Home page link.
Svenska Engelska

4 ting som gjør B2B-markedsføringen din kjedelig … og hvordan du kan endre det

Her får du fire kjappe tips til hvordan du kan gjøre B2B-markedsføring enda litt bedre.

Publisert

10. oktober 2024

Tidligere var selgeren merkevarens ansikt utad. Han kjente kundenes ønsker og behov, skapte tillit og lojalitet, engasjerte dem og ga personlig kundeservice. Kundene stolte på merkevaren fordi de kjente selgeren. Chatboter, netthandel og CRM-systemer er nyttige for butikken, men de kan ikke erstatte selgeren som merkevareambassadør.

Nå som netthandel er den største kanalen for B2B-salg, må bedrifter bruke mer ressurser på å skape en emosjonell tilknytning til merkevaren. Bedriften må finne riktig balanse mellom langsiktig merkevarebygging og kortsiktig salgsaktivering. For de fleste betyr det at de må jobbe mer med emosjonelle budskap og merkevarebygging enn de gjør i dag.

Likevel fortsetter mange med det samme som før: rasjonelt, teknisk og tørt. Men B2B-kjøp er ikke kun rasjonelle. Vi slutter ikke å være mennesker når vi setter oss bak et skrivebord.

Så hvilke feil er det lett å snuble i – og hva kan gjøres bedre?

01. Du forteller om et tema med selgerbrillene på, uten å kjenne målgruppens ønsker og behov

Innenfra-og-ut-kommunikasjon engasjerer ikke målgruppen din, fordi du snakker om helt andre ting enn det de er opptatt av. Du må kjenne målgruppen din og vite hva de trenger og ønsker seg. Hvilke utfordringer har de? Hva ønsker de å oppnå? En B2B-handel handler om kjøperens omdømme, troverdighet og fremtidige suksess i selskapet de jobber i.

02. Du forteller ting folk allerede vet fra før

Ikke undervurder målgruppen din, eller kast bort tiden deres på det de allerede kan. Sett deg inn i hvem du snakker til, og hva de kan fra før av. Du må dele nyttig og relevant kunnskap – uten å forvente å få noe tilbake. Å bygge troverdighet og tillit kan være en god investering på lang sikt.

03. Du forteller noe på akkurat samme måte som alle andre

Bærekraftig… Integrert… Skybasert… Du blir fort glemt hvis alt du gjør ser ut som det alle andre gjør. Spør deg selv: Ble jeg gira av å lage dette innholdet? Er dette noe jeg brenner for? Gleder jeg meg til å publisere det og høre hva folk synes? Hvis svaret er nei, dropp det. Hvis ikke du er engasjert, klarer du ikke å engasjere noen andre heller.

04. Du kommuniserer et tema altfor rasjonelt

Når alt du fokuserer på er det rasjonelle og tekniske, blir det fort tørt. Og ja, kjedelig. Et kjøp er til syvende og sist en emosjonell beslutning vi tar. Derfor må du lære deg å spille på nettopp det: følelsene våre. Business to business er også fra mennesker til mennesker. Vi ønsker å få hjelp fra noen som kan det de snakker om, bli guidet av noen vi stoler på, og få bekreftelse på at vi selv er kompetente mennesker.

Vil du bli bedre på B2B-markedsføring? Kontakt oss gjerne!

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/tofrinn_bw.png

Torfinn Solbrekke

Seniorrådgiver

torfinn.solbrekke@spoonagency.no 971 81 234

Hentet fra et foredrag av Torfinn Solbrekke, seniorrådgiver i Spoon, holdt på Kampanjes årlige B2B-konferanse i september 2024.