Home page link.
Svenska Engelska

Slik lanserte vi Vilje – en merkevare som gjør gode valg enklere

Med Vilje utviklet vi et ærlig og tydelig konsept som bygger på merkevarens navn, og gjør det enklere for forbrukerne å ta gode valg i hverdagen.

Kunde

Vilje

Prosjekt

Merkevarelansering

År

2025

Oppgaven

Vilje er en ny produktserie for dagligvarekunder som ønsker å ta bedre og mer bevisste valg. Vår oppgave var å introdusere Vilje på en måte som føles ærlig, forståelig og lett å like.

Innsikten vi bygde på

  • Folk ønsker å ta bedre og mer bærekraftige valg, men synes det er vanskelig å navigere i jungelen av merkeordninger og symboler. Det kan skape usikkerhet og føre til at gode intensjoner ikke alltid fører til gode valg.
  • Vi så en mulighet til å tette dette gapet. Ikke ved å forklare mer, men ved å vise frem det som faktisk er gjort.

Konsept

Konseptet “Ting vi har gjort med Vilje” tar utgangspunkt i merkevarens navn og løser en innsiktsbasert utfordring med et grep som er både idé og struktur i ett.

I stedet for å lage en kampanje som snakker om bærekraft, utviklet vi et konsept som viser hvilke bevisste valg som faktisk er tatt – med Vilje. Merkevarenavnet blir derfor en narrativ motor og gir oss en tydelig ramme for all kommunikasjon: Hvert eneste valg i produktutviklingen er tatt med vilje.

Løsning:

  • Innsikten ble løst gjennom et grep som forenkler uten å fordumme.
  • Konseptet gir rom for bevis og bygger tillit gjennom noe konkret.
  • Kreativ retning, språk og visuelt uttrykk er integrert i samme idé og gir merkevaren konsistent stemme på tvers av alle flater.

Slik aktiverte vi idéen

Kampanjen ble distribuert i tett samarbeid med Carat som mediebyrå. Vi brukte konseptet som nøkkel til hele kommunikasjonskonseptet, og laget blant annet:

  • En småhumoristisk online videoserie som viser konkrete produktvalg, som at vi har droppet parfyme og pakket papir inn i papir – med Vilje.
  • Boards og OOH som viser hvilke valg som er tatt med Vilje på de ulike produktene.
  • SoMe-innhold i en tydelig og visuell feed, som er bygget rundt samme språk og grep.
  • Et visuelt uttrykk som speiler produktene: Nøytralt, presist og uten altfor mye pynt.

Hvorfor fungerer det?

Alle budskap er forankret i et faktisk produktbevis, som å droppe parfyme, bruke resirkulert emballasje, eller velge færre ingredienser. Ved å gjøre det forvandler vi merkevarenavnet til en ramme for historiefortelling, og lar produktene snakke for seg selv.

På teamet:

Oslo

Cecilia Johansen

Kreatør og innholdsrådgiver (i permisjon)

cecilia.johansen@spoonagency.no 936 31 807
Oslo

Martine Skjekkeland

Kreatør

martine.skjekkeland@spoonagency.no 452 27 057
Oslo

Torunn Maria Holm

Strategisk rådgiver

torunn.holm@spoonagency.no 417 64 146