Gode tips til markedsføring i uforutsigbare tider
Både bedrifter og privatpersoner holder hardere på lommeboken i økonomiske nedgangstider. Hva betyr det for deg som har en merkevare å selge? Få gode tips til markedsføring i uforutsigbare tider.
Publisert
27. september 2022
«De harde tjueårene» viser seg å ha en egen evne til å gjenta seg. Nå er det tøffe tider for mange, med både pandemi, strømkrise, råvaremangel, inflasjon og en krig som står og banker på døren.
For forbrukerne betyr det trangere økonomiske tider og en redusert etterspørsel av varer. For mange bedrifter og merkevarer kan det da virke logisk å strupe igjen markedsføringsbudsjettet, ja kanskje til og med pause markedsføringen til hverdagen er normal igjen?
Tvert imot! Har du mulighet, vil noe av det smarteste du gjør nå være å ha is i magen og benytte muligheten til å ta billige markedsandeler for merkevaren mens konkurrentene sitter stille i båten.
Bygg merkevare i nedgangstider
I starten av koronapandemien tråkket mange merkevarer på bremsene samtidig, noe som resulterte i vesentlig mindre konkurranse om oppmerksomheten i markedet. Samtidig så vi et stort informasjonsbehov i befolkningen, som førte til rekordmange aktive brukere av digitale kanaler, både nyhetsmedier og sosiale plattformer.
I tider som dette ligger forholdene ekstra godt til rette for å bygge merkevare. Mulighetene for å skille seg ut er både større og enklere når det brukes mindre markedsføringsmidler på kreative uttak ellers i markedet. Det betyr at også bedrifter med mindre budsjetter enn konkurrentene har gode muligheter til å få mer tilbake for investeringer i merkevarebygging i tider som dette.
Uansett hvilke økonomiske tider vi er inne i, finnes det ingen snarveier til en sterk merkevare. Du trenger både penger og tid for å komme dit. Det er derfor viktig å lage innhold som også gir langsiktig effekt.
I en tid der antall slag på kassa ikke kan måle seg mot kjøpefesten mange opplevde under pandemien, er kundelojalitet og share of voice/share of search andre viktige KPI-er som kan måles.
Ved å bruke midlene på riktig måte i de riktige kanalene, kan du oppnå like gode (om ikke bedre?) resultater med lavere budsjett enn når du blir rådet til å svi av millionbeløp på en tre ukers kampanje der hele Norge skal nås gjennom alle flater.
– Inger-Marit Knap Sæby, seniorrådgiver
Bruk pengene smartere
Dersom du likevel vurderer eller er nødt til å kutte i mediebudsjettet, er det greit å vite at det finnes smartere og mer kostnadseffektive måter å annonsere på enn mange store mediebyråer vil ha det til.
Ved å bruke midlene på riktig måte i de riktige kanalene, kan du oppnå like gode (om ikke bedre?) resultater med lavere budsjett enn når du blir rådet til å svi av millionbeløp på en tre ukers kampanje der hele Norge skal nås gjennom alle flater.
Ved å fokusere mer på strategisk innhold og innsiktsbaserte annonser i egne og kjøpte digitale kanaler, trenger du i denne perioden ikke betale for markedsføring mot de som egentlig ikke er interessert i deg – men heller fokusere på de som vil høre på det du har å si. Sammen med vårt søsterbyrå Trickle, har vi i Spoon gjennom flere år utviklet sammenlignbare benchmarks og KPI-er for våre kunder. På denne måten kan vi måle de resultatene som virkelig teller når det kommer til å produsere og distribuere innhold og annonser som faktisk virker, til lavere annonseringskostnader enn en «skyt høyt og bredt»-strategi.
Prioriter egne kanaler og innhold som gir effekt både nå og over tid. Førstehåndsdata fra sosiale medier og egne nettsider vil gi deg verdifull innsikt om både eksisterende og potensielle kunder. Prioritering av SEO (søkemotoroptimalisering) i både innhold og nettsidestruktur vil gi dere økt organisk trafikk og bedre autoritet hos søkemotorene. Dette fører igjen til økt synlighet over tid, noe som vil være med på å bevare eller til og med øke markedsandeler.
Sats på eksisterende kunder
Hvordan skal vi klare å øke salget dersom vi bare snakker til kundene som allerede kjenner oss, lurer du kanskje på? Har du gått salgs- eller markedsføringsskolen vet du sikkert dette allerede, men det er aldri dumt å få en påminnelse om det som kalles Paretos lov, eller 80/20-prinsippet.
For svært mange bedrifter og merkevarer betyr det at 80 prosent av omsetningen kommer fra 20 prosent av kundene. Når vi i tillegg vet at det koster fem ganger mer å skaffe nye kunder, som å beholde eksisterende, sier det seg kanskje selv at de beste kundene er de du allerede har. Målet i disse tider kan være å sette inn tiltak som gjør at du beholder disse kundene og din posisjon, så kan tiltak som skaper vekst prioriteres når markedet igjen våkner til live.
Målet i disse tider kan være å sette inn tiltak som gjør at du beholder disse kundene og din posisjon, så kan tiltak som skaper vekst prioriteres når markedet igjen våkner til live.
– Inger-Marit Knap Sæby, seniorrådgiver
Få ting selger seg selv
Markedsføring er ofte en av budsjettpostene der kuttene rammer først, men hvor lurt er det egentlig? Det er sjelden slik at markedsposisjonen til en merkevare blir stående «ledig» frem til man bestemmer seg for å komme tilbake på banen. Og hvor mange kan rekke opp hånden og si at de kun har varer og produkter som selger seg selv?
Dersom du ikke synliggjør for kundene at du fortsatt er her, vil de utvikle nye handlevaner. Hvis merkevaren eller bedriften i stedet viser at de fortsatt er til stede, og i tillegg evner å tilpasse seg kundenes hverdag og gi dem en god handleopplevelse, kommer dere styrket ut av «de harde tjueårene» også.
Enten normaliserer situasjonen seg, eller så er dette den nye normalen. I begge tilfeller må du kunne forsvare merkevarens posisjon i markedet – og det illustreres kanskje best med klisjeen «keep calm and carry on».