Disse trendene overrasket oss mest i 2024
... og dette vil vi se mer av i 2025. Flinke folk i Spoon deler sine overraskelser og hva de vil se mer av i 2025.
Publisert
12. desember 2024
Hvilken trend/utvikling i vår bransje har overrasket deg mest i løpet av året?
Hvor ukritisk noen merkevarer og byråer (men hovedsakelig merkevarer) bruker AI-innhold (og gjerne dårlig AI-innhold) i markedsføring. Personlig bidrar dette til at jeg mister tillit til merkevarer og det de ønsker å kommunisere, og det fungerer nærmest som støy.
Har du sett en kampanje eller innhold som har imponert deg i år? Hvis nei, hva ønsker du å se mer av i året som kommer?
Jeg elsker innhold og kampanjer som bygger på god og solid innsikt om målgruppa, og som tar tak i ett konkret problem, fremfor å skulle favne om alt. Aktiv eiendoms barnebok «Olivia flytter» er et prakteksempel på dette, synes jeg. Alle med barn vet at det er ekstra utfordrende å gjøre store livsendringer, som f.eks. å flytte, med barn, fordi de er mer sensitive for endring. Dette, kombinert med innsikten om at barn lærer mye gjennom historier, danner utgangspunktet for en utmerket idé som virkelig treffer. Når boka i tillegg er så fin, er det klart at det er vanskelig å ikke la seg overbevise.
Hvilken trend/utvikling i vår bransje har overrasket deg mest i løpet av året?
Innholdet som kommuniseres fra B2B aktører har overrasket meg den siste tiden. Det har overrasket meg hvor lite det har endret seg. I en periode med lavkonjunktur, høye renter og sviktende kjøpekraft ville jeg trodd at kommunikasjonene i B2B speilet dette mer. Jeg hadde trodd kommunikasjonen ville handle mer om å trygge kjøperne på at «akkurat dette produktet vil være verdt investeringen», eller at kommunikasjon rundt prising og ROI ville bli mer fremtredende.
Det jeg har sett er at kommunikasjonen i B2B har fortsatt med akkurat samme tone. Samme platte, upersonlige og generiske tone. Jeg tror at en mer dynamisk tone i kommunikasjonen bedrifter imellom er mer effektiv. Jeg vet jo ikke hvordan alle bedriftene måler kommunikasjonen sin, men jeg håper at de gjør det. At kommunikasjonen fremdeles driver salg og at jeg tar helt feil når jeg sier at denne typen generisk tomprat ikke driver konvertering.
Jeg håper ikke bedriftene kommuniserer på denne måten av gammel vane. Eller frykt for å prøve noe nytt.
Hva vet jeg, kanskje de selger som bare det og ikke ser noen grunn til å endre kommunikasjonen i det hele tatt? Men hvis salget stuper, målgruppen din er nervøse og bunnlinja begynner å skjelve. Da må kanskje kommunikasjonen skrus til et par hakk.
Har du sett en kampanje eller innhold som har imponert deg i år? Hvis nei, hva ønsker du å se mer av i året som kommer?
Neste år vil jeg se B2B kommunikasjon som tør å dra på. Som tør å prate om mottakernes følelser. B2B kjøp er en enormt følelsesmessig prosess. Og den er full av folk som er innom og lærer, vurderer, anbefaler og tar risiko før de eventuelt slenger store summer på bordet. Selvfølgelig er det masse følelser involvert i sånne prosesser!
Hvilken trend/utvikling i vår bransje har overrasket deg mest i løpet av året?
Det overrasker meg ikke, men jeg synes det er bra at stadig flere (meg selv inkludert) blir mer bevisst på egen skjermtid og «skjermer» seg selv for skjermen. Det gjør at vi må lage enda bedre innhold, som enten er nyttig eller gøy – gjerne begge deler. Det motiverer meg til å jobbe enda hardere med å lage innhold som ikke sløser bort folks tid.
Har du sett en kampanje eller innhold som har imponert deg i år? Hvis nei, hva ønsker du å se mer av i året som kommer?
Jeg har ikke sett denne live selv, kanskje fordi jeg ikke tar så mye T-bane. Men på Gulltaggen så jeg case-filmen til Fabel og WALs kampanje «Tjuvlytting», som for øvrig vant gull. Det er en reklamekampanje som rett og slett er et samarbeid mellom flere merkevarer – hvor de bruker flatene på en smart, artig og helt sikkert kostnadseffektiv måte.
Hvilken trend/utvikling i vår bransje har overrasket deg mest i løpet av året?
Jeg er veldig glad for at fokuset på bærekraft i design og utvikling av nettsider og digitale løsninger er sterkere. Det er store utslipp fra digital data, men det er mulig å gjøre grep. Tunge bilder og videoer er den store synderen i denne sammenheng, ha et bevisst forhold til komprimering og prioritering. Er videoen din egentlig litt overflødig? Dropp den. Mange grep som gjør sidene dine grønnere kan også gjøre den raskere og mer tilgjengelig.
Har du sett en kampanje eller innhold som har imponert deg i år? Hvis nei, hva ønsker du å se mer av i året som kommer?
Det er mange medier som har imponert meg i år. En ting jeg husker er hvordan The Guardians designere valgte saks, papir og skjærebrett som verktøy i sin visualisering av det britiske valget, som en respons til falske nyheter, kunstig intelligens og deepfakes. Det ga dem en autentisk og unik stil gjennom hele valgkampen. De gjennomførte konseptet på en imponerende måte i den løpende nyhetsdekningen.