Home page link.
Svenska Engelska

Hva er gullstandarden for magasiner i den digitale tidsalder?

Allerede i 1984 slo de i filmen Ghostbusters fast at «print is dead». Lenge leve magasinet, sier vi. Få våre beste tips til magasiner.

Publisert

5. mai 2021

Påstand: Du er ikke en fremoverlent markedssjef før du har lagt ned minst ett papirmagasin. At nærmere 90 prosent av mottakerne fortsatt leser magasinet, hjelper ikke når fremtiden er digital.

Det er kanskje satt på spissen, men så brenner da også seniorrådgiver og mangeårig magasindesigner Torfinn Solbrekke virkelig for papirmagasinet. Og han er ikke enig med dem som mener at papir er dødt.

Han vekket oppsikt i avisbransjen da han designet Dagbladet Magasinet fra scratch, og satte en ny standard for kvaliteten på de norske helgeavisene. Etter at han startet byrået som i dag er Spoon, ble Torfinn også hentet inn for å redesigne suksesser som VG Helg og A-Magasinet – i tillegg til en lang rekke andre aviser og magasiner.

Den eneste som får komme helt hjem

Selv om opplag og lesertall har gått nedover for de fleste, er Torfinn fortsatt ikke i tvil om at magasinet har en stor verdi. Det handler ikke om å velge mellom print eller digitalt, for disse kanalene har to forskjellige oppgaver.

– For å lykkes med magasin, må du tilby leserne dine noe nytt. Hold det smalt, gå ned i dybden på temaene dere vil snakke om og gjør det verdt for målgruppen å koble av fra skjermen.

– Torfinn Solbrekke, Seniorrådgiver i Spoon

Mens du på Facebook i snitt får 1,3 sekunder med oppmerksomhet, ligger et magasin helt alene i postkassen. Det tilbyr deg en langsom opplevelse, på en god måte. Mens vi som oftest bare konsumerer digitalt innhold, viser forskning at vi i større grad forstår budskapet i innhold vi leser på papir.

 

Sjekkliste: Lager du menighetsblad?

Hvis din bedrift eller organisasjon vurderer å lage et magasin eller er usikker på om et eksisterende blad har «livets rett», er svaret fra Torfinn enkelt:

–Du må lage et menighetsblad!

Målet med et magasin bør alltid være å nå de rette personene, ikke nødvendigvis flest mulig. Spesielt voksne og eldre personer setter pris på et godt magasin. Selv om de også er blant de mest aktive digitale brukerne, har de et rotfeste i det å lese på papir. Her er Torfinns sjekkliste for et vellykket magasin i 2021:

• Dere skriver om ting dere tror på og brenner for
• Dere skriver for menigheten – ikke allmennheten
• Dere har stor troverdighet blant leserne
• Dere leverer unikt innhold som ingen andre kan levere
• Dere skriver bare om det dere kan best

Han minner også om at et magasin ikke trenger å leve evig, og gjerne kan lages for en spesifikk oppgave.

– Det er ikke så tidkrevende å starte opp og eventuelt legge ned igjen, som det var før i tiden. Det som tar tid, er å produsere godt innhold.

 

God planlegging er det viktigste

Det vet Art Director Christen Pedersen i A-Magasinet alt om. Helt siden 1926 har Aftenposten laget det populære helgemagasinet, som hver uke leses av over 600.000 nordmenn. I 2019 tok han magasinet gjennom en større redesignprosess, som blant annet har gitt enda større plass til historiefortelling gjennom illustrasjoner, grafikk og bilder.

–Det aller viktigste for å lage et godt magasin, er god planlegging og å kjenne målgruppen sin. Vi skriver alltid en fokussetning og forsidetekst til hver artikkel før saken i det hele tatt skrives. Det gir oss en tydelig sti til hvor vi skal, som hjelper oss å spisse innholdet og gjøre det enklere for leserne å forstå temaet vi skriver om.

Han legger ikke skjul på at det digitale innholdet til A-Magasinet er en viktig konverteringskanal for nye lesere, men sammenlignet med papirutgaven får en digitalartikkel «bare» 80.000 lesere på en god dag. Og de bruker ofte under én fjerdedel av tiden på å lese en artikkel, sammenlignet med papirleserne.

Der mange magasiner ofte ligner på hverandre, har Aftenposten med A-Magasinet valgt å gå sin egen vei. De bruker mye tid på det visuelle uttrykket, og Christen forteller at mye av historien også fortelles gjennom bilder og illustrasjoner.

– Det er også viktig at det er en nærhet i historiene som fortelles, noe som rører ved oss. Den muligheten er enda større når vi får det fortalt foran oss på papir.

Norges største menighetsblader?

Mange vil nok være enig i at bladet Motor er Norges største menighetsblad, med innhold som er laget for å interesse alle som er opptatt av hverdagsbilhold.

– Vi spurte nylig våre medlemmer om hvor mange som heller ville motta bladet digitalt. Kun 20.000 takket ja til dette, de øvrige 382.000 ville fortsette å få magasinet på papir, forteller redaktør Lina Schøyen i NAF.

I samarbeid med Spoon ble hele magasinet Motor redesignet i fjor.

– Det gjorde vi fordi det er viktig for oss å kommunisere på best mulig måte. Selv om alle mottar bladet som en medlemsfordel, ønsker vi at det skal være et attraktivt magasin, sier Schøyen.

Også for stiftelsen Norsk Luftambulanse har magasinet en sentral rolle i organisasjonen, både som medlemsfordel og som inntektsgrunnlag. De har et opplag på 330.000 eksemplarer som sendes direkte ut i postkassen til NLAs støttemedlemmer.

– For oss er det viktig å bruke magasinet til å bygge lojalitet. Her får våre medlemmer møte menneskene i og bak historiene, og vi får samtidig ut vårt budskap, forteller kommunikasjonsdirektør Randi Johannessen Buckley.

Ønsker du å vite mer om mulighetene som ligger i magasiner? Ta gjerne kontakt med Torfinn for en prat.

https://spoonagency.no/wp-content/uploads/2023/11/tofrinn_bw.png

Torfinn Solbrekke

Seniorrådgiver

torfinn.solbrekke@spoonagency.no 971 81 234

Del på sosiale medier

LinkedIn Facebook