Tre unike hoteller vil fortelle om sin egenart, være både moderne og nostalgiske på en gang, og samtidig understreke at samme eier står bak – Røroshotellene.
Røroshotellene
Røroshotellene
2024
Den overordnede identiteten er en visualisering av lag på lag med sedimenter av kobbermalm fra bergveggen før det blir utvunnet, slik man finner det i gruvene som omgir Røros. Den symboliserer også den mineralrike grunnen som deres eiendommer deler.
Symbolet kan konstrueres vertikalt, som mønster, hvor sedimentene settes med lik avstand.
Vi ønsket å utvikle en ny font basert på skrifter fra Røroshotellenes eiendommer, bybildet i Røros og historiske referanser fra gruvedriften. Dette endte i en moderne grotesk font med variabel bokstavbredde og et utvidet ligatursett designet for displaybruk.
Vi har samarbeidet med Arve Båtevik fra Store Norske Skriftkompani og utviklet Støp Sans. Støp er en videreutvikling av en skrift som er brukt på veggen på Brødrene Krogs Uldvarefabrik, en av Røroshotellenes eiendommer. Skriften er samtidig inspirert av skrifttyper vi finner igjen i byens opprinnelige veifinningssystemer fra en tid hvor støping av skrift var en utbredt ferdiggjøringsmetodikk. Fonten er designet som om bokstavene er støpt i kobber, og den reflekterer hotellgruppens sterke forankring i Røros’ rike kulturarv.
Paletten er inspirert av fargene fra eiergruppens eiendommer, de offisielle byfargene for arkitektur i Røros, samt kobbergruvene og mineralene som har grunnlagt bergstaden.
Fargene er strukturert slik at Røroshotellene kan bruke hele paletten i kombinasjon av lyse og mørke farger. Hvert hotell bruker egne signaturfarger fra dedikerte deler av paletten.
Støp suppleres med Norman fra Resistenza Type Foundry og Peter Korsmans APK Protocol. Sammen bidrar skriftene til en profil som kan kommunisere både for gruppen og de ulike merkevarene Røroshotellene representerer gjennom ulike, typografiske formspråk. Hver merkevare får en unik typografisk stil som gjør at de fremstår som selvstendige merkevarer, men samtidig knytter de til gruppeidentiteten.
Vertshusets logosymbol er inspirert av det gamle Kobberverkets logo, som var Vertshusets logo tidligere, og kan finnes igjen i både kommunevåpen, på kirka, i golfklubben og mange andre steder på Røros. Vi har transformert den til en «V» i smijernsform, og kan gi assosiasjoner til geviret fra et reinsdyr, som serveres i restauranten. Logoen skal både fange historien om gruvedriften og hotellets tilknytning til naturen og råvarer. Kobberverkets kryssende gruveredskaper fungerer derfor isteden som et repeterende mønster eller som symbolikk til flater hvor logo ikke er naturlig virkemiddel.
Erzscheidergården er et lite og rustikt hotell hvor alle de 24 rommene er unike. Som gjest eksponeres man for bruksgjenstander, møbler og fortidas tømmervegger som har kommet til heder og verdighet igjen, kombinert med moderne løsninger. Likevel er Erzscheidergården kanskje mest kjent for sin hjemmelagede frokost med lun atmosfære. Tjukkmjølksvafler med rørte bær og ekte Rørosrømme serveres hver eneste dag og har blitt et av stedets kjennetegn. Logoen likner derfor et støpt vaffelhjerte og danner samtidig bokstaven E.
Røros Hotell ligger på et høyt platå med utsikt over byen. Logoen er en forenkling av en tidligere utgave, som opprinnelig hentet inspirasjon fra lysavtrykket fra lampene i resepsjonen. Den nye logoen gir også assosiasjoner til møtepunkt, noe hotellet historisk sett har vært for selskaper, konferanser og fest. Logoen likner dessuten den spektakulære nattehimmelen over Røros, som er aller best synlig fra hotellet.
Samarbeidet med Spoon har vært en suksess gjennom hele prosessen. Vi opplevde dem som en solid støtte og verdifull sparringspartner, som ikke bare kom med kreative ideer, men som også virkelig forstod essensen av hvem vi er og hva vi ønsker å formidle. Gjennom workshops, både med ledelsen og våre mellomledere, ble vi utfordret til å tenke kreativt og oppdage nye sider av vår egen merkevare. Byrået fikk oss til å se og forstå ting om oss selv som vi ikke tidligere hadde innsett, noe som har resultert i en identitet som er både modernisert og autentisk. Vi føler at vår sjel og historie gjenspeiles i uttrykket vårt – en profil som er både tydelig, moderne, nostalgisk og sterkt forankret i Røros.
– Ida A. Døhl, markedsansvarlig i Røroshotellene
Hele tiden har jeg opplevd Spoon som ydmyke, kreative og rett og slett en drøm å jobbe sammen med. Spoon var aldri redd for å utfordre oss når vi kanskje selv ikke helt skjønte hva som var til vårt beste – noe jeg i etterkant er utrolig takknemlig for.
– Eivind Biong, tidl. markedssjef i Røroshotellene