Home page link.
Svenska Engelska

Tre tips for å lage bedre filmer med telefonen

Spoons videoprodusent Peter Hjertholm deler sine tips om lys, lyd og kontinuitet som løfter den enkle mobilfilmen din til nye høyder.

Publisert

26. august 2022

Om du vil lage enkle filmer til sosiale medier i dag, kommer du langt med bare mobilen. Faktisk er det å foretrekke for de aller fleste innholdsskapere: Den er liten, anvendelig, lett å bruke og har en masse automatiske funksjoner som gjør at du ikke trenger å bruke mye tid på kameratekniske ting som eksponering og hvitbalanse.

Samtidig er det en grunn til at det fortsatt lages mye innhold med «proft utstyr»: Det du mister ved å bruke mobil er muligheten til å ta full kontroll over kvaliteten på bildet. Dedikerte kameraer har større sensor som tar inn mer lys og produserer bedre bildekvalitet, samtidig som du selv kan bestemme tekniske ting som lukker, ISO, blender og linsetype. Selv om noen apper kan ha funksjoner som kompenserer for dette, blir det likevel ikke bedre enn softwaren som står bak.

Profesjonelle fotografer vil med andre ord fortsatt bruke profesjonelt utstyr på jobb, men hva med alle andre? Mitt beste tips: Start med mobilen, og så kan du heller avansere derfra. Om du tar med deg tipsene under, vil du allerede ha løftet nivået på produksjonene dine.

Lys

Lyset er det mest krevende med å lage film, og dermed det vi må snakke om aller først. Du kan nemlig ha så bra kamera du bare vil, men om du ikke mestrer lyset, spiller det ingen rolle om du bruker mobilen din eller et profesjonelt filmkamera. I profesjonelle produksjoner er lyset en stor del av produksjonen. Det er mye utstyr, det tar mye plass og det tar tid å sette opp. Men med mindre du har tenkt til å lage en ny Hollywood-blockbuster, finnes det et par grunnleggende tips du kan ta i bruk her også.

Huskeregel nummer én: Dagslyset er din venn! Om du ikke har en fotolampe, er vinduet et veldig godt (og ofte bedre) alternativ. Skru av taklyset for å unngå blandingslys, og plasser objektet foran eller ved siden av vinduet. Er det veldig direkte sol inn vinduet vil en hvit gardin myke opp lyset igjen. Vinduer er ofte store, og når lyset kommer fra en stor flate, vil det kaste mykere skygger og se mer naturlig ut på objektet du filmer. Små, sterke kilder (som f.eks. en lommelykt) vil kaste hardere skygger.

Om du vil ha mykt eller hardt lys, avhenger selvfølgelig av historien du vil fortelle. Men å bruke vinduer er en enkel måte å oppnå en naturlig look på filmen din. Ulempen med vinduer, er at du kanskje ikke har dem tilgjengelig akkurat der du filmer, eller at lyset skifter fordi været er overskyet eller solen går ned. I så fall kan du også ta i bruk taklamper, nattbordslamper eller lignende du har tilgjengelig. Om lyset kaster for harde skygger kan du myke det opp med en bit matpapir eller et tynt stoff mellom lyskilden og objektet.

Øverst til venstre: Dagslys fra vinduer uten gardiner. Øverst til høyre: Dagslys fra vinduer med gardiner myker opp skyggene. Nederst til venstre: Et svart teppe på skyggesiden fjerner refleksjon av lyset og øker kontrasten i bildet. Nederst til høyre: Taklyset og dagslyset har forskjellig fargeverdier og hvitbalanse blir derfor vanskelig. Retningen på lyset blir også utydelig og objektet kaster flere skygger.

Øverst til venstre: Dagslys fra vinduer uten gardiner. Øverst til høyre: Dagslys fra vinduer med gardiner myker opp skyggene. Nederst til venstre: Et svart teppe på skyggesiden fjerner refleksjon av lyset og øker kontrasten i bildet. Nederst til høyre: Taklyset og dagslyset har forskjellig fargeverdier og hvitbalanse blir derfor vanskelig. Retningen på lyset blir også utydelig og objektet kaster flere skygger.

Bruk gjerne en reflektor for å løfte skygger og reflektere mer lys der det er mørkt. Eller bruke den mørke siden til å tilføre mer kontrast på skyggesiden. Det kan være både det viktigste og enkleste hjelpemiddelet du kan ha. Du kan bruke en vanlig reflektor fra fotobutikk eller lage selv ved hjelp av hvitt papir, en stor hvit overflate, eller å kle en isoporplate inn med aluminiumsfolie. Små sminkespeil kan også være nyttige om du ønsker å sentrere en refleksjon. Vær kreativ!

 

Lyd

Lyd blir ofte undervurdert i produksjon av film. Som publikum kan god lyd veie opp for dårligere bildekvalitet. En smarttelefon fungerer overraskende godt til taleopptak. Skal du for eksempel spille inn en stemme som du vil legge over filmen din bør du oppsøke et rom med lite gjenklang. Det kan være et rom med tepper og myke møbler eller under dyna i senga. Du får også kjøpt ganske rimelige og gode eksterne mikrofoner som kan kobles rett i telefonen din.

Kontinuitet

Når du har gjort opptak med bra lys og lyd, er det tid for å klippe det hele sammen. For å holde på seeren, er det viktig at det er lett og logisk å følge historien fra første klipp til neste – det vi kaller kontinuitet. Hvordan klipper man naturlig og troverdig fra en vinkel til en annen? Eller fra en lokasjon til en annen lokasjon?

Heldigvis har vi som seere de siste årene utviklet oss til å godta bråere klipp og sceneskifter uten at vi faller ut av historien og mister den røde tråden. Men det kan være greit å tenke på et par grunnleggende prinsipper som gjør det lettere for seeren å henge med på historien din. «Standard cut» og «jump cut» er to effektive klippeteknikker i produksjon av matfilmer:

Standard cut er et typisk klipp mellom to forskjellige bilder. Pass på at vinkel eller avstand er forskjellig mellom de to klippene, ellers kan det se ut som et ufrivillig «jump cut»:

Jump cut viser at noe har skjedd over tid, og kan være en effektiv måte å komme seg forbi et kjedelig parti i en matfilm hvor handlingen er gitt. For eksempel trenger vi ikke å se prosessen der pålegg påføres et knekkebrød. Legg merke til at et “jump cut” fungerer best om kamera står på stativ og handlingen foregår i samme blikkfang som forrige klipp.

 

Prøv deg frem

Når du begynner å gjøre opptak og å klippe sammen innholdet du har laget, finner du raskt ut hva som fungerer og ikke. Det er gøy og det finnes uendelig med inspirasjon til visuelle virkemidler, tips og triks som spriter opp innholdet ditt. Bruk det for alt det er verdt, men husk at historien er det viktigste.

Når du begynner å få kontroll på historiefortellingen, lys, lyd og klipp er det på tide å avansere teknikkene. Og ikke minst: begynne å bryte reglene og glemme alt du har lest i denne teksten.

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-previews-BW-21.jpg

Peter Hjertholm

Videoprodusent

peter.hjertholm@spoonagency.no 974 85 223

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook