Home page link.
Svenska Engelska
illustrasjonsbilde av mat for mattrender 2022

Dette er mat- og drikketrendene i 2022

Plantebasert, planethensyn, sammensmeltede konsepter, inspirasjon fra øst og TikTok. Og sopp. Innholdsrådgiver Torunn Maria Holm spår trendene for 2022.

Publisert

8. desember 2021

Tidlig i år forsøkte vi å spå mat- og drikketrender for 2021. Nå når vi nærmer oss 2022, ser vi at mange av de samme trendene gjør seg gjeldende for 2022 – og det er kanskje ikke så rart.

Det er jo nemlig sånn at trender er retningen folket beveger seg mot, ganske sakte, og ikke nødvendigvis det som alle er opptatt av der og da – kanskje med unntak av TikTok-trender som dukker opp omtrent like raskt som de forsvinner.

Trender gjenspeiler også tidsånden vi er i, og tidsånden akkurat nå er fremdeles preget av covid-19. Smittevern, hjemmekontor, DIY-prosjekter, oppussing, opprydning, kjæledyr, nettshopping, byfraflytting, staycation og streaming. Alt dette påvirker retningen vi går i og hvilke trender som gjør seg gjeldende.

Hvordan ser mat- og drikketrendene ut for 2022? Er de helt like som i 2021, eller ser vi noen forskjeller?

 

Fortsatt plantebasert

Stadig flere velger plantebasert, og ifølge Pejgruppens konferanse «Food+Consumer Trends 2022-2025», tyder alt på at denne veksten fortsetter. Ikke nok med det, utvalget av plantebasert utvikler seg. For der vi inntil nå har hatt soyabaserte kjøtterstatninger og kornbaserte melke-erstatninger, er det en helt egen kategori på vei; animalske proteiner som er dyrket frem uten bruk av dyr.

«Lab-grown meat/chicken» ser ut til å være på vei og er allerede godkjent for salg i Singapore. I tillegg er melk som er dyrket frem uten bruk av kyr i salg i USA.

En tydelig trend vi ser nå, er samspillet og motsetningene mellom bærekraftig mat og ultraprosessert mat. Inntil nå har ultraprosessert mat nesten utelukkende fått hard medfart (og det vil nok ultraprosessert, næringsfattig mat fortsette å få), men forbrukere som er ekstra opptatt av å ta bærekraftige valg, er i større grad villig til å akseptere at maten er ultraprosessert.

Og ikke nok med det; er du spesielt klimabevisst, velger du kanskje også kaffealternativer som ikke kommer fra kaffebønner, slik som Atomo Coffee – en type kaffe som kan minne om den fra da etterkrigskaffekrisen rammet Europa.

 

Spise for helsen – og planeten

I Covid-tidsånden har mange fått et annet forhold til en sunn livsstil og det å spise sunt. Sunt kosthold har gått fra å handle om vekt og kropp, til å handle mer om helse og immunforsvar. Å spise så man er ekstra godt rigget dersom en skulle bli syk. For de mest klimabevisste handler det ikke bare om hva som er sunt for kroppen, men hva som er sunt for planeten – en såkalt «Planetary Health Diet».

 

Enkel middag laget fra bunnen

En av de største oppgavene dagligvarebutikkene har, er å løse hverdagens gåte: «hva skal vi ha til middag»? Og middagen skal helst være laget fra bunnen. En enkel løsning på dette har vært å bestille matkasser levert på døra. Nå tilbyr stadig flere dagligvarekjeder i Europa ferdig sammensatte middager, med alt fra ferske og hermetiske råvarer, pakket sammen i en måltidsboks eller «meal kit».

 

Så når forbrukeren kommer på butikken, finnes det et utvalg av ferdig sammensatte middager, sånn at du enkelt kan lage middag fra bunnen av. Dette er noe vi i hvert fall ønsker oss mer av!

 

Konsepter som smelter sammen

I løpet av pandemien har alle blitt tvunget på nett. Netthandelen har vokst enormt, og aldri før har det vært viktigere med en tydelig omnikanal-strategi for markedsføringen. I tillegg til å tenke brukeropplevelse i alle kanaler, ser vi også at konsepter smelter sammen for å gi bedre opplevelser. Enkel matservering på butikken, fordi vi stort sett alltid drar dit sultne, matkurs hos restauranter og måltidskits fra restauranter levert rett hjem.

I Europa er det flere kjeder som tilbyr abonnementer på alle de «kjedelige» dagligvarene vi ikke bryr oss så mye om, som hvetemel, havregryn, vaskemiddel og bleier, sånn at vi kan bruke tiden i butikken til å finne ny inspirasjon og nye råvarer.

 

Mat fra Asia/Japan

Mat fra Asia og særlig Japan er kjent for å være sunn og frembringe god helse, det er derfor ingen stor overraskelse at det asiatiske kjøkken er populært. Vi oppdager stadig flere retter fra Japan som ikke er sushi, og det har åpnet flere nye spisesteder og bakerier i Oslo som tilbyr japanske retter og bakervarer. Skal du lage matinspirasjon i 2022, anbefaler vi å vende blikket østover!

Skal du lage matinspirasjon i 2022, anbefaler vi å vende blikket østover

– Torunn Maria Holm, Innholdsrådgiver

Sopp

Sopp er en råvare som er populær blant vegetarianere, og det er derfor ikke overraskende at soppen blir mer trendy når flere spiser mer plantebasert. Sopp har dessuten den fantastiske umami-smaken du også finner i kjøtt og har egenskapen å gjøre all mat litt mer smakfull.

Miljøvennlige innpakninger

De aller fleste forbrukere er i dag bevisste på hvordan maten pakkes inn, og vi synes ikke det er greit når én paprika er pakket inn i tre lag med plast. Dette påvirker kjøpsatferden vår. Emballasje er selvsagt viktig for å unngå matsvinn, men her er det viktig å finne de mest miljøvennlige og brukervennlige løsningene.

Drikkene som trender

Når det gjelder drikketrender, ser vi tydelig at NoLo-trenden fremdeles er i vekst, og flere ønsker å drikke mindre og med måte. Alkoholutsalgene fylles opp med cocktails on-the-go, som er blitt et populært alternativ til rusbrus. Folk i Norge er for øvrig også verdensmestere i å drikke sukkerfri brus.

TikTok

Vi kan ikke snakke om mattrender uten å snakke om TikTok. Denne avhengighetsskapende videoplattformen har skapt flere ulike trendretter det siste året, og neste år blir ikke noe unntak. Akkurat nå er det de nostalgiske dessertene som får skinne.

Innholdsrådgiver

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-preview-0005-kopi-e1701422390125.jpg

Torunn Maria Holm

Strategisk rådgiver

torunn.holm@spoonagency.no 417 64 146

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook