Når frivilligheten skal feires, må historiene føles ekte. Sammen med Frivillighet Norge har vi reist landet rundt med et lite, effektivt team for å gi finalister til Frivillighetsprisen et ansikt.
I flere år har vi hatt gleden av å lage portrettintervjuer av finalistene til Frivillighetsprisen, og være med på å løfte fram noen av Norges viktigste hverdagshelter.
For Frivillighet Norge var målet tydelig: Filmene skulle kjennes ekte og nære, og gi rom for den frivillige sin egen historie. I tillegg til å presentere finalister, er oppgaven også å inspirere flere til å engasjere seg i frivillighet.
Med et lite, effektivt team har vi reist landet rundt for å møte finalistene i sitt eget miljø: på klubbhuset, i nærmiljøet, ute i aktivitet. På opptak har vi kun hatt én videojournalist, som både filmer og intervjuer, og vi har klippet fortløpende for å rekke korte frister.
Ved å jobbe på denne måten er vi:
raske og fleksible når finalistene blir offentliggjort kort tid før leveringsfrist
tilstede og tilpasningsdyktige i møte med hver enkelt finalist
tydelige på historien, med fokus på person, motivasjon og effekt av innsatsen
Resultatet er korte, ærlige filmer som løfter frem hver enkelts unike historie, og som gjør det lett å heie, dele og la seg inspirere.
Årets Nykommer, Hamid Moradi fra Springbrett for ungdom
I forkant av prisutdelingen kan alle stemme på sin favoritt. For å sikre rettferdighet og maksimal effekt, så tilpasser vi alle filmene til sosiale medier, sånn at alle portrettene kan publiseres samtidig. Dette gir alle finalistene like muligheter til synlighet og engasjement
Under selve prisutdelingen leverer vi i tillegg en samlefilm som presenterer alle finalisteneog de individuelle portrettfilmene til bruk i selve showet og til deling videre.
Frivillighet Norge deler også ut prisen Årets frivillighetskommune. Her ønsket de en enklere, men tydelig og gjenkjennbar løsning.
Vi løste det slik:
Ordføreren i hver finalistkommune fikk en enkel brief fra oss og spilte inn en kort mobilvideo
Vi bygget videre på dette med animasjon, grafikk og dronebilder fra hver kommune
Med en dose klippemagi knyttet vi det hele sammen til helhetlige filmer med tydelig visuell identitet
Resultatet er innhold som oppleves profesjonelt, personlig og gjennomførbart år etter år, uten et stort produksjonsapparat.
Vinner av Frivillighetsprisen, Leif Munkelien fra Metalheads Against Bullying
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2FDSC04769-4.jpg)