Home page link.
Svenska Engelska

Fire feil som ofte gjøres når man skriver for nett

Svært ofte brukes magefølelse og egne preferanser som utgangspunkt for tekster som ender opp uten lesere. Heldigvis finnes det også innholdsmarkedsføring som virker. Her er fire tips når du skal skrive for nett.

Publisert

22. juni 2022

Av alle fagfelt innenfor kommunikasjon og markedsføring, er kanskje tekstproduksjon det flest føler de klarer å løse på egen hånd. Ganske ofte tar mange feil.

Akkurat som at en god video ikke bare er vilkårlige bilder satt etter hverandre, måles en god tekst på andre kvaliteter enn mengden ord og antall produktfordeler den har plass til å nevne. Det å fatte seg i korthet er også en kunst.

Når vi i tillegg snakker om tekster i en digital verden: Hvordan finner vi den i mylderet av (søke)ord blant de mange tusen andre som ønsker å fortelle om akkurat det samme som deg?

Innholdsrådgiver og tidligere journalist Inger-Marit Knap Sæby vet godt hvor skoen ofte trykker når en artikkel eller nettside ikke får så mange besøk som markedsavdelingen forventer. Her deler hun fire feil mange ofte gjør når de skal skrive for nett – men også hvilke grep som kan gjøres for å sikre at tekstene du skriver både oppdages og leses av den rette målgruppen:

For sale: Baby shoes. Never worn.

For sale: Baby shoes. Never worn.

1: Du skriver for langt

Selv om de lærde strides om det faktisk var Hemingway som skrev disse seks ordene eller ikke, kan vi alle være enige om at denne rekordkorte novellen forteller oss mer enn det som faktisk står skrevet. Svært ofte brukes det altfor mange unødvendige fyllord i en tekst. Kanskje spesielt i tekster der man egentlig ikke har så mye å fortelle?

En tekst kan fortsatt løses kreativt og levende selv om språket strammes opp. Observasjoner og anekdoter hører hjemme i et portrettintervju, ikke like mye i en guide om hvordan man skifter til sommerhjul. De som klikker seg inn på en oppskrift, vil helst slippe å lese historien om kokkens bestemor før de kommer til ingredienslisten.

Misforstå meg rett: Det er fullt mulig (og ofte god SEO) å skrive utfyllende om et interessant tema, men unngå å krydre teksten med språklige klisjeer og digresjoner.

En god tekst har flyt og variasjon i språket og setninger som gir leseren mulighet til å puste underveis. Skrive- og tegnsettingsfeil hører ikke hjemme her. En tekst som virker, bruker også innsikt og analyse som virkemidler.

 

2: Dropp magefølelsen

Magefølelsen har mye godt for seg, men hvorfor gjette – når svaret finnes? Ved hjelp av forskjellige SEO-verktøy kan du analysere målgruppens søkeintensjoner, og på denne måten få svar på hva de ønsker å vite, når de ønsker å vite det og hvordan de ønsker å få informasjonen fremstilt.

Kartlegg hvilke ord og begreper som faktisk brukes i søk. Visste du for eksempel at det er fire ganger så mange søk i måneden på nøkkelord som nevner «bygge terrasse», sammenlignet med «bygge veranda»?

3: Tittelen gir ingen klikk

En tekst må allerede i overskriften overbevise deg om at den er verdt tiden din, men den skal også fortelle deg hva du får. Magasintitler som «Velkommen inn!» har ingenting på nett å gjøre, når vi vet at artikkelen egentlig svarer på hvordan du kan bytte inngangsdør på egenhånd.

Her kommer forskjellen på sidetittel og overskrift i nettsidens publiseringssystem til nytte: Sidetittelen er den som vises i søkeresultater, og gir nettsiden bedre synlighet og økt organisk trafikk hvis den formuleres riktig.

4: Fortell den ekte historien

Ikke pynt på sannheten eller forsøk å fremstå som noe annet enn det dere er. Det er bedre å være ærlig på de tingene man ikke er så gode på ennå, enn å risikere å gi en dårlig kundeopplevelse som ikke samsvarer med inntrykket som gis i markedsføringen.

Mange synes det er vanskelig å vite hva kundene egentlig vil vite mer om, eller hvordan de kan gå frem for å forbedre eksisterende innhold som ikke gir den effekten man håpet på. Ta gjerne kontakt med Inger-Marit for en uforpliktende prat, kanskje vi kan hjelpe deg på vei?

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/spoon-previews-bw2-.jpg

Inger-Marit Knap Sæby

Seniorrådgiver og kundeansvarlig

inger-marit.saeby@spoonagency.no 928 98 287

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook