Ti bud for magasiner som virker
Et godt papirmagasin kan gi deg en unik nærkontakt med folka som betyr mest for din merkevare – så lenge du vet hvordan du lager et magasin som virker. Her er seniorrådgiver Geir Anders Rybakken Ørsliens ti beste råd.
Publisert
24. juni 2022
Toppfoto: Eskil Møller Ørslien
Det finnes mange gode grunner til å prioritere et papirmagasin også i den digitale tidsalderen, og Spoon-kollega Torfinn Solbrekke har gått gjennom dem i denne artikkelen – som forteller om den helt unike kontakten du kan få med lesere som holder et fysisk magasin i hendene, så lenge du velger et konsept som virker. Her skal vi gå et steg videre, med ti konkrete tips til deg som allerede har bestemt deg for å lage papirmagasin.
De fleste har nå flyttet det dagsaktuelle innholdet til digitale kanaler som er bedre egnet for raske oppdateringer. Når papirformatet ikke lenger er en nyhetskanal, velger en del å redusere antall utgaver – og heller bruke mer ressurser på hvert nummer og det som gjør papirmediet helt unikt: Bilder og grafisk design i håndfast storformat, med historiefortelling uten scrollbare forstyrrelser.
De ti følgende punktene bruker vi når magasinkonseptet er klart og retningen er pekt ut. Se på det som en strategisk guide til praktisk magasinproduksjon, for å sikre at dere får mest mulig effekt igjen for hver krone.
1: Definer målet med magasinet ditt
Vit hva du vil med magasinet. Et godt magasin er et verktøy som hjelper deg å oppnå et kommunikasjonsmål. Derfor må du ha dette målet klart for deg: Hva skal dette magasinet gjøre for din merkevare eller din organisasjon? Hva slags inntrykk og følelser om dere skal leseren sitte igjen med etter å ha lest? Hva skal dette magasinet si om dere, hvem dere er og hva dere gjør? Jo tydeligere du definerer disse målene, jo enklere blir det å lage et godt magasin.
2: Beskriv de viktigste leserne dine
Vit hvem som leser det og hva de trenger. Kunder, samarbeidspartnere medlemmer, givere, frivillige – hvem er det viktigst å nå med innholdet i magasinet ditt? Hver gang du forteller noe viktig til et annet menneske, tar du hensyn til hvem den andre er, hva hen tenker og føler, og hva hen har behov for. Selv om magasinleserne er mange og forskjellige, må vi gjøre det samme her. Jo mer du vet om de som åpner magasinet ditt, jo lettere er det å lage relevant innhold som treffer godt.
3: Bygg en tydelig personlighet
Tenk på et magasin du liker godt, og hva du oftest ser fram til å finne der. Da ser du hvilke forventninger de forrige utgavene har skapt hos deg, og hvor viktige de er. Vi snakker ofte om leserløftet: Hva kan ditt magasin love leserne at de skal få, hver gang? Er det sterke portretter, engasjerende reportasjer eller solide fagartikler? Det du prioriterer som redaksjonelle bærebjelker, bidrar til å gi magasinet tydelige karaktertrekk og en personlighet som leserne kjenner igjen fra gang til gang. Velg dem med omhu.
4: Varier bruken av fortellerteknikker
For hver temasak eller reportasje du planlegger til magasinet, spør deg selv: Er en tradisjonell artikkeltekst den beste måten å få fram de viktigste poengene på her? Kan det hende at dere heller burde la et knippe ulike kilder få kommentere tematikken i hver sin minitekst, og sy det sammen med en kort introduksjon og en spalte med tall eller fakta? Kan historien fortelles gjennom en bildekavalkade og gode bildetekster? Husk at leserne liker overraskelser. Sørg for at de får noen hver gang!
Husk at leserne liker overraskelser. Sørg for at de får noen hver gang!
– Geir Anders Rybakken Ørslien, seniorrådgiver
5: Gi magasinet rytme og struktur
De aller fleste som blar gjennom et magasin, liker variasjon mellom ulike typer innhold og formater. Som en god film eller et stykke musikk, trenger et godt magasin både rytme og struktur: Noen sider inneholder masse små elementer, neste oppslag viser et godt bilde over to hele sider, før du kommer til en lengre intervjutekst – og så en kortere, fast spalte eller en kommentar, for eksempel. Vi utvikler et fast malverk til våre magasiner, der vi plasserer ulike innholdsformater på faste steder gjennom magasinet. Det gjør det enklere for deg å planlegge, enklere for leseren å finne sitt favorittstoff – og ikke minst: Det sikrer variasjon og mangfold i magasinet, så rytmen alltid føles fin.
