerens øyne, mens bilen får gjennomgå hjemme på gårdsplassen. I radiospotten hopper vi til tiden etter salget, der lytteren får opplevelsen av å sitte i andre enden av en telefonoppringning fra den samme, misfornøyde bruktbil-kjøperen.

PHD målstyrte distribusjonen mot målgrupper som befant seg innenfor en radius av 20 km fra en av Møller Bils forhandlere.

Spoons designere leverte også et bredt utvalg displayannonser i alle størrelser, både med og uten video og animasjon. Her kunne vi være enda tydeligere på budskap og call to action, ettersom disse ble distribuert gjennom atferdsbasert programmatisk annonsering i Schibsted og Amedias kanaler.

Resultat

Første kampanjepuls gikk over fire uker i november og desember 2023 og oppnådde over 17 millioner visninger. YouTube alene sto for 4 millioner videovisninger, med en gjennomsnittlig frekvens på tre.

For å oppnå bred dekning i målgruppen, ble første puls først og fremst lagt opp som en rekkeviddekampanje. Annonsene med en tydelig call to action ga likevel rundt 50 000 klikk inn til Møller Bils landingsside.

Ifølge PHD oppnådde kampanjen høyere klikkprosent enn andre kampanjer, den hadde bedre materiell og en høy gjennomsnittlig visningstid på videoene.

Møller Bil fikk i denne perioden inn 852 leads, som resulterte i 83 innkjøpte biler.

– Det er fortsatt en veldig fersk kampanje, der kundene ennå ikke har “top of mind” at vi også kjøper biler, ikke bare selger, forteller kampanjeansvarlig Kaja Austdahl i Møller Bil.

– Ut ifra dette er vi fornøyde med de første resultatene vi ser, og innholdet Spoon har produsert gjør det godt i de ulike kanalene.

Å bestemme seg for å selge bilen er ofte en prosess, og ikke en umiddelbar avgjørelse som tas der og da. Det betyr at antall innkjøpte biler som «hører til kampanje» kan bli registrert som innkjøpt ved en senere anledning.

For Møller Bil er dette bare den første i rekken av flere kampanjepulser i tiden fremover.

Det er ingenting å utsette på materialet Spoon har produsert. Innholdet gjør det godt i alle kanalene vi annonserer i.

– Kaja Austdahl, kampanjeansvarlig Møller Bil

“En av de beste reklamene jeg har sett på en stund!”

– Fra kommentarfeltet på Facebook

Statistikk

Visninger

0

Klikk

0

Leads

0

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-previews-bw2-.jpg

Inger-Marit Knap Sæby

Seniorrådgiver og kundeansvarlig

inger-marit.saeby@spoonagency.no 928 98 287

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook