Home page link.
Svenska Engelska

Digital makeover av verdens største stafett

Holmenkollstafetten er verdens største stafett og Norges største idrettsarrangement. Arrangøren IK Tjalve ønsker selvsagt så mange deltakere som mulig.

Kunde

Norgesgruppen, IK Tjalve

Prosjekt

Redesign, nettsider

År

2022

Leveranse

Digital design, SEO

Utfordring

Den gamle løsningen hadde høy fluktrate, utdatert innhold, miks av norskspråklig og engelskspråklig innhold, og et utdatert og ikke-operativt løypekart.

Det tekniske forprosjektet avdekket at brukerne opplevde navigeringen som vanskelig og ofte ikke fant det de lette etter. Ofte ble også innhold presentert på «feil språk», noe som førte til at brukerne navigerte til forsiden og startet letingen på nytt, eller bouncet ut. Vårt mål var å lage et nytt nettsted som skulle inspirere potensielle deltakere og øke sjansen for påmelding.

De nye nettsidene skulle også bidra til at flere deltakere faktisk fant frem til sin startposisjon. Et kjent problem for både arrangører og løpsentusiaster! Innsikt fra arrangør og intervjuer med tidligere deltakere viste til at det var uoversiktlig og utfordrende å finne frem til flere etapper grunnet merking på stedet, men også hvordan deltakerne skulle komme frem til riktig lokasjon da mange veier er stengt på løpsdagen. Vår løsning ble derfor å kombinere målet om å inspirere løpere med at de også skulle finne tilhørende løpsklasser, frister, samt å finne frem til riktig etappe på løpsdagen.

Løsning

Publiseringsløsning

Den nye nettsideløsningen gjør at det er både raskt og enkelt for administrator å legge om siden med ny logo og nye farger. I år er den KIWI-grønn, men med kun ett klikk blir den Meny-rød.

Dette gjør det enkelt for arrangør Tjalve IK når de har nye sponsorer. Hvilke områder og komponeneter som påvirkes av sponsor-farge er nøye valgt ut av hensyn til lovpålagte krav om universell utforming. For eksempel vil aldri fargeendringer kunne utføres på tekst for å kvalitetssikre minste tillatt kontrastnivå.

Løypekart

Løypekartet vi har utviklet er en modulbasert løsning som både er inspirerende og informativt. Vi har integrert tidslinjen av traseen mot APIet til kartleverandøren Mapbox for å vise reell løypeposisjon bygget på koordinater (bredde- og lengdegrader). Det er derfor enkelt for administrator å oppdatere løypekartet ved endringer av trasé eller rekkefølge av etapper.

For å hjelpe brukere med å finne veien på løpsdagen har vi integrert foto fra alle vekslingspunkter. Supplert med relevant informasjon om kollektivtrafikk, bidrar det at alle løperne finner frem. Samtidig er kartet designet slik at det er enkelt for brukerne å utforske løypa, for dem som synes det er gøy. Løypekartet er også tilgjengelig som liste, for brukere som ønsker en mer komprimert informasjon. Løsningen støtter også informasjon om høydemeter.

Resultater

Utmerkelser

Gulltaggen 2022: Bronse, Nettsider (Design og teknologi)

Awwwards: Honours

Påmeldinger (2022)

0

Vil du vite mer om dette prosjektet?

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-previews-bw2-3.jpg

Christopher Øyen

Seniorrådgiver og kundeansvarlig

christopher.oyen@spoonagency.no 928 57 563
https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-previews-bw2-4.jpg

Marius Hole

Digital lead / Designer

marius.hole@spoonagency.no 920 66 095

Samarbeidspartnere

Kode: Mustasj

Illustrasjon: Sandra Blikås / byHands

Andre arbeider vi er stolte av