Home page link.
Svenska Engelska

Ny samlende identitet for tre hoteller og deres produkter og spisesteder

Tre unike hoteller vil fortelle om sin egenart, være både moderne og nostalgiske på en gang, og samtidig understreke at samme eier står bak – Røroshotellene.

Kunde

Røroshotellene

Prosjekt

Røroshotellene

År

2024

Bakgrunn

Røroshotellene består av et knippe serveringssteder og tre overnattingssteder: Røros hotell, Vertshuset Røros og Erzscheidergården.

 

Røroshotellenes overordnede identitet har lenge vært usynlig for gjestene. Gruppens egen innsikt og erfaring viste at besøkende og turister syntes det var vanskelig å forstå hvilket hotell de skal velge. Det kom heller ikke tydelig frem hvilke fordeler de kan få ved å velge hotell og opplevelser fra Røroshotellene, og hvor stor bredde av tjenester og produkter de kan tilby turister og gjester på Røros.

 

Oppdraget var å forene tre overnattingssteder og lage en paraplyidentitet for Røroshotellene – samtidig som hvert enkelt hotells identitet og egenart ble bevart.

 

Løsning

Konsept

Konseptet som forener Røroshotellene og deres underidentiteter er støpeformen. Fordi Røros er en bergstad og en gammel kobberdestinasjon, har et viktig premiss for designprosessen vært å følge de tradisjonelle støpemetodene – da mye av bybildet og veifinningssystemene på Røros har synlige spor tilbake da utforming var støpt eller smidd. Et spørsmål som har formet vår prosess har derfor vært: Kan det støpes eller smies?

Logo

Den overordnede identiteten er en visualisering av lag på lag med sedimenter av kobbermalm fra bergveggen før det blir utvunnet, slik man finner det i gruvene som omgir Røros. Den symboliserer også den mineralrike grunnen som deres eiendommer deler.

 

Symbolet kan konstrueres vertikalt, som mønster, hvor sedimentene settes med lik avstand.

Typografi

Vi ønsket å utvikle en ny font basert på skrifter fra Røroshotellenes eiendommer, bybildet i Røros og historiske referanser fra gruvedriften. Dette endte i en moderne grotesk font med variabel bokstavbredde og et utvidet ligatursett designet for displaybruk. 

 

Vi har samarbeidet med Arve Båtevik fra Store Norske Skriftkompani og utviklet Støp Sans. Støp er en videreutvikling av en skrift som er brukt på veggen på Brødrene Krogs Uldvarefabrik, en av Røroshotellenes eiendommer. Skriften er samtidig inspirert av skrifttyper vi finner igjen i byens opprinnelige veifinningssystemer fra en tid hvor støping av skrift var en utbredt ferdiggjøringsmetodikk. Fonten er designet som om bokstavene er støpt i kobber, og den reflekterer hotellgruppens sterke forankring i Røros’ rike kulturarv. 

 

Farger

Paletten er inspirert av fargene fra eiergruppens eiendommer, de offisielle byfargene for arkitektur i Røros, samt kobbergruvene og mineralene som har grunnlagt bergstaden.

 

Fargene er strukturert slik at Røroshotellene kan bruke hele paletten i kombinasjon av lyse og mørke farger. Hvert hotell bruker egne signaturfarger fra dedikerte deler av paletten.

 

Støp suppleres med Norman fra Resistenza Type Foundry og Peter Korsmans APK Protocol. Sammen bidrar skriftene til en profil som kan kommunisere både for gruppen og de ulike merkevarene Røroshotellene representerer gjennom ulike, typografiske formspråk. Hver merkevare får en unik typografisk stil som gjør at de fremstår som selvstendige merkevarer, men samtidig knytter de til gruppeidentiteten. 

Deretter har hvert overnattingssted fått egne underordnete identiteter

Vertshusets logosymbol er inspirert av det gamle Kobberverkets logo, som var Vertshusets logo tidligere, og kan finnes igjen i både kommunevåpen, på kirka, i golfklubben og mange andre steder på Røros. Vi har transformert den til en «V» i smijernsform, og kan gi assosiasjoner til geviret fra et reinsdyr, som serveres i restauranten. Logoen skal både fange historien om gruvedriften og hotellets tilknytning til naturen og råvarer. Kobberverkets kryssende gruveredskaper fungerer derfor isteden som et repeterende mønster eller som symbolikk til flater hvor logo ikke er naturlig virkemiddel. 

 

Erzscheidergården er et lite og rustikt hotell hvor alle de 24 rommene er unike. Som gjest eksponeres man for bruksgjenstander, møbler og fortidas tømmervegger som har kommet til heder og verdighet igjen, kombinert med moderne løsninger. Likevel er Erzscheidergården kanskje mest kjent for sin hjemmelagede frokost med lun atmosfære. Tjukkmjølksvafler med rørte bær og ekte Rørosrømme serveres hver eneste dag og har blitt et av stedets kjennetegn. Logoen likner derfor et støpt vaffelhjerte og danner samtidig bokstaven E. 

 

Røros Hotell ligger på et høyt platå med utsikt over byen. Logoen er en forenkling av en tidligere utgave, som opprinnelig hentet inspirasjon fra lysavtrykket fra lampene i resepsjonen. Den nye logoen gir også assosiasjoner til møtepunkt, noe hotellet historisk sett har vært for selskaper, konferanser og fest. Logoen likner dessuten den spektakulære nattehimmelen over Røros, som er aller best synlig fra hotellet.

Samarbeidet med Spoon har vært en suksess gjennom hele prosessen. Vi opplevde dem som en solid støtte og verdifull sparringspartner, som ikke bare kom med kreative ideer, men som også virkelig forstod essensen av hvem vi er og hva vi ønsker å formidle. Gjennom workshops, både med ledelsen og våre mellomledere, ble vi utfordret til å tenke kreativt og oppdage nye sider av vår egen merkevare. Byrået fikk oss til å se og forstå ting om oss selv som vi ikke tidligere hadde innsett, noe som har resultert i en identitet som er både modernisert og autentisk. Vi føler at vår sjel og historie gjenspeiles i uttrykket vårt – en profil som er både tydelig, moderne, nostalgisk og sterkt forankret i Røros.

– Ida A. Døhl, markedsansvarlig i Røroshotellene

Hele tiden har jeg opplevd Spoon som ydmyke, kreative og rett og slett en drøm å jobbe sammen med. Spoon var aldri redd for å utfordre oss når vi kanskje selv ikke helt skjønte hva som var til vårt beste – noe jeg i etterkant er utrolig takknemlig for.

– Eivind Biong, tidl. markedssjef i Røroshotellene

Vil du vite mer om dette prosjektet?

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-previews-bw2-4.jpg

Marius Hole

Digital lead / Designer

marius.hole@spoonagency.no 920 66 095
https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-previews-BW-20.jpg

Sigurd Bjerke

Rådgiver og senior designer

sigurd.bjerke@spoonagency.no 977 95 801

Flere jobber vi er stolte av