Vinbladet er Vinmonopolets kundemagasin. Magasinet kom første gang ut i 1988, men er fortsatt en nysgjerrig og ivrig formidler av kunnskap rundt mat og drikke til det norske folk. Designerne i Spoon har hatt gleden av å designe bladet i over 12 år.
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2Fvinbladet-02-1080x1080-1-scaled.jpg)
Til tross for nedgang i lesing på papir, så har Vinbladet holdt et ganske stødig opplagstall. Bladet kommer ut fire ganger i året, og har et opplag på over 90.000. 58.000 (første utgave 2024) av disse, sendes gratis hjem til vin- og matinteresserte kunder over hele landet – resten finner du i landets vinmonopolbutikker.
Vår historie med Vinmonopolet går langt tilbake. Spoon (tidl. Teft) vant kontrakten om å være leverandør av grafiske tjenester til Vinmonopolet hele tre ganger. Første gang i 2007, deretter fikk vi fornyet tillit i både 2011 og 2015. Og i 2022 vant vi kontrakten på nytt.
Vår rolle er å designe sider, lage informasjonsgrafikk, og bidra kreativt med ideer til visualisering av innhold, foto og illustrasjoner.
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FMockupMaison_NP_G02-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FMockupMaison_NP_Classics-202-kopi-11-kopi-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FMockupMaison_NP_Classics-202-kopi-12-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FMockupMaison_NP_Classics-202-kopi-14-scaled.jpg)
Vi bidrar blant annet med konseptuelle ideer til forside og temasaker for hver utgave. Dette gjør vi i samarbeid med redaksjonen, fotografer og illustratører.
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FMockupMaison_NP_Classics-202-kopi-16.jpg)
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FMockupMaison_NP_Classics-202-scaled.jpg)
Drikke i kombinasjon med mat er et viktig innhold i Vinbladet. Vi hjelper med ideer, art direction og planlegging i samarbeid med redaksjonen og fotografer slik at dette henger sammen med det overordnede konseptet for hver utgave.
I 2022 feiret Vinmonopolet 100 år. Dette ble også overordnet tema i flere av utgavene. I den første utgaven ble det laget en sak med oppskrifter og drikketips på retter som var populære for 100 år siden.
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FMM_Newspaper_NP-G-01-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FMM_Newspaper_NP-G-01_2-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FMockupMaison_NP_Classics-202-kopi-15-scaled.jpg)
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F02%2FMockupMaison_NP_Classics-202-kopi-13-scaled.jpg)
Vi lager også infografikk til de fleste utgavene for å visualisere tall og statistikk på lettfattelig måte.
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Fspoon-portrett-previews-BW-6.jpg)