Hvordan bli synlig i AI-søk? Svaret finner du på fotballbanen
Når var sist du googlet? La du merke til Googles egen AI-oppsummering, Gemini? Kanskje du allerede har byttet ut det tradisjonelle Google-søket med ChatGPT eller en AI-agent? Uansett tilnærming har konkurransen om å være relevant for søkemotorer og prestere godt i AI-søk aldri vært større! Med AI-agenter vil det for eksempel ikke lenger være nødvendig å besøke en nettbutikk for å få kjøpt det du ønsker.
Publisert
8. august 2025
Hva skal til for å bli brukt som kilde i ChatGPT eller andre AI-tjenester?
Svaret finner du på fotballbanen! Om du skal vinne den norske Eliteserien i fotball eller selveste Premier League er du avhengig av at flere spillere med ulike egenskaper er samspilte. Da må du ha tre essensielle fundamenter for å vinne bøtta:
1. Godt forsvar
2. En kreativ midtbane
3. Et par solide angrepspillere
Har laget fokusert på bare ett av de tre fundamentene er sjansen stor for å rykke ned en divisjon. To fundamenter er kjempebra, men da er du kanskje en av mange midt på tabellen, som ender opp som listefyll.
Å gjøre innholdet og nettsiden attraktiv for AI er fortsatt en dose rocket science, men de samme prinsippene gjelder her som på fotballbanen. Dette er mine beste tips for å trone på topp i AI-søk:
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2Fweb25_08_Marius_Hole_Foto_Didrik_Rud-8.jpg)
Start med å bygge forsvarsrekka
Rydd opp i informasjonsarkitekturen på nettsiden.
Dette er selve skjelettet til nettsiden. Jo mer overflødig innhold og tunge sidestrukturer, jo mer må AI-applikasjonene tygge seg gjennom. Strukturér hvilket innhold som skal ligge hvor, og man er godt i gang.
Sørg for en god URL-struktur.
Da snakker vi om den delen av URL-en som kommer etter domenenavnet. Antall ledd (skråstreker) i URL-en og rekkefølgen av disse kan ha stor innvirkning på om innholdet blir prioritert og fanget opp av AI-applikasjoner eller ikke.
Bruk beskrivende og relevante ord i alle deler av URL-en, både kategorier/mapper og i slug-en, som er det aller siste leddet i URL-en.
Spør deg selv om slug-ene er skrevet med klar semantikk og er enkle å forstå for både maskiner og mennesker. Unngå derfor bruk av spesialtegn, store bokstaver og unødvendige ord som «og», «en», «det».
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2Ffotball-aispoon.png)
Den kreative midtbanen (UX og strukturert data)
AI påvirker allerede hvordan vi fremover kommer til å interagere på nettsider. Det er ventet at trafikken til nettsidene vil gå nedover, når AI-applikasjoner og personlige AI-agenter etter hvert lar deg handle klær, flybilletter og sko – og når AI tar over for mer tradisjonelle søk.
Start derfor allerede nå med å forberede nettsiden og innholdet for nåtid og fremtid med bruk av strukturert data. Dette innebærer å strukturere informasjon på nettsider slik at innholdet også blir forstått av maskiner – ikke bare mennesker.
Dette krever god UX-design på nettsiden, og kan påvirke brukervennligheten om man ikke trår varsomt. Fremover må vi derfor designe nettsider like mye for maskiner som oss mennesker uten at det går utover brukervennligheten. Formelen til suksess ligger i å la strukturerte data skape nettsidens design og innholdsstruktur – ikke motsatt.
En av fordelene med strukturerte data er også at innholdet blir mer universelt utformet og forberedt for fremtidens grensesnitt (chat, stemme, kunnskapsgrafer).
Angrepsrekka
Innholdet vil fortsatt spille en av nøkkelrollene inn mot AI-søk. Men det er vanskelig for godt innhold å score om ikke midtbanen legger til rette for det. Bygg innholdsunivers med content clusters og la innholdets oppbygging og lengde bestemmes ut fra strukturerte data fremfor å pakke strukturert data på eksisterende tekster.
Kapp overflødig tekst som ikke gir merverdi for leseren eller kunstig intelligens. Vær derfor konkret og formulér innholdet slik at det svarer tydelig på spørsmål, problemer eller behov.
Skap unikt innhold, og bruk ekte historier og faktabasert innhold. Inkluder gjerne oppsummeringer tidlig i leserekkefølgen.
Selv om måten vi bruker nettsider på kommer til å endres drastisk etter AI-agentenes inntog, vil nettsidene fortsatt være viktige – kanskje enda mer enn tidligere.
Lyst til å høre mer om hvordan vi optimaliserte Røroshotellene for AI-søk? Ta gjerne en kaffe med oss eller les mer om caset. Vi har alle lagspillerne du trenger for at nettsidene og innholdet skal være attraktive for AI-applikasjoner og bli belønnet som kilde med synlighet i søk.
Nettsider vi har AI-optimalisert
For Røroshotellene designet vi nettsidene med strukturert data for å være like aktuelle for maskiner (AI), som for besøkende på nettsiden.
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2Froros-aispoon.png)
/https%3A%2F%2Fspoonagency.no%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F11%2Fspoon-previews-bw2-4.jpg)