Hvordan historiefortelling driver salg
Publisert
13. mars 2025
Tenk tilbake på en reklame som virkelig festet seg i hukommelsen din. Sjansen er stor for at den ikke bare handlet om produktfunksjoner eller pris, men at den fortalte en historie. Enten det var en rørende fortelling, en inspirerende reise eller et morsomt øyeblikk, var det sannsynligvis historien som gjorde at du husket den – og kanskje til og med kjøpte noe.
Historiefortelling selger – og tallene beviser det
Det er ikke bare en følelse; data støtter at historiefortelling faktisk øker salg. Ifølge en studie fra Harvard Business Review kan en god historie øke konverteringsraten med opptil 22 ganger sammenlignet med en faktabasert presentasjon. I tillegg gjør historier oss mer tilbøyelige til å anbefale merkevaren videre. Kampanjer øker oppmerksomheten og kan være salgsutløsende, mens historiebasert markedsføring bygger merkevare og knytter bånd.
Hvordan kan norske bedrifter bruke historiefortelling i markedsføring?
Historiefortelling gir bedrifter unike muligheter for å skape sterkere bånd til kundene sine. Her er noen måter du kan bruke det på i din markedsføring:
1. Kundecase og suksesshistorier
Folk liker å høre om andre som har vært i samme situasjon som dem. Del ekte historier fra fornøyde kunder som har fått løst et problem med ditt produkt eller tjeneste. For eksempel, i stedet for å si at programvaren din sparer tid, fortell historien om en gründer som fikk frigjort 10 timer i uka takket være løsningen din.
2. Fortell om din egen reise
Hvordan startet selskapet ditt? Hva var utfordringene, og hvordan har dere utviklet dere? Når dere gir av dere selv skaper det tillit, og mange forbrukere setter pris på å kjenne menneskene bak merkevaren.
3. Bruk video for å vekke følelser
Video er et av de kraftigste verktøyene for historiefortelling. Ifølge en rapport fra Wyzowl husker 84 % av folk en merkevare bedre etter å ha sett en video med en sterk historie. Bruk video til å fortelle om bedriften, kundehistorier eller hvordan produktet ditt gjør en forskjell. Du burde for øvrig lese resten av rapporten fra Wyzowl. Masse gøy innsikt om video som verktøy i markedsføring og med helt ferske tall (2025).
4. Skap en emosjonell forbindelse
De sterkeste historiene er de som vekker følelser. Kanskje handler det om å skape et fellesskap, inspirere eller løse et viktig problem. Som vi gjorde da vi sammen med Arbeidstilsynet fikk anledning til å fortelle noen veldig sterke historier om holdningsendringer rundt bruk av bilbelte i traktor. Du kan lese mer om det her
5. Gjør kunden til helten
En klassisk feil er å gjøre merkevaren til hovedpersonen i fortellingen. I stedet bør kunden være helten i historien din. Bedriften din er bare verktøyet som hjelper dem på reisen.
Hvorfor fungerer dette?
Hjernen vår elsker historier. Når vi hører en god historie, frigjøres oksytocin – et hormon som øker tillit og engasjement. Dette betyr at en sterk fortelling ikke bare fanger oppmerksomheten, men også gjør det mer sannsynlig at folk husker og handler på budskapet ditt. Så da vet du det, hjernen er faktisk kjemisk kodet til å like innhold som engasjerer og vekker følelser.
Så – hvilken historie vil du fortelle?
Hvis du ønsker hjelp til å bruke historiefortelling i markedsføringen din, har vi i Spoon lang erfaring med å skape engasjerende innhold som faktisk konverterer. Ta kontakt, så finner vi historiene som vil gjøre en forskjell for din bedrift!
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F01%2FIMG_2352.jpg)