Strukturert kreativitet: Utnytt den kollektive kraften for å skape enestående resultater
Snur dere bare bunken og gjenbruker gamle ideer? Har brainstorm blitt til en flau brainbris? Da er kanskje Spoons kurs i strukturerte ideprosesser noe for dere. Kurset er for team som vil øve sammen og øke kvaliteten på det kreative samarbeidet.
Publisert
2. juni 2023
Kurset gir deltakerne konkrete ferdigheter for å strukturere og lede kreativt samarbeid. Kurset inneholder noe gammelt, noe nytt – og mye lånt. Prosessen baserer seg på kjente og utprøvde Design Thinking-prinsipper.
Målet er at deltakerne selv skal oppleve hvordan de kan øke kvaliteten på det kreative samarbeidet ved å bruke prinsipper for kreativitet i grupper. Det dere lærer kan brukes til å strukturere alt fra uformelle idémøter ved kaffemaskinen, til større innovasjons- eller strategiprosesser.
Vi veksler mellom korte inspirerende økter med teori og fag, og mest praktiske øvelser. Mye av læringen ligger i å reflektere over de erfaringene dere gjør dere i øvelsene. Det er også her dere kan finne ut hva som passer best i deres arbeidshverdag, til akkurat de oppgavene dere skal løse.
Vi er en relativt nysammensatt avdeling som ønsket å få noen felles verktøy og metoder til utviklings- og idéarbeid. Kurset svarte godt til våre forventninger. Vi fikk et innblikk i ulike prosesser og mulige verktøy for effektivt å generere ideer, jobbe ut mulige retninger, lande og konkretisere. Dagen hadde en fin balanse mellom teori og praktiske oppgaver.
– Hanne Normann Tvete, Redaksjonsleder Promo og produksjon i NRK
Vi går gjennom:
- Idéutvikling – metodikk og verktøy
- Formulere fokusspørsmål
- Idegenerering
- Idévalg
- Idéutvikling
- Idékonkretisering
I mars holdt vi dette kurset for 20 promoproducere, kommunikasjonsrådgivere, og medieplanleggere i markeds- og kommunikasjonsavdelingen i NRK. De ønsket å styrke sine prosesser for å utvikle kreative konsepter for brandingkampanjer og større lanseringer som kan tas ut flermedialt.
Fra workshop i mars for markeds- og kommunikasjonsavdelingen i NRK.
Vi er i gang med å implementere metodene i avdelingen. Verktøyene var enkle å ta i bruk, og vi har allerede benyttet oss av dem
– Hanne Normann Tvete, Redaksjonsleder Promo og produksjon i NRK