Utfordring

EY er et ledende konsulent- og revisjonsselskap, og har lenge vært en veldig ettertraktet arbeidsplass for talenter med økonomibakgrunn.

For å imøtekomme en mer digital fremtid, har EY også behov for å tiltrekke seg en annen type av kandidater. Kandidater med kompetanse innen teknologi, matematikk og IT. Så hvordan kunne EY fremstå som en attraktiv arbeidsgiver for en ny målgruppe?

Løsning

For å forene en relativt stor målgruppe i en felles retning, trengte vi ett samlende budskap. En fellesnevner vi anså som definerende for målgruppen, var at de alle var problemløsere.

Vi brukte innsikt fra Universum-undersøkelser for å kartlegge hva denne målgruppen ser etter i en ønsket arbeidsplass, i tillegg til at vi snakket med et knippe mennesker i målgruppen. Denne innsikten brukte vi i konseptutviklingen av kommunikasjonen. Sammen med EY definerte vi også noen historieområder og kjernebudskap som var viktig for EY å kommunisere, og som målgruppen ville være interessert i å høre om.

En hovedfilm markerte startskuddet på kampanjen, og etablerte fokuset på problemløsere gjennom budskapet: We are hiring superstar problem solvers for a digital tomorrow. I filmen inviterte vi smarte hoder, som allerede jobber i EY, til en utfordring hvor de skulle løse et populært problem fra sosiale medier: Which cup will fill first?

Filmen presenterte også fire EY-ansatte som vi fulgte videre i fire portrettfilmer med tilhørende artikler. Hovedfilmen og bildeposter i sosiale medier skulle trekke trafikk til en dedikert landingsside bestående av videoportretter og artikler. Her fokuserte vi på å vise frem hvordan målgruppen kunne trives og utvikle seg som ansatt i EY, og handlingsutløsere på siden oppfordret besøkende til å se på ledige stillinger.

Resultat

Første kampanjeperiode varte i seks uker og leverte særdeles gode resultater. Relevante kandidater ble ledet fra sosiale medier og inn til landingssiden, der en meget høy prosentandel på 9 % klikket seg videre for å se ledige stillinger.

Kampanjen vil fortsette inn i 2020 med et langsiktig mål om å øke EYs omdømme i målgruppen. I forlengelsen av dette håper EY å kunne prestere enda sterkere på Universum-undersøkelsen blant STEM-studenter (science, technology, engineering og mathematics).

Resultat

24 368

sidevisninger

03:51

gjennomsnittlig besøkstid

110 000

visninger, hovedfilm

9 %

konverteringer

Første kampanjeperiode varte i seks uker og leverte særdeles gode resultater. Relevante kandidater ble ledet fra sosiale medier og inn til landingssiden, der en meget høy prosentandel på 9 % klikket seg videre for å se ledige stillinger.

Kampanjen vil fortsette inn i 2020 med et langsiktig mål om å øke EYs omdømme i målgruppen. I forlengelsen av dette håper EY å kunne prestere enda sterkere på Universum-undersøkelsenblant STEM-studenter (science, technology, engineering og mathematics).

Vil du vite mer om dette prosjektet?

MATS_OLSEN_SPOON.jpg

Mats Michael Olsen

Kreativ leder

Relaterte jobber