Home page link.
Svenska Engelska

Nye nettsider for Røroshotellene

Vi fikk oppgaven med å lage et visuelt og innholdsrikt nettsted som motiverer til konvertering av hotellbestillinger, bordbestillinger, forespørsler av konferanser, andre eventer og opplevelser.

Kunde

Røroshotellene

Prosjekt

Røroshotellene

År

2024

Leveranse

Digital design, SEO

Bakgrunn

Røroshotellene består av flere konsepter og produkter, blant annet hoteller og spisesteder med ulike målgrupper og et offentlig basseng. Røroshotellene ønsket et samlende nettsted som kommuniserte hele tjenestetilbudet, fra mat og drikke til opplevelser. Tidligere har hoteller og spisesteder hatt egne, separate nettsteder. 

 

Dette har ført til en tungvinn arbeidsflyt hvor innhold må publiseres på flere nettsider, i ulike CMS. Det har ikke vært mulig å oppdatere nettsidene på en enkel og effektiv måte. Verken åpningstider, menyer eller annen informasjon som burde være sentralt styrt er det. Kommunikasjonen med kundene var også mangelfull. Kontaktskjemaene var dårlige og innsendelsene var vanskelige å følge opp. 

Utfordring

Hotellgruppens egen innsikt og erfaring viser at besøkende og turister synes det er vanskelig å forstå hvilket hotell og spisested de skal velge. Det kommer ikke tydelig frem hvilke fordeler de har av å velge hotell, spisested eller opplevelser fra Røroshotellene – og hvor stor produktbredde de kan by på på Røros som destinasjon. 

 

Sider for hotellrom, konferanse, opplevelser og servering var svært lite visuelle. Det manglet informasjon om fasiliteter, pris, funksjonalitet for bestilling og en større bredde i bilder. Ofte hadde ikke sidene engang et hovedbilde. Disse faktorene gjorde at gjester ofte valgte å bestille via tredjepartsløsninger som booking.com da disse løsningene hadde informasjon om pris og fasiliteter, samt flere bilder. Disse konklusjonene er basert på innsikt fra hotellenes bookingsystemer.

 

I tillegg presterte nettsidene dårlig i søk, og besøkende på nettsidene forsvant raskt ut til andre nettsider.

Løsning

Nettsidene er designet for å være like aktuelle for å nå ut til potensielle gjester – som for boende gjester etter at de har sjekket inn.

 

Vi har identifisert og løftet frem gjestenes primærbehov ved besøk hos Røroshotellene. Åpningstider, seng- og romtyper, pris, hvem aktiviteten passer for, restaurantmenyer og funksjonalitet for forespørsler er tilgjengeliggjort og løftet frem i toppseksjonene, slik at de er lett tilgjengelige for besøkende.

 

Innholdet har fått en visuell overhaling med ny visuell profil, bildegallerier og visuelle bannere som lager snarveier mellom ulike tilbud og annet innhold. Vi ville unngå at sidene konkurrerte mot hverandre i søk, men heller jobbet sammen mot felles mål.

 

Vår løsning er en multisite for de fire nettsidene. Én hovedside for Røroshotellene og tre undersider for de ulike hotellene. Alle sidene er derfor bak samme innlogging i samme publiseringssystem (Craft CMS). I praksis vedlikeholder man åpningstider, kontaktinfo, Q&A, bannere og fasiliteter fra én plass i CMS-et for alle sidene. Dette sikrer at endringer alltid er korrekt og oppdatert på alle sideområder hvor det aktuelle innholdet er brukt.

 

Booking er gjort svært tilgjengelig og enkelt. Det er det første man møter på forsiden, og er alltid tilgjengelig i navigasjonsbaren – uansett hvilken side man besøker. Besøkende er alltid ett klikk unna å sjekke tilgjengelighet når de selv er overbevist og klare.

 

Typografien er inspirert av skrifter fra deres eiendommer, veifinningssystemer i Røros og historiske referanser fra gruvedriften. Paletten er inspirert av fargene fra eiergruppens eiendommer og mineralene i berggrunnen. Hvert hotell bruker egne signaturfarger fra dedikerte deler av paletten.

De nye nettsidene har overgått våre forventninger. Med grundig research, anbefalinger rundt synlighet på nett, og fokus på brukervennlighet, har Spoon sammen med Værsågod skapt en plattform som både er delikat, lett navigerbar og informativ. Vi opplever at nettsidene gir en komplett opplevelse som både er enkel å bruke og gir god oversikt, akkurat som vi ønsket – og mer.

– Ida A. Døhl, markedsansvarlig i Røroshotellene

Vil du vite mer om dette prosjektet?

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-previews-bw2-4.jpg

Marius Hole

Digital lead / Designer

marius.hole@spoonagency.no 920 66 095

Andre arbeider vi er stolte av