Utfordring

LO gav Spoon utfordringen: Hvordan gjøre 1. mai til en digital begivenhet som skaper engasjement i hele landet? Hvordan skal vi gi folk mulighet til «å være sammen» virtuelt, uten å ekskludere mennesker uten høy digital kompetanse?

Løsning

Sammen med LO og LO Media (arbeiderbevegelsens mediehus) skulle vi skape en ny form for 1.mai-feiring. Hovedarrangementet var en tre timer lang digital livesending den 1.mai. Der kombinerte vi tradisjonelt 1. mai-innhold som appeller, 1. mai-historien og kransenedleggelser med reportasjer, musikk, talk-show og innslag der publikum fikk vist sitt engasjement.

Men vi måtte også sørge for at folk fikk vite om hvor og hvordan de kunne «samles» på dagen. I uken opp mot 1. mai laget vi innhold for å vekke oppmerksomhet og drive trafikk til den digitale markeringen. Dette rettet vi mot både eksisterende medlemmer, nye medlemmer og potensielle medlemmer, eldre og unge. Vi laget teasere, explainers, bildeposter med mer tilpasset Facebook, Instagram og Snapchat.

Alle eksisterende medlemmer av LO fikk dessuten en personalisert film, der LO-leder Hans-Christian Gabrielsen hadde lest inn over 1200 navn, rett i postkassa! Papirelskerne fikk med seg annonser i aviser. Alle fikk mulighet til å legge ut sin egen miniparole gjennom emneknaggen #miniparole, og leke seg med profilramme på Facebook, egen 1.mai-linse og Snapchatfilter på selve dagen.

IMG_5560.PNG
IMG_5562.PNG
IMG_5558.PNG
IMG_5571.PNG
IMG_5570.PNG
Vårt mål med digital 1. mai var å sette dagsorden, nå ut til så mange som mulig og engasjere over hele landet. Med kampanjen i forkant og livesending på selve dagen lyktes vi med det. Flere hundretusen var innom livesending og appellene, vi oppnådde stort engasjement i sosiale medier og oppmerksomhet i redaksjonelle medier. Vi nådde ut til nye målgrupper som vanligvis ikke ville deltatt på torg og i gater. Digital 1. mai er kommet for å bli.
Hans-Christian Gabrielsen, LO-leder

Resultat

#Miniparole ble det bærende elementet gjennom hele livesendingen og dagen 1. mai.

Emneknaggen #miniparole ble flittig brukt i sosiale medier og vist fram gjennom hele livesendingen. Livesendingen hadde 96 144 dokumenterte seere. NRK og Nyhetskanalen sendte fra sendingen.

Personlig film til LO-medlemmer:

92 922 LO-medlemmer så hele filmen der Hans-Christian Gabrielsen fikk fram LOs viktigste budskap på 1. mai 2020.

2 524 111

annonsevisninger.

9,6 mill.

visninger på Snapchat

92 922

LO-medlemmer så appell

95 %

mer enn 3 sekunder visningstid

Snapchat

Alle kunne leke seg med egen 1.mai-linse og Snapchatfilter på selve dagen.

Vi har laget en tv-produksjon på rekordtid. Vi er midt i en pandemi. Den kom plutselig og gjorde at all aktivitet, på det som vanligvis er årets mest aktive dag for arbeiderbevegelsen, forsvant. På kort varsel måtte LO finne en annen løsning. I løpet av få arbeidsdager lagde LO med partnere en tre-timers landsomfattende sending, med flere innslag enn det er i en vanlig Lørdagsrevy, musikkvideoer og some-videoer, drone-opptak og redaksjonelle innslag, avtaler med presse og tv.
Erik Aasheim, Programleder, Primus Productions

Vil du vite mer om dette prosjektet?

MARTE_RAMBORG_SPOON.jpg

Marte Ramborg

CEO Spoon Sweden/CEO Spoon Group

Relaterte jobber