Valgdirektoratet har som oppgave å sikre at alle innbyggere får tydelig og tilgjengelig informasjon om hvordan de kan stemme ved stortingsvalget. For mange er prosessen kjent og uproblematisk, men for andre kan det oppstå usikkerhet. Spoon fikk i oppgave å skape en kampanje for Valgdirektoratet som både informerer og engasjerer.
Hvordan kan vi nå ut til hele befolkningen på tvers av språk, alder og kulturell bakgrunn, med budskap som både er tydelige, inkluderende og lett å huske?
– Selv de som har stemt før kan være usikre på praktiske ting rundt det å stemme. Vi husker ikke informasjonen fra forrige valg, det er jo to år siden. Vi ønsket å bruke humor og gjenkjennelige hverdagssituasjoner som både forklarer og minner folk på hva de skal gjøre når de kommer til valglokalet.
– Ingrid Asp og Martine Skjekkeland, kreatører i Spoon.
Spoon utviklet en informasjonskampanje som er bygget rundt humoristiske og hverdagslige situasjoner som alle kan kjenne seg igjen i. Kampanjen tok utgangspunkt i tre sentrale handlinger ved stemmegivning – gardinene, legitimasjonen og «stappingen», som ble visualisert gjennom små filmscener. Ved å koble dette til valgprosessen ble hverdagssituasjoner med dusjforheng og brødristere humoristiske metaforer for stemmegivningen.
Kampanjen bestod av filmer, utendørs, print, display, radio, innhold til sosiale medier, og informasjonsmateriell til alle landets kommuner, på 12 forskjellige språk.
– Informasjonskampanjen er et av nøkkeltiltakene ved valget. I år er vi veldig fornøyd med uttrykket, bredden i informasjonen som blir formidlet og plattformene vi er til stede på.
– Kjetil Johansen, senior kommunikasjonsrådgiver i Valgdirektoratet.