Home page link.
Svenska Engelska

Bygger bro mellom givere og Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Siden 2011 har vi hjulpet Stiftelsen Norsk Luftambulanse (SNLA) med å snakke med sine givere gjennom Akuttmagasinet. Fem ganger i året sendes over 300.000 eksemplarer av Akuttmagasinet ut til alle som støtter stiftelsens arbeid.

Kunde

Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Prosjekt

Akuttmagasinet

Leveranse

Magasin / rapport

Sammen med SNLA har vi utviklet – og videreutviklet både det redaksjonelle konseptet, og designet av magasinet. Spoon har ansvar for å lage layout, bidra med kreative ideer til illustrasjoner, foto og infografikk og holde i produksjonen til siste korrektur er tatt og magasinet sendt til trykk.

En av de viktigste områdene SNLA jobber med er forskning og utvikling. Derfor har dette en viktig plass i det redaksjonelle konseptet. I hver utgave presenteres et forskningsprosjekt hvor vi møter forskere som forteller hvorfor akkurat det de forsker på er viktig for Luftambulansens arbeid med å redde liv.

Det viktigste formatet i det redaksjonelle konseptet er saken «Ingen å miste». Her møter vi i hver utgave et menneske som har fått livet reddet ved hjelp av Luftambulansen. Dette er sterke, personlige historier som forteller hva som skjedde både før og etter en alvorlig ulykke.

Det er sentralt for stiftelsen å kommunisere kompliserte tall og fakta fra forskningsprosjekter på en effektiv måte. Derfor utvikler Spoon

idé, illustrasjon og design av informasjonsgrafikk for å gjøre materialet lettfattelig. Her jobber vi sammen med redaksjonen for å finne best mulig måte å illustrere og presentere innholdet på.

Det første konseptet vi utviklet er den faste spalten «Visste du at?». Her forklarer helikopterpiloter og andre eksperter, på en enkel måte, et konkret produkt eller et system som gjør den livsviktige jobben deres enklere.

I saken «Historien om» forteller vi bakgrunnshistorien til alt fra sykdommer og organer til hjertemedisin og ultralydmaskiner, og hvordan dette sees i sammenheng med SNLA sitt arbeid.

Enkelte av sakene fra magasinet kan bli gjort om til annet informasjonsmateriell. Denne saken om hva du skal gjøre for å redde noen som holder på å drukne, ble laget om til en informasjonsplakat som kan sendes ut til relevante mottakere.

Du kan stole på Spoon. De leverer solid redaksjonell design, lekker layout – og alltid det lille, kreative ekstra. I tillegg er de veldig hyggelige folk!

– Redaksjonen, SNLA

Vil du vite mer om dette prosjektet?

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-previews-BW-6.jpg

Hans Kristian Havdal

Art Director og kundeansvarlig

hans.havdal@spoonagency.no 977 66 091

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook