Har du implementert SEO-strategien i sosiale medier ennå?
Det sies og gjentas overalt: sosiale medier er i endring. Ikke bare plattformene, men også de som bruker dem. Fra å bruke sosiale medier sporadisk for å holde kontakt med familie og venner, er de nå en integrert del av hverdagen vår og måten vi oppdager, vurderer og kjøper varer og tjenester.
Search Engine Journal forteller i denne oversikten av søkemotorer at YouTube nå er verdens nest største søkemotor og at Facebook er på fjerdeplass. Når vanene våre endrer seg, endrer også plattformene seg. Både TikTok og Instagram legger stadig mer til rette for å søkeoptimalisere innholdet, godt hjulpet av de velkjente hashtagene.

TikTok og Instagram er de unges nye søkeplattformer
I en nylig undersøkelse fra Smartly svarer 82 prosent av generasjon Z (de som er født fra midten av 1990- til begynnelsen av 2010-årene) at de bruker sosiale medier til å oppdage nye merkevarer. New York Times skrev også nylig om hvordan TikTok er den nye søkeplattformen hos unge. Verdens største søkemotor legger selvsagt merke til dette, og du har kanskje allerede lagt merke til hvordan søkeresultatene stadig oftere inkluderer treff fra ulike sosiale medier?
Disse endringene stiller krav til hvordan merkevarer jobber med SEO også i sosiale medier. Instagram har derfor lagt godt til rette for å kunne jobbe mer strategisk med dette. Visste du for eksempel at mens søkeordet “middagstips” har rundt 90 000 søk i måneden på Google, så har #middagstips over 100 000 søk i måneden på Instagram?
Merkevarers Instagram-profiler er nå i stor grad å regne som merkevarens landingsside. Et nøkkelspørsmål å stille seg som merkevare er derfor følgende: Hvor godt blir en forbruker kjent med merkevaren vår når de besøker profilsiden vår, og hvor lett er det å finne oss og innholdet vårt i søk?
Merkevarers Instagram-profiler er nå i stor grad å regne som merkevarens landingsside.
Slik jobber du med SEO i sosiale medier
Prinsippene bak SEO i sosiale medier er ganske like de du vanligvis jobber med for innhold på nett. Mens du tidligere jobbet nesten utelukkende med hashtags for å få flere til å oppdage innholdet ditt i sosiale medier, kan du i dag jobbe mye mer helhetlig med søk. Her er våre beste tips til god optimalisering i sosiale medier. Merk at tipsene under forutsetter at du har en SEO-strategi fra før, og at du allerede har identifisert relevante nøkkelord.
- Skriv postetekster som inkluderer relevante nøkkelord
- Du trenger ikke å slutte å leke med språket i postetekstene, men husk å inkludere nøkkelordene du vil rangere på i teksten.
- Legg til nøkkelord i profilnavnet og pass på at bransjen du tilhører er tydelig definert
- Står det at du er en merkevare eller en bransje? Gå inn og velg en mer definert kategori for merkevaren din.
- Vær konsekvent med å holde deg til innhold relevant til din nisje/bransje
- Det kan være fristende å legge til innhold som ikke er så relevant, særlig om det er mangel på innhold. Men forsøk å holde deg til din nisje eller bransje.
- Bruk hashtags med relevante nøkkelord
- Det kan også være fristende å lime inn de samme hashtagene du alltid bruker, men velg dem med omhu. Sørg for at de er relevante for innholdet og inkluderer nøkkelord du ønsker innholdet skal vises på. Ikke går for kopier+lim inn-strategien. Dette kan på sikt skade rangeringen din.
- Legg inn alternativ tekst på bilder der det går
- På Instagram kan du nå legge inn alternativ tekst på bilder. Dette er bra både for søk og for å øke tilgjengeligheten på innholdet ditt.
- Jobb for å øke engasjementet
- Dette er den kanskje den meste krevende delen av jobben, men jo høyere engasjement, jo bedre rangering. Lek med formater og måter å presentere innholdet på for å teste hva som engasjerer best. Hos noen av våre kunder opplevde vi over 300 prosent bedre engasjement og organisk rekkevidde på Instagram ved å jobbe mer med Reels og karuseller i stedet for statiske bilder i feed.

Vil du vite mer?