6: Prioriter fotografi
I en tid hvor de fleste ser innhold i små formater på en lommeskjerm, kan magasinsidene føles som et kinolerret – som skapt for å gi gode bilder den plassen de fortjener. Bilder og illustrasjoner er helt avgjørende for god historiefortelling i magasinformat, derfor bør de være med i planleggingen helt fra scratch – det tjener også teksten på. For hver sak: Let etter gode situasjoner dere kan vise fram. Skal dere intervjue en musiker? Dropp møtet på kafeen. Hva med å gjøre intervjuet rett etter en bandøvelse – der fotografen kan være flue på veggen når de spiller og diskuterer? Slik blir stemningen i intervjuet mer levende, både i tekst og bilder.
Advantage er BIs alumni-magasin, og i denne utgaven forteller vi historien om Sumeet Singh Patpatia og hans nye jobb som sjef for mangfold og inkludering i Schibsted. Sumeet er også mannen bak Turbandagen i Norge. Vi tok reportasjebilder på jobben hans, men ønsket oss et rent og enkelt cover. Spoons designer skisset opp noen forslag som vi drøftet med oppdragsgiverne på BI, før vi gikk i studio og tok et enkelt portrett – der den røde turbanen ble diskret profilert.
Da stormkjøkkenet plutselig eksploderte på skogstur, ble Lotte Hofossbråten slukt av flammene og alvorlig brannskadet. Da vi skulle intervjue henne om historien for Norsk Luftambulanse Magasin, reiste vi tilbake til ulykkesstedet sammen med Lotte – som ikke hadde vært der siden det skjedde. Det tok litt mer tid, men ga oss en mye mer levende og mer følelsesnær intervju-opplevelse enn vi hadde fått i sofaen hjemme.
7: Lag gode briefer
Vil du ha gode saker til magasinet ditt? Skriv gode briefer til de som skal lage sakene! Da forstår skribenter, fotografer og andre bidragsytere nøyaktig hvorfor denne saken er med i magasinet, hvilke kilder som skal med, hvilke spørsmål saken skal svare på, hvilken vinkling som er planlagt, hvilke situasjoner som kan fotograferes, hvor mye plass den skal få på trykk og hva som kan være et mulig forsidebilde. Tenk digitalt også fra start, dersom innholdet senere skal tilpasses bruk på nett og i sosiale medier.
8: Tenk på leserne når du redigerer
Den visuell presentasjonen er en viktig del av historiefortellingen – den skal sørge for at titler, ingresser, vinklinger og bilder hjelper leseren å forstå nøkkelpoengene raskt. Sørg for at du er på lag med leseren når magasinet redigeres – og sett deg i leserens sted: Gir denne saken svar på det leserne trolig lurer mest på, eller handler den primært om hva dere som avsendere er opptatt av? Tenk som en leser, og skriv for å bli forstått.
Tenk som en leser, og skriv for å bli forstått.
– Geir Anders Rybakken Ørslien, seniorrådgiver
9: Forsiden er det viktige førsteinntrykket
Vil du vite hvordan du effektivt ødelegger alle sjanser til å gjøre et skikkelig godt førsteinntrykk på leseren? Vent med å planlegge forsiden til alt stoffet er i hus. Da øker sjansen dramatisk for å ende med et slapt og uinspirert cover. Unngå dette ved å la forsiden være tema på møtet hvor hele magasinet planlegges. Hva er de viktigste sakene? Hva er de beste visuelle mulighetene? La designer og fotograf komme med forslag lenge før saken lages, drøft gjerne om en illustrasjon kan være en bedre løsning. Det tar litt tid, men er verdt innsatsen.
Eksempel på godt planlagt forside med illustrasjon.
10: Mål effekt og optimaliser magasinet
Vi er vant til at alt vi gjør på nett blir målt, evaluert og optimalisert. Dette bør du også gjøre med papirmagasinet. Høye lesertall er i seg selv ikke et bevis på at du har lykkes, hvis de ikke hjelper dere å nå kommunikasjonsmålene dere har satt opp. Test magasinet mot suksesskriteriene dere har satt opp, og sjekk om dere innfrir leserløftene. Like viktig som å kjenne målgruppene, er det å vite hvordan de faktisk oppfatter magasinet dere gir dem. Først da kan dere justere kursen og drive målrettet videreutvikling.
Trenger du noen lidenskapelige magasin-makere å sparre med om ditt eget magasinprosjekt, er det flere av oss her i Spoon som med stor glede bidrar!