Home page link.
Svenska Engelska

Ny identitet og nettside for Røros' eldste kafé

Absolutt alle på Røros kjenner Kaffestuggu og dens historie – en tradisjonsrik og viktig del av byens identitet. Den nye profilen er en visuell modernisering som samtidig kommuniserer over 100 år med historie og bevarer stedets sjel.

Kunde

Røroshotellene

Prosjekt

Kaffestuggu

År

2024

Utfordring

Kaffestuggu er Røros’ eldste kafé og har alltid vært det stedet der Røros-folk går for å samles rundt en kaffekopp og en matbit. Selve bygget den ligger i, er et gårdsbruk fra 1600-tallet.
Utfordringen til Kaffestuggu lå i kommunikasjonen og ansiktet utad. Kaffestuggu er et serveringssted med uformell atmosfære hvor alle er velkomne. Men mangelen på visuelle virkemidler og en identitet som verken gjenspeilet Kaffestuggus sjel eller historie gjorde det vanskelig å nå ut til både turister og lokalbefolkning, med mindre man allerede satt til bords.
Serveringsstedet ønsket å dokumentere og representere sin rike historie i en ny oppdatert, helhetlig og uformell visuell identiet. De ønsket også å få tilgang til flere kommunikasjonsflater.

Løsning

Kaffestuggus historiske tilknytning har vært grunnelementer i idéprosess og design. 

 

Fargepaletten er inspirert av Kaffestuggus arkitektur og interiør, samt de offisielle byfargene til Røros, som man finner igjen blant annet på bygårdens fasade. Primærtypografien er beslektet med den tidligere logovarianten – med en moderne touch.

 

Et bærende visuelt element i Kaffestuggus identitet er dølahesten, som er svært sentral både i bybildet og i Røros’ historie. Spisestedet ligger nemlig i den gamle Dybdalsgården, en av byens eldste gårder fra 1600-tallet, og det er svært sannsynlig at hesten spilte en sentral rolle her. Bygningens arkitektur er unik da de gamle stallene er bevart og gjort om til utendørsservering. Interiøret har sterk egenart og mye sjel. Gamle parafinlamper henger over bordene og gir en lun atmosfære. Lampenes unike smijernsdetaljer viser dølahesten.

 

Dølahesten har generelt vært et viktig symbol på Røros’ rike historie, og spesielt som arbeidskraft i gruvedriften. I dag spiller den fortsatt en viktig rolle, men først og fremst ved å trekke turister i kanefart gjennom byens sjarmerende gater. 

 

Vi ønsket å utforme en profilbærende illustrasjon som kunne supplere logoen og kommunisere den uformelle atmosfæren det er å være gjest hos Kaffestuggu. Løsningen ble derfor en dølahest med menneskelige trekk som nyter en kopp kaffe og signaturretten «surpølse» – en slags stereotyp Rørosinger flest nok kjenner seg igjen i. Hestens ikoniske ekspedisjonsjakke er også et uformelt og kjent syn ute i bybyildet som gjerne holder –20 kalde i vinterhalvåret, og 10 varmegrader og alle værfenomen i sommerhalvåret.

 

Lampen er en gjenskaping av de ikoniske parafinlampene som henger over bordene, og er et supplement hvor dølahesten ikke er et naturlig visuelt element.

Kaffestuggu-prosjektet var en helt egen opplevelse, hvor Spoon virkelig tenkte utenfor boksen. Med en illustratør som laget både lamper og en historisk Dølahest med en kreativ vri, klarte de å modernisere et historisk konsept på en leken og respektfull måte. De har virkelig mestret kunsten å ivareta noe gammelt og historisk, samtidig som de gir det nytt liv.

– Ida A. Døhl, markedsansvarlig i Røroshotellene

Nettside

Kaffestuggus nettsider har blitt forenklet ned til å fokusere på primærbehovene for de besøkende: Åpningstider, restaurantmenyer og bordbestilling. Løsningen er i dag et mikronettsted hvor man blir møtt av den ikoniske dølahesten på forsiden. Hestens jakke skifter farge i Kaffestuggus palett ved ulike innlastinger av nettsiden. Samme prinsipp finner man også igjen i lampen som pryder restaurantmenyene. Det har hendt at flere har svingt seg i lampen over bordene når det har vært Rørosmartna, Femundløp og fest – Selvfølgelig kan man svinge lampen også på nettsidene.

Vil du vite mer om dette prosjektet?

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-previews-bw2-4.jpg

Marius Hole

Digital lead / Designer

marius.hole@spoonagency.no 920 66 095
https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-previews-BW-20.jpg

Sigurd Bjerke

Rådgiver og senior designer

sigurd.bjerke@spoonagency.no 977 95 801

Andre arbeider vi er stolte av