Slik skapte vi oppmerksomhet og kunnskap om asbest blant unge lærlinger i byggebransjen.
Arbeidstilsynet
Abest: Fare for liv og helse
2022
Asbest: Farlig for liv og helse, kreftfremkallende og spesielt farlig jo lenger du blir utsatt for det. For selv om det i 1985 ble ulovlig å bruke materialet, henger det fortsatt igjen i bygg bygget før den tid. Asbest er et kjent byggemateriale blant de eldre generasjonene, men mindre kjent blant unge. De vet rett og slett ikke hva asbest er. Det ville Arbeidstilsynet gjøre noe med.
Å skape oppmerksomhet for et byggemateriale ingen bruker lenger, men som ligger på lur i gamle hus og er livsfarlig om du kommer i kontakt med det, i en så snever målgruppe som unge og lærlinger i byggebransjen.
Målgruppa skal vite hvordan de identifiserer asbest og ikke minst hva de skal gjøre for å fjerne det på en sikker og trygg måte.
Det er mye som skal informeres om rundt asbest, som arbeidsrutiner og risikomomenter. Men får vi unge til å ville lese om asbest, hvis ordet asbest er fremmed? Vi måtte gjøre denne usynlige fienden om til noe synlig. Vi ville gi den et ansikt, slik at det ble lettere å se den for seg og dermed snakke om den, så alle hadde samme utgangspunkt.
Slik kom asbesten til verden: I løsningen spilte vi på både fantasy- og gaming-elementer fra 80- og 90-tallet. Retningen valgte vi fordi det er fargerikt og stilistisk, det ga oss det blikkfanget vi ønsket, og ga oss muligheten til å leke med personifisering av asbesten. Valget ga oss også muligheten til å gjøre målgruppen om til helten og hovedpersonen i videoen, den som nå skal ut på oppdrag for å overvinne fienden.
Fordi denne videoen kun dekket den første problemstillingen, at unge ikke vet hva asbest er, måtte vi lage en god nok cliffhanger for å få dem til å ville klikke videre. Oppmerksomhetsinnholdet skulle altså sende målgruppa videre til en landingsside med mer informasjon om hva de skal gjøre når de støter på det.
Lanseringen av videoen ble gjort i NRK Trøndelag, sammen med en reportasje og intervjuer av unge i byggebransjen. I ukene som fulgte kjørte vi et bredt annonseringsløp på Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube og Google.
Totalt har kampanjen fått over 17 millioner visninger og 30 000 klikk på annonsene, på tvers av kanalene.
Universet vi skapte ga oss mange muligheter for innhold i annonseringsperioden. En bonus er at konseptet er lett å utvide ved et senere tidspunkt og at det kan brukes for annen asbest-relatert informasjon.
Visninger
0
Annonseklikk
0