Utfordring

Undersøkelser indikerte at CC Vest ble oppfattet som kjedelige og gammeldagse blant yngre, potensielle kunder. De hadde tidligere markedsført seg i CC Vest-magasinet, i lokalaviser og gjennom et samarbeid med norske influensere i sosiale medier – uten særlig gode resultater, og med lite engasjement.

Mål

Vi ville endre oppfatningen av CC Vest fra kjedelig til attraktiv blant en svært viktig målgruppe: Kvinner mellom 18 og 30 år. Vi tok sikte på å inspirere og tiltrekke yngre kvinner til kjøpesenteret, samtidig som vi ville bygge omdømme, ved å vise frem relevante butikker og deres produkter.

Et konkret mål var å få 3 000 følgere.

Løsning

Vi utviklet konseptet «CC Vestsiders» med mål om å skape en autentisk og inspirerende Instagram-profil for yngre kvinner i Bærum og Oslo vest.

Vi vet at folk flest blir inspirert av og stoler på venners anbefalinger. I tillegg viser innsikt at Instagram ofte brukes som inspirasjonskilde. Vår idé var derfor å lage en inspirerende Instagram-konto for, og av, lokale kvinner. Vi lette i utgangspunktet etter tre kvinner som kunne representere målgruppa, aller helst nåværende kunder som hadde vokst opp i området. Teorien vår var at «nabojenta» ville være en mer troverdig kommunikatør enn større og mer kjente influensere.

Vi fokuserte på å engasjere de riktige målgruppene gjennom inspirerende og personlig innhold, samtidig som vi alltid viste frem produkter, tjenester og butikker på CC Vest. Influenserne ble oppfordret til å krysspublisere innhold til deres private profiler for å også nå deres eget nettverk. Engasjementet fra vennene deres, som bestod av mange mennesker midt i målgruppa, bidro sterkt til organisk vekst. I tillegg kjørte vi konkurranser i samarbeid med butikkene for å få organisk rekkevidde og engasjement på postene.

ccv-6.jpg
ccv5.jpg

Resultater

Etter fem måneder hadde vi 4 000 følgere og en organisk rekkevidde på 1,3 millioner mennesker. Følgerne er i hovedsak kvinner mellom 18 og 30 år, og 70 prosent av dem bor i Oslo. De fleste andre i Bærum.

Den nye kanalen ga oss også mulighet til å etablere dialog med målgruppen, noe som har gitt oss ny og verdifull innsikt om følgernes ønsker og interesser.

Tilbakemeldinger fra butikkene på CC Vest tyder på at konseptet har bidratt til salg, og at det tiltrekker yngre kunder til butikkene. CC Vestsiders har hatt en engasjementsrate på 30 prosent. En av konkurransepostene fikk over 60 000 kommentarer og sørget for over hundre prosent vekst i antall følgere.

Da vi søkte etter en fjerde lokale influenser, fikk vi over 50 søknader på én uke.

4 000

følgere

1 300 000

organisk rekkevidde

Vil du vite mer om dette prosjektet?

HANS_HAVDAL_SPOON.jpg

Hans Kristian Havdal

Art Director og kundeansvarlig

EIRIN_HAGSTRØM_SPOON.jpg

Eirin V. H. Gresko

Innholdsprodusent

Relaterte jobber