Våren 2021 innså nordmenn at de nok en gang måtte tilbringe sommerferien hjemme. Drømmen om å nyte sommeren og slappe av ved Middelhavet var et falmet minne. Som den ledende leverandøren av kvalitetsoliven og -olivenolje fra Hellas, ville GAEA vise nordmenn at man ikke trenger å reise til utlandet for å nyte smaken av ekte middelhavsmat.
GAEA ville inspirere nordmenn midt i sommerferien med en innholds- og sosiale medier-kampanje. Dette ville være deres eneste markedsføring foruten kampanjer i butikk, og det var derfor viktig å maksimere effekten av dsitribusjonsbudsjettet. Fordi GAEA er et kvalitetsprodukt med høyere pris i dagligvarebutikken var målgruppen relativt smal, bestående av forbrukere som liker å bruke tid og penger på å lage og nyte kvalitetsmåltider.
GAEAs prioritet var å vise allsidigheten til oliven og oliven-snacks, samt synliggjøre hva man tjener på å velge olivenolje av høyere kvalitet – hovedsakelig GAEA Sitia Crete Extra Virgin Olivenolje.
Med konseptet «En smak av Hellas – her hjemme» ønsket vi å vise at du med GAEA kan få smaken av middelhavssommer uten å måtte reise dit.
Spoon produserte korte videoer for å minne målgruppen på at oliven fra GAEA er perfekt som snacks i sommervarmen. Vi produserte også korte videoer som fremhevet de ulike olivenoljene og olivenene i gresk salat. Ved hjelp av styling og belysning skapte vi en solrik atmosfære som minner om Hellas.
Som et supplement til inspirasjonsvideoene, utviklet vi en stor innholdsplattform med oppskrifter på gresk mat, samt artikler med kunnskap om hva man bør se etter i valg av oliven og olivenolje av god kvalitet. Stylingen og lyssettingen i alle bilder ble nøye satt for å skape den greske atmosfæren, men med et skandinavisk preg.
Videoene og innholdet ble distribuert på YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat og Google Display Network. Vi brukte en kombinasjon av rekkevidde-, video- og trafikkoptimalisering gjennom hele kampanjen for å få mest mulig ut av markedsføringsbudsjettet. Vi produserte og publiserte organisk innhold på kampanjesidene på Facebook og Instagram flere ganger i uken, noe som resulterte i en økning fra 0 til 2 400 følgere på bare fire måneder. I tillegg engasjerte GAEA matrelaterte mikroinfluensere på Instagram ved å sende dem en rekke GAEA-produkter. Dette resulterte i flere innlegg med hjemmelagde oppskrifter som inkluderte GAEA-produkter, og ga høyt engasjement i influensernes egne kanaler.
I løpet av kampanjeperioden ble innholdet og annonsene kontinuerlig analysert og optimalisert. Vi testet både ulike bildeformater og titler i oppskrifter og artikler. Da vi så at Kalamata-oliven drev engasjement og fikk mye omtale i kommentarfeltet, laget vi artikkelen “Derfor er Kalamata blant de beste olivenene du finner”. Dette ble vår mest leste artikkel med en gjennomsnittlig lesetid på 2 minutter og 37 sekunder. Vi brukte også søkeinnsikt for å prioritere hvilke oppskrifter som skulle utvikles, og resultatene underveis avgjorde hvilke oppskrifter vi skulle utvikle senere.
Til tross for begrensede budsjetter presterte all betalt distribusjon bedre enn benchmark på alle parametere. Et engasjert publikum fortalte oss at vi hadde lykkes med å skape den greske atmosfæren de savnet, og de var ivrige etter å fortelle oss at de elsket gresk mat og greske oliven. I tillegg økte salget vesentlig mer enn verdi- og volumendringen totalt i markedet.
Etter et annerledes 2020, med salgstall langt utover det vanlige i dagligvarebransjen på grunn av stengte grenser, restauranter og kontorer, er kunden begeistret over å se at veksten fortsetter for GAEA i det norske markedet – selv i et år hvor de sosiale begrensningene er i ferd med å bli fjernet.
Sammen med GAEA produserte vi også en SoMe-kampanje sommeren 2020. Uten andre endringer i markedsføringsmiksen eller distribusjon i butikk, har deres markedsandel for oliven økt fra 16,3 til 18,5 prosent i løpet av de siste to årene.
Markedsandel for oliven, opp fra 16,3 % til
0
Verdiendring for oliven i Norge i prosent
0
Salgsøkning GAEA Organic Kalamata i prosent
0
Visninger
0
Klikk til kampanjesiden
0
Etter et bemerkelsesverdig 2020, der hele dagligvarebransjen hadde langt høyere salgstall enn normalt som følge av stengte grenser, restauranter og kontorer, er vi glade for å se at veksten fortsetter for GAEA i det norske markedet også i 2021.
– Thomas Johansen, Brand manager i Haugen-Gruppen