Vi fikk oppgaven med å lage et visuelt og innholdsrikt nettsted som motiverer til konvertering av hotellbestillinger, bordbestillinger, forespørsler av konferanser, andre eventer og opplevelser.
Røroshotellene består av flere konsepter og produkter, blant annet hoteller og spisesteder med ulike målgrupper og et offentlig basseng. Røroshotellene ønsket et samlende nettsted som kommuniserte hele tjenestetilbudet, fra mat og drikke til opplevelser. Tidligere har hoteller og spisesteder hatt egne, separate nettsteder.
Dette har ført til en tungvinn arbeidsflyt hvor innhold må publiseres på flere nettsider, i ulike CMS. Det har ikke vært mulig å oppdatere nettsidene på en enkel og effektiv måte. Verken åpningstider, menyer eller annen informasjon som burde være sentralt styrt er det. Kommunikasjonen med kundene var også mangelfull. Kontaktskjemaene var dårlige og innsendelsene var vanskelige å følge opp.
Hotellgruppens egen innsikt og erfaring viser at besøkende og turister synes det er vanskelig å forstå hvilket hotell og spisested de skal velge. Det kommer ikke tydelig frem hvilke fordeler de har av å velge hotell, spisested eller opplevelser fra Røroshotellene – og hvor stor produktbredde de kan by på på Røros som destinasjon.
Sider for hotellrom, konferanse, opplevelser og servering var svært lite visuelle. Det manglet informasjon om fasiliteter, pris, funksjonalitet for bestilling og en større bredde i bilder. Ofte hadde ikke sidene engang et hovedbilde. Disse faktorene gjorde at gjester ofte valgte å bestille via tredjepartsløsninger som booking.com da disse løsningene hadde informasjon om pris og fasiliteter, samt flere bilder. Disse konklusjonene er basert på innsikt fra hotellenes bookingsystemer.
I tillegg presterte nettsidene dårlig i søk, og besøkende på nettsidene forsvant raskt ut til andre nettsider.
De nye nettsidene har overgått våre forventninger. Med grundig research, anbefalinger rundt synlighet på nett, og fokus på brukervennlighet, har Spoon sammen med Værsågod skapt en plattform som både er delikat, lett navigerbar og informativ. Vi opplever at nettsidene gir en komplett opplevelse som både er enkel å bruke og gir god oversikt, akkurat som vi ønsket – og mer.
– Ida A. Døhl, markedsansvarlig i Røroshotellene