Home page link.
Svenska Engelska

Sju tips til bedrifter som vil lykkes på TikTok

Det er fristende å kaste seg på en ny kanal, men ikke alltid så godt å vite hvordan man skal gjøre det. Vi ga det et forsøk – her er våre beste tips etter 200 dager på TikTok.

Publisert

7. juni 2022

Denne teksten er skrevet av Spoons søsterbyrå Trickle, som er eksperter i performance marketing.

Det kan vel knapt kalles en ny kanal lenger, men det er likevel få norske bedrifter som har etablert seg på TikTok. Derfor er det også fortsatt gode muligheter til å være tidlig ute og etablere seg som merkevare der. Et drøyt halvår etter at vi var med på å starte opp KIWIs offisielle TikTok-profil, har vi opparbeidet oss mye nyttig og verdifull erfaring.

Vurderer du å starte en TikTok-konto for din bedrift? Her er Oslo Lead i performancebyrået Trickle, Helene Kvernaas’, beste tips til hvordan du kan lage innhold som engasjerer.

 

1. Lag klare mål

Du har hørt det før, men vi sier det igjen: Start med å etablere mål som kan knyttes til dine overordnede forretningsmål. Hva er grunnen til at dere er på TikTok, og hvilken verdi skal det skape? Vil dere nå en ny målgruppe, drive salg, jobbe med merkevarebygging eller bygge sterkere kunderelasjoner? Sett konkrete målsetninger, de legger føringer for videre arbeid.

2. Scroll deg til inspirasjon

Den beste måten å hente inspirasjon på er å bruke appen aktivt. Det innebærer å scrolle i vei på «For You Page» (FYP), utforske hashtags som er relevante for dere eller se på hva konkurrentene deres gjør. Lagre videoene du synes er underholdende, interessante eller verdifulle, så har du dem tilgjengelig når du skal utarbeide ideer.

Når du har opparbeidet deg et arkiv med inspirerende videoer, kan du gjøre en minianalyse av hva som gjør dem bra: Hvordan starter videoene? Hvor lange er videoene som har mest engasjement? Hvordan brukes tekst og stickers som virkemidler, og hvor i bildet plasseres det? Hvilket miljø er det filmet i? Og ekstra viktig på TikTok: Hva slags tone of voice brukes?

I KIWIs oppskriftsvideoer ser vi at det er effektivt å starte med et raskt klipp av sluttresultatet, før vi går løs på oppskriften. For eksempel slik (ekstern lenke).

Utforsk gjerne nye områder og profiler som ikke nødvendigvis snakker om det samme som din bedrift. Prøv så å finne din måte å gjøre det på, som står i stil med din bedrifts profil og identitet. Det er slik de kreative ideene dukker opp, og som gjør at du skiller deg fra konkurrentene.

3. Test, test, test (og la deg overraske)

I starten kan det være vanskelig å få helt grepet om kanalen: Videoen du er ganske misfornøyd med, kan fort være den som går viralt. Publiseringstidspunktet du tror er helt optimalt, kan plutselig være helt feil. Det ene temaet du synes er uinteressant, kan vise seg å være nøyaktig det målgruppen din brenner for.

Det viktigste er å publisere, lene seg tilbake og lære av resultatene. Etter en periode med prøving og feiling, kan du begynne å hente ut verdifull innsikt om hva som fungerer for din målgruppe og din profil. Etabler faste rutiner for evaluering av innholdet og hvordan det har prestert.

4. Lag innhold på kanalens premisser

En Facebook-film som er krysspublisert på TikTok blir fort gjennomskuet. Og slikt innhold blir ikke tatt godt imot, verken av algoritmene eller målgruppen din.

Ikke vær redd for å vise en ny, personlig side av bedriften din. Og om du har tilgang på brukergenerert innhold, har du potensielt gull: Vis frem dine ansatte og ta publikum med «bak fasaden» hos bedriften din. For KIWI har det fungert godt med et ujålete, lekent uttrykk som glir godt inn blant øvrig TikTok-innhold. Vi filmer i stående format (med mobiltelefon), legger til tekst, stickers, effekter og filtre direkte i appen og benytter oss av musikk som trender i TikToks eget bibliotek. Slik blir vi også favorisert av algoritmen.

Her har vi testet to ulike uttrykk. Ingen tvil om hvilken som gjorde det best på TikTok (eksterne lenker):

Eksempel 1

Eksempel 2

Ikke vær redd for å vise en ny, personlig side av bedriften din.

– Helene Kvernaas, Oslo Lead, Trickle

5. Målgruppen er dine beste rådgivere

Mengden engasjement og muligheten for dialog er noe av det mest unike med TikTok. Det tar som oftest bare sekunder fra du publiserer innhold til noen har likt eller kommentert innlegget ditt. Målgruppen er både dine største kritikere og viktigste støttespillere, så ta til deg alle tilbakemeldinger som kan bidra til å utvikle profilen din.

For KIWI har vi etablert faste videoformater basert på hva vi ser målgruppen engasjeres av. Vi la for eksempel fort merke til at mange begynte å kommentere navnet på deres lokale KIWI-butikk med et ønske om å se en TikTok derfra. Vi dro derfor til to butikker og filmet to «piloter» med medarbeiderne som jobbet der (eksterne lenker):

Pilot 1

 

Pilot 2

Videoene fikk begge over 120 000 organiske visninger og godt med engasjement fra målgruppen. Vi videreutviklet konseptet til at vi nå ukentlig besøker nye KIWI-butikker, og at målgruppen «nominerer» sin favorittbutikk i kommentarfeltet. Det bidrar til mye engasjement, KIWI får vise seg frem som en attraktiv arbeidsgiver, og det bygger intern stolthet.

 

6. Snakk med folk

Det holder ikke å bare å lytte til målgruppen. De krever også svar, og helst litt fort! Som bedrift på TikTok er du nødt til å sette av tid til community management og oppfølging av kommentarer og spørsmål. Se på det som en gyllen mulighet til å få innsikt i hva målgruppen vet om bedriften eller faget, og hvilke kunnskapshull dere kan dekke. Bruk vanlig menneskespråk, og vær gjerne underholdende og kjapp i replikken, om du får det til. Alt med måte, selvfølgelig.

 

7. Gi det tid

I likhet med alle sosiale plattformer, er det ingenting som er gjort over natta. Selv om du (faktisk) kan risikere å våkne en morgen med én million nye følgere fordi en av videoene dine har gått viralt, er det lite sannsynlig at det kommer til å skje. Dere må gi det tid og jobbe jevnt og trutt med å bygge tilstedeværelsen deres på TikTok før dere kan forvente de store resultatene. Og ikke glem å ta en fot i bakken en gang i blant: Evaluer profilens utvikling opp mot målene dere satt dere i punkt én. Er dere på rett vei?

Lykke til, og ta kontakt om du trenger hjelp på veien!

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-portrett-previews-BW-11.jpg

Liv Tone Otterholt

Innholdsrådgiver

liv.tone.otterholt@spoonagency.no 482 48 152

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook