Home page link.
Svenska Engelska

Hvordan kan atferdsvitenskap forbedre markedsføring?

Å kombinere innsikt i atferdsvitenskap med markedsføring er både effektivt og spennende. Seniorrådgiver Torfinn Solbrekke og byråleder/seniorrådgiver Marte Ramborg har sertifisert seg som kursholdere for innføring i atferdsvitenskap. – Å bruke atferdsvitenskap intuitivt har vi gjort lenge. Det morsomme er å gå fra intuisjon til intensjon.

Publisert

20. mai 2022

Det er slitsomt å tenke, og det tar for lang tid. For å rekke å ta 35.000 beslutninger om dagen, bruker vi mentale snarveier. Denne intuitive, automatiserte måten å ta beslutninger på er ofte forutsigbar irrasjonell. Atferdsvitenskap hjelper oss å forstå hvorfor vi tenker som vi tenker, føler som vi føler – og ikke alltid gjør som vi burde.

Som kommunikatører og markedsførere har vi stor nytte av å kjenne til grunnprinsippene for atferdsvitenskap, og å lære hvordan vi kan ta i bruk disse prinsippene i vårt daglige arbeid. Aller best er det om hele teamet deler denne kunnskapen – ikke bare markedsførere og designere. Kunnskapen kan brukes til å skape endringer både både internt og eksternt, men også til forretningsutvikling.

– Som gode markedsførere og kommunikatører bruker både kundene og vi flere atferdsvitenskaplige prinsipper intuitivt. Magefølelse, erfaring, og opservasjon av mennesker, har lært oss hva som virker. Men det er veldig nyttig å gå fra å bruke atferdsvitenskaplige prinsipper på intuisjon til å bruke dem med intensjon, sier seniorrådgiver i Spoon, Torfinn Solbrekke.

«Heaps of fun discovery and learning.»

– Yasmina Haryono, Director X-Team i Yara International etter kurs i atferdsvitenskap med Spoon

Kursholderne var utrolig engasjerende, kompetente og morsomme! Oppgavene var også veldig godt utformet uten å bli overveldende med så mange atferdsvitenskapelige prinsipper å velge blant.

– Kunde etter kurs i atferdsvitenskap med Spoon

Det var et utrolig bra, innholdsrikt og lærerikt kurs. God energi, bra balanse mellom oppgaver og presentasjon.

– Kunde etter kurs i atferdsvitenskap med Spoon,

Spoon er sertifisert som kursholdere gjennom det britiske opplæringsselskapet Coglode, og vi lærer gjerne bort Coglodes morsomme og effektive metoder og verktøy for anvendt atferdsvitenskap til deg og teamet ditt. Kurset er digitalt og går over to halve dager. Aktører som Yara, Google, Spotify og Apple har hatt sine team på workshop.

– Ved å sette navn på prinsippene, har Coglode gitt oss et felles språk som gjør det enkelt å snakke sammen om atferdsvitenskap – med kunder eller i ditt eget team. Vi har laget en kortstokk med«nuggets». På hvert kort er det et atferdsvitenskapelig prinsipp og utdrag fra relevante studier. Disse kortene bruker vi til å finne relevant forskning, til å dele kunnskap, og til å strukturere samtaler, forklarer Solbrekke.

Atferdsmessig design er et kraftig verktøy som kan føre til store forandringer. Spoon og Coglode legger derfor stor vekt på de etiske aspektene og advarer mot å bruke denne kunnskapen manipulativt og kortsiktig. Ved å hjelpe folk til å ta gode valg for seg, er det større sannsynlighet for at du oppnår de resultatene du ønsker deg – nå og på lengre sikt.

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/tofrinn_bw.png

Torfinn Solbrekke

Seniorrådgiver

torfinn.solbrekke@spoonagency.no 971 81 234
https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/Siv-Marte.png

Marte Ramborg

CEO Spoon Sweden/CEO Spoon Group

marte.ramborg@spoon.se 970 07 199

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook