Dette er designernes favorittmagasiner
Internettalderen til tross: Det lages fortsatt kjempemange knallbra papirmagasiner der ute. Vi spurte Spoons egen designavdeling, en gjeng med tung faglig kompetanse på redaksjonell design, om de kunne dele sine favoritt magasindesign.
Publisert
29. juni 2022
Spoon har sitt utspring fra redaksjonelle miljøer og har en designavdeling som i en årrekke har levert prisvinnende arbeider – særlig for magasindesign. De lar seg naturligvis inspirere fra andre som er flinke i faget, og følger nøye med på hva som foregår blant kolleger i inn- og utland. Her er deres utvalgte favoritt magasindesign:
Spoons magasindesignere Torfinn Solbrekke, Hans Havdal og Sigurd Bjerke.
Sigurd Bjerke: Jeg er veldig glad i arbeidet til Matt Willey. Han er tidligere Art Director i New York Times Magazine og startet senere magasinene Avaunt og INQUE. Willey er veldig god konseptuelt og typografisk. Noen har kanskje sett arbeidet hans i Killing Eve eller Ragdoll. I tillegg til å designe magasiner, lager han nemlig tittelsekvenser i TV-serier.
Gail Bichler er Creative Director i New York Times Magazine og står blant annet bak de flotte coverne de leverer. Denne «Behind the Cover»-saken med tilhørende videoer gir et kult innblikk i prosessen som leder frem til deres cover hver utgave:
Jeg er også nødt til å trekke frem Mondial, designet av Alex Hunting. Magasinet fra sykkelbrandet Rapha er en fryd å lese. Spesielt hvis du er over gjennomsnittet begeistret for høye fjell og sykkeldrakter fra 80-tallet. Det typografiske håndverket og nydelige bilder fra både før og nå gjør Mondial til en fryktelig god leseropplevelse.
Eksempler på cover signert Gail Bichler i New York Times.
Noen eksempler fra sykkelmagasinet Mondial og designer Alex Hunting.
Hans Havdal: Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for designet du finner i amerikanske magasiner – særlig typiske herremagasiner som GQ, Esquire og Men’s Health. Ikke det at jeg er så opptatt av mote eller trening, men jeg liker den litt tøffe og samtidig elegante looken disse magasinene har. Jeg liker også matmagasinet Bon Appetit og synes jakt- og fiskemagasinet Field & Stream klarer å presentere stoffet sitt på en skikkelig kul måte.
Felles for de fleste av disse amerikanske magasinene, er at de jobber veldig godt med grafiske detaljer på alle nivåer. Helt fra seksjonsinnganger, infografikk og større sakskomplekser til vignetter, faktarammer og byliner. Jeg liker også godt hvordan de jobber med store temasaker. Her legges det ofte gode føringer i designet før tekst og bilder blir produsert. Sakene har ofte en god rød tråd og er delt opp i pedagogiske bolker, noe som gir leseren mange innganger til stoffet i tillegg til å dele det opp i passe store porsjoner.
Et redesign jeg vil trekke fram er Fast Company, et magasin som fokuserer på teknologi, business og design. Et annet er Entertainment Weekly som retter seg mot populærkultur som film, fjernsyn, teater og bøker.
Eksempel fra magasinet Field&Stream
To enkeltsider fra det amerikanske magasinet Fast Company.
Oppslag fra Entertainment Weekly.
Torfinn Solbrekke: I mange år har jeg fulgt med på hva den italienske designeren Francesco Franchi gjør. Han slutter ikke å imponere og inspirere. Han lager så vakkert design at jeg skulle ønske jeg kunne lese italiensk. Han har en særs god håndtering av typografi, pedagogisk og god oppbygging av sidene med tydelige hierarkier og god leserekkefølge, og ikke minst en fantastisk bruk av illustrasjoner. Det siste er jo en kombinasjon av kunnskap, god smak, stort kontaktnett og rause budsjetter. Det er tydelig at han får jobbe med magasiner hvor oppdragsgiver satser på, og tror på, de unike kvalitetene papir har.
Selv sier han: We need to speak the same language as young people. It doesn’t mean moving the whole newspaper onto Snapchat. We need to create, not follow. It’s not the internet we’re designing for, after all; it’s a paper. It’s about the content.
Allerede på den tiden da alle aviser og magasiner fortsatt bare hadde svart hvit-bilder, sa David Ogilvy “Don’t count the people that you reach, reach the people who count.” Som markedsførere må vi minne oss selv på dette hver dag. Har du en målgruppe der et papirmagasin vil bidra til at du «reach the people who count»?
Enkeltsider designet av Francesco Franchi.
Oppslag med infografikk signert Francesco Franchi.