Home page link.
Svenska Engelska

Performance marketer Emilia Olsen i distribusjonsbyrået Trickle

Fem enkle SEO-grep du kan gjøre på nettsidene dine i dag

Er ikke søkemotoroptimalisering på toppen av prioriteringslista di? Performance marketer Emilia Olsen i Trickle byr på noen helt grunnleggende SEO-grep du enkelt kan fikse på nettsiden din en dag du har tid.

Publisert

28. oktober 2022

Denne teksten er skrevet av distribusjonsbyrået Trickle, Spoons kolleger i byrågruppa People People People.

Plassering i søkemotorer avhenger av mye, og vi vet at mange tips og råd kan føles overveldende i en travel jobbhverdag. Å fikse store ting som brukervennlighet, hvor raskt siden lastes inn, hvor mobilvennlig den er og hvor enkelt det er å navigere seg rundt på den er ikke gjort i en håndvending.

Målet med søkemotoroptimalisering er å overbevise søkemotorer om at ditt innhold er det mest relevante for brukere som søker etter informasjon om tjenester eller produkter som din bedrift tilbyr. Det finnes en rekke enklere grep du kan gjøre for å gjøre nettsiden din mer synlig i organisk søk for å oppnå dette – her er fem av dem!

 

1. Finn ut hvilke søkeord som er relevante

Gjør en analyse på hvilke søkeord dere vil være synlige på. Det finnes flere verktøy til dette, men start gjerne med å identifisere ord og fraser du ønsker skal lede inn til din nettside. Du kan for eksempel bruke Google Keyword Planner, Keywordtool eller Semrush til å sjekke volum og konkurransenivå på søkeordene – altså hvor mange som kjemper om oppmerksomheten og trafikken på akkurat disse ordene. En solid søkeordsanalyse er avgjørende for å lykkes med SEO-arbeidet.

2. Skriv for mennesker først

Når det gjelder optimalisering av innhold, er det viktig å huske på at man skal møte forventningene til både søkemotoren OG leseren. I praksis betyr dette at du bør skrive for mennesker først, så for søkemotorer. Det viktigste er at du har en leservennlig tekst, så kan du optimalisere for SEO etter at dette er på plass. Husk deretter å benytte dine viktigste søkeord i teksten, der det er naturlig.

3. Overskrifter og sidehierarki

Sørg for god orden og brukeropplevelse på nettsiden din ved å optimalisere overskriftene på nettsiden, også kalt H-tags. Du har sikkert sett disse H-ene i publiseringssystemet. Dette bidrar til å skape et hierarki på siden og angir viktighetsgraden til søkemotorer. Algoritmene leser overskriftene for å forstå innholdet og kartlegge hvordan det er organisert. Derfor bør overskriftene også inneholde relevante søkeord.

  • H1: Beskriver hva siden handler om (tittel for siden)
  • H2: Grupperer teksten
  • H3, H4, (…): Underoverskrifter/mellomtitler

Tips: SEM (søkeordmarkedsføring) kan være et smart tilskudd til SEO-strategien din. Annonsene gjør det mulig å rangere høyt på de søkeordene du ellers ikke scorer høyt på i søk, til en lav kostnad. På denne måten kan du få umiddelbare resultater parallellt som du jobber langsiktig med SEO. SEM kan også være en smart måte å teste ut nye søkeord på.

4. Metatitler og metabeskrivelser

Metatitler og -beskrivelser er det som synes i Google og andre søkemotorer når nettsiden din dukker opp i søk. Optimalisering av dette er derfor viktig for å både øke synligheten i søk og trafikken til nettsiden. Det bør være unike og relevante titler og beskrivelser for hver side på nettsiden. Du har som regel felt for både metatitler og metabeskrivelser i publiseringssystemet.

Metatittelen har høy innvirkning på rangering i organisk søk, og det er derfor viktig å ha med det viktigste søkeordet og relevante USPer her. Denne bør ikke overstige 60-70 tegn.

Metabeskrivelsen skal hjelpe søkeren med å forstå ytterligere hva siden handler om og gi dem lyst til å klikke seg inn. Den bør ikke inneholde mer enn 120-160 tegn.

Eksempel på metatittel og metabeskrivelse i Google-søk.

Eksempel på metatittel og metabeskrivelse i Google-søk.

5. Ikke glem bildene

Bilder er også en viktig del av SEO, fordi mange utfører bildesøk basert på spesifikke søkeord. Det er derfor viktig å legge inn relevante søkeord i bildetekst og alternativ tekst (ofte kalt alt-tekst). Alt-tekst er en beskrivelse av hva bildet illustrerer og/eller lenker til og hvordan det henger sammen med nettsiden. Det brukes av søkemotorer for å indeksere siden.

Ikke glem: SEO er et maraton, ikke en sprint. Jobb langsiktig og systematisk med SEO for å oppnå gode resultater. Lykke til!

Trenger du hjelp likevel? Eller vil prioritere SEO litt høyere? Ta gjerne kontakt med oss i Trickle på emilia@trickle.no eller les mer på https://wearetrickle.com/.