Home page link.
Svenska Engelska

Ting vi har gjort med Vilje

Med Vilje utviklet vi et ærlig og tydelig konsept som bygger på merkevarens navn, og gjør det enklere for forbrukerne å ta gode valg i hverdagen.

Kunde

Vilje

Prosjekt

Merkevarelansering

År

2025

Oppgaven

Vilje er en ny produktserie for dagligvarekunder som ønsker å ta bedre og mer bevisste valg. Vår oppgave var å introdusere Vilje på en måte som føles ærlig, forståelig og lett å like.

Innsikten vi bygde på

  • Folk ønsker å ta bedre og mer bærekraftige valg, men synes det er vanskelig å navigere i jungelen av merkeordninger og symboler. Det kan skape usikkerhet og føre til at gode intensjoner ikke alltid fører til gode valg.
  • Vi så en mulighet til å tette dette gapet. Ikke ved å forklare mer, men ved å vise frem det som faktisk er gjort.

Konsept

Konseptet “Ting vi har gjort med Vilje” tar utgangspunkt i merkevarens navn og løser en innsiktsbasert utfordring med et grep som er både idé og struktur i ett.

I stedet for å lage en kampanje som snakker om bærekraft, utviklet vi et konsept som viser hvilke bevisste valg som faktisk er tatt – med Vilje. Merkevarenavnet blir derfor en narrativ motor og gir oss en tydelig ramme for all kommunikasjon: Hvert eneste valg i produktutviklingen er tatt med vilje.

Løsning:

  • Innsikten ble løst gjennom et grep som forenkler uten å fordumme.
  • Konseptet gir rom for bevis og bygger tillit gjennom noe konkret.
  • Kreativ retning, språk og visuelt uttrykk er integrert i samme idé og gir merkevaren konsistent stemme på tvers av alle flater.

Slik aktiverte vi idéen

Kampanjen ble distribuert i tett samarbeid med Carat som mediebyrå. Vi brukte konseptet som nøkkel til hele kommunikasjonskonseptet, og laget blant annet:

  • En småhumoristisk online videoserie som viser konkrete produktvalg, som at vi har droppet parfyme og pakket papir inn i papir – med Vilje.
  • Boards og OOH som viser hvilke valg som er tatt med Vilje på de ulike produktene.
  • SoMe-innhold i en tydelig og visuell feed, som er bygget rundt samme språk og grep.
  • Et visuelt uttrykk som speiler produktene: Nøytralt, presist og uten altfor mye pynt.

Hvorfor fungerer det?

Alle budskap er forankret i et faktisk produktbevis, som å droppe parfyme, bruke resirkulert emballasje, eller velge færre ingredienser. Ved å gjøre det forvandler vi merkevarenavnet til en ramme for historiefortelling, og lar produktene snakke for seg selv.

På teamet:

Oslo

Cecilia Johansen

Kreatør og innholdsrådgiver

cecilia.johansen@spoonagency.no 936 31 807
Oslo

Martine Skjekkeland

Kreatør

martine.skjekkeland@spoonagency.no 452 27 057
Oslo

Torunn Maria Holm

Strategisk rådgiver

torunn.holm@spoonagency.no 417 64 146