Absolutt alle på Røros kjenner Kaffestuggu og dens historie – en tradisjonsrik og viktig del av byens identitet. Den nye profilen er en visuell modernisering som samtidig kommuniserer over 100 år med historie og bevarer stedets sjel.
Kaffestuggus historiske tilknytning har vært grunnelementer i idéprosess og design.
Fargepaletten er inspirert av Kaffestuggus arkitektur og interiør, samt de offisielle byfargene til Røros, som man finner igjen blant annet på bygårdens fasade. Primærtypografien er beslektet med den tidligere logovarianten – med en moderne touch.
Et bærende visuelt element i Kaffestuggus identitet er dølahesten, som er svært sentral både i bybildet og i Røros’ historie. Spisestedet ligger nemlig i den gamle Dybdalsgården, en av byens eldste gårder fra 1600-tallet, og det er svært sannsynlig at hesten spilte en sentral rolle her. Bygningens arkitektur er unik da de gamle stallene er bevart og gjort om til utendørsservering. Interiøret har sterk egenart og mye sjel. Gamle parafinlamper henger over bordene og gir en lun atmosfære. Lampenes unike smijernsdetaljer viser dølahesten.
Dølahesten har generelt vært et viktig symbol på Røros’ rike historie, og spesielt som arbeidskraft i gruvedriften. I dag spiller den fortsatt en viktig rolle, men først og fremst ved å trekke turister i kanefart gjennom byens sjarmerende gater.
Vi ønsket å utforme en profilbærende illustrasjon som kunne supplere logoen og kommunisere den uformelle atmosfæren det er å være gjest hos Kaffestuggu. Løsningen ble derfor en dølahest med menneskelige trekk som nyter en kopp kaffe og signaturretten «surpølse» – en slags stereotyp Rørosinger flest nok kjenner seg igjen i. Hestens ikoniske ekspedisjonsjakke er også et uformelt og kjent syn ute i bybyildet som gjerne holder –20 kalde i vinterhalvåret, og 10 varmegrader og alle værfenomen i sommerhalvåret.
Lampen er en gjenskaping av de ikoniske parafinlampene som henger over bordene, og er et supplement hvor dølahesten ikke er et naturlig visuelt element.
Kaffestuggu-prosjektet var en helt egen opplevelse, hvor Spoon virkelig tenkte utenfor boksen. Med en illustratør som laget både lamper og en historisk Dølahest med en kreativ vri, klarte de å modernisere et historisk konsept på en leken og respektfull måte. De har virkelig mestret kunsten å ivareta noe gammelt og historisk, samtidig som de gir det nytt liv.
– Ida A. Døhl, markedsansvarlig i Røroshotellene
Nettside
Kaffestuggus nettsider har blitt forenklet ned til å fokusere på primærbehovene for de besøkende: Åpningstider, restaurantmenyer og bordbestilling. Løsningen er i dag et mikronettsted hvor man blir møtt av den ikoniske dølahesten på forsiden. Hestens jakke skifter farge i Kaffestuggus palett ved ulike innlastinger av nettsiden. Samme prinsipp finner man også igjen i lampen som pryder restaurantmenyene. Det har hendt at flere har svingt seg i lampen over bordene når det har vært Rørosmartna, Femundløp og fest – Selvfølgelig kan man svinge lampen også på nettsidene.